Eloped är onekligen en stigande stjärna på elmoped-marknaden. Tillverkaren erbjuder numera ett brett utbud av modeller, alltifrån den sportiga City Slicker, som bjuder på en körupplevelse utöver det vanliga, till den med bekväma modellen Retro. Och så har vi den här rackaren – Apex som med ett smidigt format och en attraktiv prissättning bör kunna attrahera en och annan skolungdom.
Omdöme
Positivt
- Lätthanterlig, smidig i stadsmiljöer.
- Bra pris.
- Tydlig display.
Negativt
- Kraftlös motor.
- Stötig fjärdingskomfort på sämre underlag.
- Begränsat med förvaringsutrymmen.
Testad produkt: Eloped Apex
Pris: 16 950 kronor hos Cdon.
Apex tillhör den mindre och nättare kategorin av elmopeder och i kombination med en relativt låg vikt är modellen smidig att hantera även när den inte körs. Elmopeder, och framför allt batterierna, är stöldbegärliga och på många platser i landet går det inte att parkera ett fordon under en längre tid (särskilt nattetid) utan påhälsning av personer som har svårigheter med att hålla isär det där med ”ditt och mitt”.

Apex är inte lika platskrävande som vissa andra, större modeller och är enklare att manövrera i trängre utrymmen, exempelvis trapphus och hissar om du i stället för på gatan hellre förvarar fordonet i lägenheten.
Begränsat med förvaringsutrymme
Sadeln är mjukt stoppad och rymmer företrädelsevis enbart föraren – med en passagerare blir det riktigt trångt. Sadeln låses upp via tändningslåset alternativt med en knapp vid höger handtag och i utrymmet därunder ryms förutom batteriet laddningskabeln och möjligtvis en låskätting, modell mindre. Ingen laståsna alltså, och således saknas även möjligheten till en dubbel uppsättning av batterier för en längre räckvidd.


Batteriet saknar låsanordning i underkant men är annars, i positiv bemärkelse både smidigt till vikt och format och enkelt att både avlägsna liksom att bära med sig för att ladda i hemmet eller på arbetsplatsen.
Tydlig display och behändigt fack
Reglagen på styret är logiskt placerade och det finns två körlägen att välja mellan: Sport (max 45 km/h) eller Eco (max ca 30 km/h) och den centralt placerade digitala displayen är både ljusstark och tydlig. I skärmen förmedlas information i form av hastighet, körd sträcka, valt körläge samt batterinivå i stapelformat. Nedanför styret finns ett litet fack anpassat för en smartphone med tillhörande usb-uttag för laddning.

Elmotorn arbetar riktigt tyst och i kombination med att Apex överlag känns väl hopskruvad blir färden ljudmässigt riktigt behaglig utan irriterande skrammel. Den nätta konstruktionen i kombination med de små 10 tums-däcken gör mopeden både lätthanterlig, underhållande och med en kvick känsla i styrningen.
Apex är med andra ord som gjord för att köras i tät stadstrafik med slät asfalt som underlag. Som pendlare för längre sträckor eller på grövre vägar blir det mindre angenämt. Fjädringskomforten är något stötig och här förmedlar de mindre däcken vid varje ojämnhet istället en mer nervös känsla.
Men framför allt är det den effektsvaga motorn som medför vissa begränsningar och som drar ner helhetsintrycket. Accelerationen är medioker och maxhastigheten vi kommer upp i är som högst 42 km/h. Vid minsta stigning (eller i motvind) reduceras farten omedelbart och motorn känns hopplöst kraftlös.
Specifikationer
Modell: Apex
Testad: Oktober 2020
Tillverkare: Eloped
Typ: Elmoped klass 1
Motor: Elektrisk, borstlös
Effekt: 1,5kW
Räckvidd (enligt tillverkaren): Upp till 60 km
Batteri: Litiumbatteri 48V, 28Ah
Laddtid: 4–6 timmar
Laddcykler: >500
Antal körlägen: 2
Maxhastighet: 45 km/h
Hjul: 10 tum
Broms bak:/fram: Trumbroms/skivbroms
Fordonsvikt: 73,5 kilo
Batterivikt: 10 kilo
Garantier: Moped 2 år, batteri 1 år
Rek pris vid test: 16 950 kronor
Pris: 16 950 kronor hos Cdon.
