Betyg 3 av 5

Omdöme

Watch Dogs: Legion bjuder på lättsam och inte allt för utmanande underhållning, alltihop skildrat i en förvånansvärt övertygande replika av London. Men efter några timmar av repetitiva uppdrag som leder oss genom spelet utan någon större känsla av utveckling kan vi inte låta bli att bli något uttråkade ganska tidigt i kampanjen.
 

Positivt

  • Krispig grafik
  • Stor representation och mångfald bland karaktärerna
  • Äkta open world-upplevelse i London

Negativt

  • Krystade dialoger
  • Repetitiva uppdrag
  • Långa laddningstider

Testat spel: Watch Dogs: Legion
Pris: PS4: 539 kronor hos Netonnet. Xbox One: 539 kronor hos Netonnet. Pc: Från 548 kronor hos Prisjakt. PS5: Från 599 kronor hos Prisjakt. Xbox Series X: Från 649 kronor hos Prisjakt.

Hackergruppen Dedsec är tillbaka! Den här gången några månader senare än tänkt och i en helt ny omgivning. Från att ha utspelat sig i USA har vi i Watch Dogs: Legion, tredje spelet i spelserien, tagit oss över Atlanten till Storbritannien, närmare bestämt London. I denna något dystopiska framtid har övervakningssamhället tagits till nya nivåer.

Efter att terroristgruppen Zero Day utfört ett attentat som dödat massor, skylls det hela på just våra protagonister i Dedsec. Vi måste ta reda på vad som egentligen sker i maktens korridorer, en konspirationsteori som bland annat involverar privatägda militärföretaget Albion som tycks ha sina händer i alla kakburkar.

Trovärdig London-skildring

Genom att hacka oss igenom uppdrag får vi reda på mer information om Zero Day samtidigt som vi successivt vinner över invånarna i Londons olika stadsdelar på vår sida istället för i Albions grepp. Kartan må vara en något komprimerad version av London’s innerstad, men tillräckligt detaljerad för att vi som har relativt hög kännedom av staden ska vara tillfredsställda.

Här får vi i äkta sandlådeanda röra oss fritt genom att gå, åka bil, flyga drönare eller ta tunnelbanan. Det är faktiskt riktigt trevligt att spatsera runt på gator vi känner igen från verkligheten; grafiken är fantastiskt fin och vi får uppleva staden under alla tider på dygnet. Även om det är mer folktomt än det London vi är bekanta med, har man tagit sig tiden att lägga till karaktärer som faktiskt gör saker i bakgrunden, från högljudda protester till väktare som utnyttjar sin maktposition. Alltihop inte sällan ackopanjerat av ett ständigt, karaktäristiskt London-regn.

Watch Dogs
Varför inte ta sig över London på en gigantisk drönare?

Istället för att vi här har en protagonist som vi följer genom spelets gång spelar vi som en grupp, i rollerna som Dedsecs olika medlemmar. Vi kan försöka rekrytera vem som helst vi stöter på, men vår hjälpsamma artificiella intelligens-detektiv Bradley hjälper oss gärna peka ut speciellt passande framtida allierade som har ett passade yrke och därmed kan hjälpa oss, eller har speciella hackerfärdigheter. Detta resulterar i att Watch Dogs: Legion är ett spel med god möjlighet till representation när det kommer till kön och etnicitet – delvis beroende på spelarens val av rekryter såklart.

Utöver kampanjläget finns även ett flerspelarläge, som vi i skrivande stund inte har haft möjlighet att testa då vi fått möjlighet att recensera Watch Dogs:Legion innan officiell release.

Måndag hela veckan

I princip alla uppdrag följer samma uppbyggnad som tidigare Watch Dogs-spel: Åk till en destination, smyg in genom att hacka övervakningskameror, drönare eller spindelrobotar för att nå en dator eller plocka upp ett föremål, och fly sedan platsen. Alternativt skjut och slå dig igenom antagonisterna för att komma fram till målet. Det här är underhållande de första timmarna av spelet, men blir snart lite enformigt. Det är inte bara huvuduppdragen som för berättelsen framåt som följer denna uppbyggnad, utan även sidouppdragen.

Watch Dogs
Smyga, hacka, ladda ner eller plocka upp material. Så ser 9 av 10 uppdrag ut i Watch Dogs: Legion.

