BMW X6 krattade manegen i ett segment som både är bespottat tillika hyllat och sedan dess är det snarare regel än undantag att de tyska premiumtillverkarna lanserar suvar i coupéversioner av standardmodellerna. Man får tycka vad man vill om fenomenet, men att som vissa benämna dem som ”onödiga” skulle vi aldrig drista oss till. Tvärtom, vi uppskattar en fri marknad där efterfrågan och tillgång får styra.

Betyg 5 av 5

Omdöme

GLE Coupé är utan tvekan en av de läckraste suvarna på marknaden. En ouppnåelig dröm för de flesta av oss – en uppkopplad blickfångare av rang som är både rymlig, bekväm och som kommer med alla tänkbara bekvämlighetsfunktioner. Är du en livsnjutare och har råd, köp!

Positivt

  • Det suveräna adaptiva dämpningssystemet.
  • Komfort och utrymmen.
  • Läcker design.
  • Avancerade förarhjälpmedel samt tjänster via fast uppkoppling.

Negativt

  • Sikten runt om bilen, framför allt bakåt.
  • Hög skatt.

Ett snyggt komplement 

I parfymvärlden kallas det ”flankers” och innebär att man utgår från en produkts ursprungs-dna, mixtrar lite med design och doftnoter för att sedan marknadsföra produkten som ett snarlikt alternativ. Ett kostnadseffektivt sätt att bredda produktportföljen liksom för att förhoppningsvis kunna attrahera en annan målgrupp.

Mercedes GLE 400 d Coupé

Mercedes redan omfattande modellprogram kompletteras således ytterligare med en uppdaterad ”flanker”, i detta fall en coupéversion av bjässen GLE. Första generationen introducerades 2015 och nu är alltså uppföljaren här. En till det yttre magnifik skapelse som förvisso inte är lika rymlig som standardversionen av GLE men förmedlar i gengäld ett sportigare och mer dynamiskt intryck.

Sportig och samtidigt komfortabel 

Väl på plats i förarstolen möts vi av en bekant interiör och inredningens design är i stort sett identisk med den i vanliga GLE, vilket är ett gott betyg. Förarmiljön domineras av två 12,3-tumsskärmar med en heltäckande glasskiva och som med den tunna omslutande ramen får den att se ut som en sammanhängande display. Rattväxel, stoljustering med hjälp av reglage på dörrsidan samt ett ljudsystem signerat Burmeister är ytterligare för Mercedes kännetecknande detaljer.

Mercedes GLE 400 d Coupé

Förar- och passagerarutrymmet är rymligt och stolarna är riktigt bekväma. Trots den sluttande taklinjen sväljer bagageutrymmet 655 liter, förvisso mindre än den vanliga GLE (750 liter), men har du inte behov av plats för en stor hundbur eller liknande är det fullt tillräckligt för de flesta av oss.

Mercedes GLE 400 d Coupé

Som alla Mercedes nya eller uppdaterade modeller är GLE Coupe utrustad med infotainmentsystemet MBUX, omfattande och tillika ett av de bästa på marknaden. Det helt digitala gränssnittet är både användarvänligt och kan anpassas i flera steg efter tycke och smak – både gällande genvägar till eventuella favoritfunktioner och hur innehållet ska presenteras i form av olika designstilar.

Teknik– och funktionsmässigt erbjuds... allt!

Testbilen är maxutrustad och erbjuder allt som tänkas: komfortutrustning med exempelvis multikonturstolar fram med massagefunktion, värme och ventilation eller klimatanläggningen med doftsättning, jonisering och rening av luften. Det är med andra ord en miljö som är lätt att trivas i, även under långkörningar. Infotainmentsystemet är kompatibelt med både Apple Carplay liksom Android Auto, och givetvis även trådlös laddning av kompatibla smartphones.

Mercedes GLE 400 d Coupé

GLE 400 D 4matic Coupé kan även fås med förarhjälpmedel och säkerhetssystem som samtliga håller absolut världsklass. Den anpassningsbara headup-displayen tillhör marknadens bästa och den adaptiva farthållaren i kombination med filhållningsassistenten arbetar tillsammans med en nästintill klinisk perfektion.

Testbilen har en 6-cylindrig dieselmotor med 330 hästkrafter och ett vridmoment på 700 Nm. Gott om kraft och 0–100 avverkas på imponerande 5,7 sekunder. Den niostegade lådan 8 9G-tronic) arbetar sömlöst och ljudisoleringen håller hög klass oavsett underlag.

Det adaptiva dämpningssystemet och luftfjädringen anpassar sig automatiskt efter körstil, hastighet och hur tungt lastad bilen är. Resultatet är en grym körstabilitet oavsett underlag, och trots att bilen är en rejäl pjäs inbjuder den till en mer aktiv körning.

M3 rekommenderar

Specifikationer

Tillverkare: Mercedes
Modell:
GLE 400 d 4MATIC Coupé SE Edition
Testad: September 2020
Tillverkare: Mercedes-Benz
Pris: Från 838 900 kronor
Pris testbil: 900 750 kronor
Motor: 3.0 liters 6-cylindrig diesel på 330 hk
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift. 9-växlad dubbelkopplingslåda.
Prestanda: 0–100 km/tim på 5,7 sekunder, toppfart 240 km/tim
Bagagevolym (VDA-liter): 655–1 790 liter.
Angiven förbrukning (Testcykel WLTP): 9,1 l/100 km
CO2-utsläpp (Testcykel WLTP): 238 g/km
Fordonsskatt: 18 003 kr (år 1–3)

Betyg: 5 av 5