Testat spel: Star Wars Squadrons
Pris: PS4: 398 kr hos Spelbutiken.se. Xbox One: Från 331 kr hos Prisjakt. PC: 39.99 euro hos Steam.

De realistiska Tie Fighter-spelen och den mer actionfyllda Rogue Squadron-serien har gett oss många minnesvärda ögonblick i en galax långt, långt borta. Men det var många år sedan sist. Lyckas EA Motive återuppliva magin, eller blir det bara en nedbantad version av Battlefront II??


Betyg 4 av 5

Omdöme

Star Wars Squadrons är ett rymdactionspel som gör mycket rätt. Storyn är oväntat spännande, framför allt för Star Wars-fans, medan uppdragen är hyggligt varierade. Onlinedelen i sin tur är lätt att komma in i, svår att bemästra – och ännu svårare att sluta spela. Både story-läget och innehållet i onlineläget hade emellertid mått bra av en stor skopa extra innehåll, men med tanke på den relativt låga prislappen och kvaliteten på det vi får kan vi ändå inte vara särskilt missnöjda. Speciellt inte i vr.

Positivt

  • Lysande vr-stöd
  • Påkostat story-läge
  • Ruskigt kul och beroendeframkallande multiplayer

Negativt

  • Utan VR saknas det lilla extra
  • Lite snålt på innehåll
  • Vi kommer inte alltid helt överens med kontrollen

Fixa stabilisatorn R2!

Det kan vara lätt att vifta undan Star Wars Squadrons som en spin-off till Star Wars Battlefront II. Den enkla vägen hade ju varit att bara dra ut flygdelarna och slafsa ihop en ny story. Lyckligtvis har EA Motive inte tagit den enkla vägen. Istället har Star Wars Squadrons betydligt mer gemensamt med de över 20 år gamla simulatorbetonade X-Wing/Tie Fighter-spelen.

Star Wars Squadrons Star Destroyer

Det märks inte minst i den relativt avancerade kontrollen. Varenda knapp på handkontrollen används och flera av dem har extrafunktioner – och vissa funktioner varierar från skepp till skepp. Till exempel kan vi i en X-Wing skifta mellan att fördela skeppets energi till motor, sköldar eller lasrar med ett knapptryck, men det går också att fokusera sköldarna på att skydda hela skeppet, fronten eller bakändan. I en Tie Interceptor kan vi å andra sidan prioritera motorer för att göra snabba taktiska manövrar.

Star Wars X-wing

Alternera mera

Vardera sida i konflikten har fem valbara skepp som alla har en specifik inriktning. A-Wing och Tie Interceptor är snabba men svaga, medan Y-Wing och Tie Bomber är slöa men starka. X-Wing och Tie Fighters är i sin tur de mest allsidiga skeppen. Mest intressant är U-Wing och Tie Reaper, två tåliga farkoster som fungerar som support och till exempel kan skicka ut sköldar, reparationsdroider och minor.

Det går också att specialanpassa varje skepps lasrar, sköldar, skrov, motorer och specialvapen för just din spelstil. Det går också att strunta i allt, hoppa in i ett rymdskepp och bara panga loss – men vill du vara till stor hjälp för ditt onlineskvadron eller klara storyuppdragen på bästa sätt är det ett måste att sätta sig in i alla finesser.

Star Wars Squadrons Tie fighter

Pew mot pew online

Det är i onlineläget vi hittar hjärtat av Star Wars Squadrons. Även om det enbart finns två spellägen och några få banor rinner timmarna lätt iväg. Det är också i onlineläget vi kan låsa upp belöningar i form av pilotutseenden, skeppsfärger, dekaler och mer eller mindre komiska inredningsdetaljer till våra skepp.

De två tillgängliga spellägena känns igen från flera andra onlinespel. Dels hittas så klart klassiska dödsmatcher där det ena laget ska försöka skjuta ner det andra laget. Med endast fem spelare per lag kan man tro att det blir lite ödsligt i rymden, men tack vare de relativt öppna rymdbanorna tar det aldrig lång tid att komma in i stridens hetta.

