Honda Jazz erbjuds i två varianter och vi valde att testa Crosstar-modellen, en något högre version som enligt tillverkaren själv kvalar in i segmentet crossover-suv. Bilen är liten och smidig, men ändå rymlig invändigt och enkel att kliva in och ur i. Detta tillsammans med låg ägandekostnad borgar för att den nog har bra förutsättningar att gå hem hos personer som bryr sig mindre om status och kraftig motor och mer om praktiskt och enkelt bilägande. Hörde vi någon säga pensionärsbil?

Betyg 3 av 5

Omdöme

Honda Jazz Hybrid är inte den roligaste bilen att köra men den är extremt billig att köra och äga. Samtidigt är den lättkörd och bekväm, så länge vi inte ger oss ut på längre resor.

Positivt

  • Billig att köpa, äga och köra.
  • Genomtänkt och praktisk.
  • Trådlös Carplay.

Negativt

  • CVT-låda.
  • En hel del vind- och vägljud läcker in.
  • Inte toppklass på nya förarhjälpmedel.
Materialvalen invändigt är enkla men ändå ganska robusta. Vi sitter bra i stolarna fram, och förarmiljön känns rymlig. Knappar och reglage är tydligt uppmärkta och sitter på rätt ställen i våra ögon. Skärmen där du styr många av funktionerna i mmi:t ser ut som en surfplatta någon ställt framför fläktventilerna, men touchresponsen är bra och det är aldrig några frågetecken om var vi hittar funktioner och inställningar. Men så finns inte jättemycket spännande att utforska här heller.
Test Honda Jazz Hybrid
Förarmiljön i bilen är rymligare än vi trodde innan vi klev in i bilen.

Honda kallar sin Hybrid-drivlina för e:hev och här jobbar en 4-cylindrig bensinmotor tillsammans med en elmotor. Övergången mellan dessa är riktigt smidig och det är bara ljudet som avslöjar när vi växlar drivmetod. Ljudet avslöjar också snabbt att växellådan är en steglös cvt-låda vilket inte är jättekul. Det varvar upp och ned utan att vi får känslan av att det händer så mycket.

Test Honda Jazz Hybrid
Trådlös Apple Carplay fungerar utmärkt i bilen, och vi gillar kombinationen touch och fysiska knappar.

Nu är det här inget prestandamonster, 0-100 km /h avverkas på strax under 10 sekunder, men bilen känns ändå rapp och bekväm att köra. Framför allt i stadsmiljö och du kan välja mellan två körlägen, econ eller standard, och trots att vi körde ganska många kortare sträckor snittade vi på ynka 0,44 liter per mil under testveckan. Imponerande!

Test Honda Jazz Hybrid
Förutom att det går att fälla baksätet framåt, som i de flesta bilar, kan vi även vika upp sittdynan. Smart!

Komforten i bilen är helt okej, men det läcker in lite väl mycket vind- och vägljud för att vi ska trivas med att köra några längre sträckor på motorväg. Klonkandet när vi stänger bildörrarna avslöjar att isoleringen och kvalitetskänslan inte håller toppklass. Vilket heller inte är konstigt med tanke på vilken prisklass Jazz spelar i.

Bilen har adaptiv farthållare och lane assist, och den förstnämnda funktionen fungerar riktigt bra. Lane assist-funktionen kan ställas i två lägen, varav det ena läget i kombination med farthållaren ger dig en i stort sett självkörande bil, tills systemet varnar och ber oss att greppa ratten. I det andra läget fungerar inte lane assist lika bra, här vibrerar det ofta till i ratten, eller visas varningssymboler i instrumentpanelen, ofta utan att vi är i närheten av att korsa en filmarkering.

Test Honda Jazz Hybrid
Instrumenteringen är digital, och tydlig.

Här finns för prisklassen gott om säkerhetssystem överlag men tyvärr saknas döda vinkeln-varnare. Parkeringssensorerna fungerar bra, liksom backkameran och skyltavläsningen. Instrumenteringen är helt digital och ger bra och tydlig information. Navigator ingår också i systemet, om du inte vill använda din telefon.

Baksätet är lite trångt, men det fungerar att sitta 4 personer i den här lilla bilen.

Test Honda Jazz Hybrid

Bilen är uppkopplad och har SOS-knapp i taket, men inga appar eller möjligheter att komma åt bilen på distans. Det finns en app-meny, men den innehåller endast en radiotjänst och genvägar till olika inställningar i mmi:t. Här finns dock stöd för Apple Carplay och Android Auto. Och till vår förtjusning fungerar Carplay även trådlöst vilket inte hör till vanligheterna.

Bilen sticker inte ut från mängden märkbart, varken med sin ganska diskreta design, sina funktioner eller när det gäller körupplevelsen. Men efter en vecka med Jazz Hybrid Crosstar är det ändå mestadels positiva intryck som fastnar. Det här är en vettig, prisvärd och enkel bil som vi tror passar många.

Fakta Honda Jazz Hybrid Crosstar

Tillverkare: Honda
Motor: 1,5 liters 4-cylindrig bensinmotor på 98 hk, plus elmotor.
Drivning: Framhjulsdrift.
Växellåda: Automat (CVT)
Prestanda: 9,9 s.
Toppfart: 173 km/h
Angiven förbrukning: 0,48 l/mil (WLTP)
Årlig skatt: 360 kr (förhöjd till 1 590 kr de 3 första åren).
CO2-utsläpp: 110g/km (WLTP)
Pris testbilen: 275 900 kr
Pris: Från 234 000 kr

Betyg: 3 av 5