Nu gör Facebook entré på spelstreamingmarknaden, men till skillnad från Microsofts Xcloud och Googles Stadia så satsar sociala medier-jätten istället helt på att strömma mobilspel, rapporterar Techcrunch.

Tanken är att tjänsten ska göra så att användare snabbare ska kunna komma in i ett spel och att du exempelvis sömlöst ska kunna gå från att se en annons för ett spel till att faktiskt spela det direkt utan att något behöver laddas ner.

Tjänsten kommer vara tillgänlig via desktop-webbläsare och Android men inte IOS. Detta på grund av vad Facebook kallar för begräsninngar i Apples regler för App Store. 

Sedan tidigare har Google och Microsofts spelstreamingtjänster inte godkänts för användning av App Store. Apple har sedan dess uppdaterat sina regler och tillåter att liknande tjänster kan användas om användare först skickas till App Store innan dess att de kan strömma ett spel på plattformen. Något som Facebook själva säger inte kommer fungera för deras tänkta tjänst eftersom det innebär en dålig användarupplevelse.

Facebooks spelstreamingtjänst kommer att ha mellan fem och tio spel vid premiären. Inledningsvis kommer tjänsten finnas tillgänglig i en handfull delstater i USA och därefter utökas.

Läs också: Microsoft ska släppa ny app - strömma Xbox-spel till din Iphone