Spelläge nummer två är mer invecklat, även om grunderna är liknande. Det finns fortfarande fiender att skjuta ner, både ai-styrda och riktiga spelare, men huvudmålet är att förstöra större stjärnkryssare. Här är det betydligt mer taktik och lagspel inblandat eftersom det är specifika punkter på stjärnkryssarna som ska attackeras – och att flaxa in ensam slutar snabbt i en kaskad av smärtsamma laserstrålar.

Star Wars Squadrons rebeller

Sympatiska rebeller och pragmatiska imperialister

När det kommer till storyläget brukar det ofta vara en eftertanke i onlineinrikade spel; vem minns inte med fasa kampanjen i Star Wars Battlefront II? Men EA Motive har uppenbarligen lärt sig av sina misstag och nu får vi faktiskt en oväntat spännande och sammanhängande story.

Vi får följa både rebeller och resterna av imperiet strax efter slaget vid Endor. Har ni bara sett filmerna kommer det mesta vara obekant, men för er som till exempel har läst Star Wars-böckerna Aftermath och Alphabet Squadron finns det ett flera kopplingar som fyller ut vissa händelser.

Själva uppdragen handlar oftast om att skydda eller förstöra specifika objekt. Det är inte överdrivet varierat, men med en längd på cirka sex timmar hinner kampjanen aldrig bli tradig. Uppdragen får också ett lyft av alla dialoger som sker under och efter uppdragen.

Rebellerna gör till exempel sitt bästa för att skydda civila och undvika onödiga förluster bland sina medlemmar, medan imperiet aktivt beordrar din skvadron att skjuta ner civila skepp och sjukvårds-fregatter som gömmer sig hos rebellerna – även om det kan kosta många imperiepiloters liv. Det låter kanske överdrivet ensidigt, men blir aldrig helt svartvitt tack vare de nämnda konversationerna.

Star Wars Squadrons hangar

Suveränt i vr

Men även om vi har kul med Star Wars Squadron känns det hela tiden som något är lite fel. Det är lite märkligt att sikta, likaså att åka tätt intill rymdskepp eller i tighta utrymmen. Vi känner oss också lite för instängda i cockpiten. Det är inte tillräckligt stora problem för att förstöra spelupplevelsen, men något känns “off”.

När vi drar på oss Playstation VR-headsetet förstår vi vad det är. Det blir genast uppenbart att Star Wars Squadron är utvecklat med vr i åtanke; känslan i allti från samtalen mellan uppdragen till vyn i skeppens cockpit når en helt annan nivå. Bara en sådan sak som att kunna titta bakom axeln för att se dörren in till cockpiten i en Tie Reaper, eller se hur trångt piloten sitter i en Y-Wing, blir en smått omvälvande upplevelse.

Även själva spelandet får ett stort lyft i vr. Att hålla koll på olika mål blir mycket enklare när vi kan vrida på huvudet för att följa dem, istället för att tvingas böka runt helt rymdskeppet. Likaså blir det plötsligt en barnlek att navigera i trånga utrymmen. Vyn är ju egentligen densamma, men upplevelsen av rum och avstånd blir ändå helt annorlunda i den virtuella verkligheten.

Den enda negativa med vr, eller specifikt Playstation VR, är att grafiken blir suddig en bit bort. Cockpiten och skepp i närheten är skarpa och detaljerade, men mot horisonten kan det vara svårt att urskilja fiendeskeppen. Vi håller tummarna för att EA släpper en Playstation 5-uppdatering som ger snäppet högre upplösning.

Star Wars Squadrons Tie Bomber

Star Wars Squadrons

Testat: Oktober 2020
Genre: Action
Utvecklare: EA Motive
Utgivare: EA
Plattform: Playstation 4, Xbox One, pc
Testat på: Xbox One X, Playstation 4 Pro
Pris: PS4: 398 kr hos Spelbutiken.se. Xbox One: Från 331 kr hos Prisjakt. PC: 39.99 euro hos Steam.  

Betyg: 4 av 5

Star Wars: Squadrons (PS4)

Bästa pris just nu: 389 kr