Disneys interna struktur ska ändras och media, reklam, distribution och Disney Plus samlas under ett tak, separat från produktionen av nytt innehåll, rapporterar Tech Crunch.

Fokus för den nya organisationen är att ta fram material som kan debutera på streamingtjänsten och i tv-sändningar. Marknaden för biofilmer har mer eller mindre kollapsat under pandemin men hade redan innan problem. Disney har skjutit upp lanseringen av till exempel Black Widow och valt att släppa Mulan och kommande Pixar-filmen Soul först på Disney Plus.

Missa inte: Guldkornen på Disney Plus – här är 12 filmer du måste se

Disneys vd Bob Chapek skriver i ett internt memo att den nya organisationen kommer göra företaget effektivare då produktionssidan kan fokusera på att ta fram det innehåll konsumenterna vill ha, och distributionssidan på hur innehållet bäst kan levereras.

På produktionssidan skapas tre avdelningar: Studios, General Entertainment och Sports. Under Studios hamnar Walt Disney Animation Studios, Pixar, Marvel, Lucasfilm, 20th Century Studios och Searchlight Pictures. Sports har ESPN och sporten på ABC, och General Entertainment har Disneys olika tv-kanaler.