Den väg vi är tänkta att följa genom uppdragen är relativt uppenbar, men trots det lyckas man ge oss känslan av att det är vi som spelare som listar ut våra egna lösningar. Under några uppdrag upptäcker vi att man faktiskt har förberett för en alternativ lösning. Ska vi vara helt ärliga så är frihetskänslan faktiskt nästan lika tillfredsställande, även om den må vara fabricerad.

Ett försök per karaktär

Om vi ”dör” under ett uppdrag blir denna teammedlem svårt skadad och hamnar på sjukhus eller fängelse under en längre tid. Vill vi ta det ett steg längre kan vi aktivera permadöd i menyn, då kommer karaktären inte finnas tillgänglig något mer under spelets gång.

I praktiken fungerar det här som i vilket spel som helst, vi ”dör” och får börja om från närmaste checkpoint. Skillnaden är att vi måste byta karaktär mellan gångerna. Det här är förstås frustrerande om vi valt ut den perfekt optimerade karaktären med precis de färdigheterna vi vill ha till att börja med. Som tur är kan vi för det mesta slutföra samtliga uppdrag oavsett karaktär. Oavsett tillför det lite extra motivation att faktiskt genomföra uppdragen på första försöket.

Watch Dogs
När en teammedlem dör hamnar de på sjukhus eller i fängelse, och vi måste vänta en tid innan vi kan spela som dem igen.

Vi ska vara helt ärliga och säga att det här inte är någonting som vi behöver uppleva allt för många gånger under spelets gång. Under normal svårighet tar vi oss snabbt igenom uppdragen utan större problem. Vi försöker initialt alltid smyga oss fram utan att bli upptäckta. De gånger vi misslyckas räcker det oftast att gömma oss och skjuta ner några ankommande vakter innan vi kan springa vidare som ingenting.


Behöver slipa på detaljerna

Precis som alla spel som släpps i skarven under generationsskiftet kommer Watch Dogs: Legion även släppas till Playstation 5 och Xbox Series X. Vi ser fram emot att få testa spelet på en kraftfullare maskin, vår stackars Playstation 4 Pro låter ungefär som om den ska flyga ut genom fönstret. Tiden det tar att ladda in nya uppdrag eller miljöer är så pass långa att vi blir rastlösa.

I övrigt är upplevelsen relativt stabil, men det märks att man inte riktigt tänkt igenom vissa delar. Om du blir jagad under ett uppdrag, försök bara hitta ett sätt att skapa en cut scene så behöver du inte hantera konsekvenserna. Om vi till exempel någon gång försöker rekrytera en person under pågående uppdrag förflyttas vi vips utanför uppdragsområdet till en dialogscen med karaktären i fråga.

Vi inser att mängden olika karaktärer vi har möjlighet att spela som måste ha inneburit ett hästjobb på Ubisofts sida, inte minst när det kommer till att skapa dialog. Det här märks tyvärr, då replikerna känns otroligt krystade.

Det tar ett tag innan vi inser att vi saknar att ha en och samma karaktär. Vi saknar det emotionella band vi skapade med Aiden och Marcus, och i och med att vi här hoppar runt mellan olika personer likt bilar i ett racingspel, får vi aldrig känslan av utveckling. Istället för att successivt bygga upp vår karaktär med nya färdigheter och utrustning får en helt ny teammedlem representera våra framsteg. När vi dessutom tvingas "offra" våra teammedlemmar under spelets gång när vi misslyckas med ett uppdrag blir det emotionella bandet ännu svagare, och därmed vårt engagemang för spelet och historien.

Fakta

Testat: Oktober 2020
Genre: Open world, äventyr, action
Utvecklare: Ubisoft Toronto
Utgivare: Ubisoft
Plattform: Playstation 4, Xbox One. Senare även Playstation 5, Xbox Series X och Pc.
Testat på: Playstation 4 Pro
Pris: PS4: 539 kronor hos Netonnet. Xbox One: 539 kronor hos Netonnet. Pc: Från 548 kronor hos Prisjakt. PS5: Från 599 kronor hos Prisjakt. Xbox Series X: Från 649 kronor hos Prisjakt.

Betyg: 3 av 5

Watch Dogs: Legion (PS4) Pris vid test: 548 kr.

Bästa pris just nu: 499 kr