BMW är mitt inne i vad som ibland brukar kallas ett ”lanseringsår” och förutom att ett gäng modeller nu även finns som laddhybrider har de första exemplaren av nya 4-serien precis nått Sverige, och strax efter årsskiftet kommer även den eldrivna versionen av suven X3. Och så har vi då den här kompakta coupén med fyra dörrar som ska ta upp kampen med klasskamraten Mercedes CLA.

Betyg 4 av 5

Omdöme

M235i xDrive Gran Coupé är så nära du kan komma en M2:a och är en både snygg och grymt underhållande bil. Drivlinan är ren och skär magi och som hela tiden lockar föraren att tänja på gränserna. Samtidigt är det inte den mest praktiska bil vi testat och ett klart begränsat utrymme i baksätet drar ner helhetsbetyget något.   

Positivt

  • Brutal motor som sett till biltypen dessutom går hyfsat snålt.
  • Kaxig design som engagerar.
  • Mmi och förarhjälpmedel av yppersta klass.

Negativt

  • Takhöjden för baksätespassagerarna.

Designen engagerar

”Är det så BMW ser ut numera?”, säger mackbiträdet när vi svänger in för att tanka. ”Den ser ju ut som en Kia eller någon annan koreansk bil.”

Kommentaren avser bakpartiet som onekligen ger upphov till känslostormar. För det är ju så, att en coupé köper man sällan för dess praktiska egenskaper utan snarare för estetiskt tilltalande karossformer. Karmlösa dörrar, sluttande karosslinjer och en sportigare framtoning är som alltid tilltalande och att BMW med just 2-serie Gran Coupé har siktet inställt en yngre målgrupp är uppenbart.

BMW M235i Gran Coupé
Vattendelare? Under testperioden var det främst designen baktill som engagerade flertalet förbipasserande.

Få biltillverkare engagerar lika många och mycket som just BMW, framför allt när det gäller design där flertalet ofta har en bestämd uppfattning om hur en viss modell bör se ut. Och nu när tillverkarens nya formspråk är en realitet låter sig inte kommentarerna vänta på sig.

M3 rekommenderar

Mackbiträdet är bara en i mängden av alla nyfikna som hade ett och annat att anmärka på, och det var just bakpartiet och de utdragna led-bakljusen som låg i skottlinjen. Nåväl, smaken är som baken och till skillnad från skeptikerna gillar vi de nya djärvare linjerna och den utsträckta siluetten.

Namnmässigt är det emellertid aningen förvirrande då 2-serie Gran Coupe som är framhjulsdriven (bortsett från M235i som är fyrhjulsdriven) snarare är närmast besläktad med nya 1-serien än med den bakhjulsdrivna gamla 2-serie Coupé (som för övrigt inte längre är aktuell på den svenska marknaden), och släktskapen blir än tydligare väl på plats i förarstolen. Förarmiljön är i stort sett identiskt med 1-serien bortsett från mindre detaljer.

BMW M235i Gran Coupé
Snyggt integrerat stämningsljus i panelerna.

Testbilen, M235i xDrive Gran Coupé, särskiljer sig från de övriga två varianterna (218i och 220d Gran Coupe 220d) både exteriört- och interiört med M Sport-specifik utrustning, exempelvis Aerodynamikpaket med frontspoiler, tröskelbreddare och bakspoiler med diffusor-insats, annorlunda utformning av njurarna, sportstolar för förare och framsätespassagerare.

Bekvämt fram, trång bak

Sportstolarna är omfamnande och håller föraren i ett fast grepp. De är relativt hårt stoppade och att benämna dem som bekväma är att ta i. Pecis som med övrig M Sport-specifik utrustning inbjuds du snarare till en mer aktiv körning än till att enbart förflyttas så komfortabelt som möjligt från en plats till en annan. Förutom att benutrymmet kan upplevas som aningen smalt är det i övrigt gott om plats för både förare och passageraren bredvid.

BMW M235i Gran Coupé
Lågt i tak för sittande i baksätet.
BMW M235i Gran Coupé

För åkande i baksätet (fällbart 40/20/40 ) är det värre, dels är benutrymmet begränsat men framför allt ställer den låga takhöjden till det och är du längre än cirka 170 centimeter får du räkna med att sitta med huvudet vinklat för att undvika kontakt. Bagageutrymmet är för klassen klart godkänt och sväljer 430 liter. Lastgolvet är dubbelbottnat och under avgränsningsskivan finns ett litet extrautrymme. 

Uppkoppling och tjänster

Mmi:t går under namnet Live Cockpit Professional med underliggande Operating System 7. Systemet såg dagens ljus 2018 i BMW X5 och uppdateras löpande. I M235i Gran Coupé presenteras och styrs de flesta funktioner på den centralt placerade skärmen på 10,25 med ett gränssnitt som är både snyggt, och överskådligt.

BMW M235i Gran Coupé

Samtliga undermenyer är placerade i vänsterkanten och det går att navigera via skärmens touchfunktion alternativt med hjälp av de fysiska Idrive-kontrollreglagen placerade vid växelspaken. Flertalet av funktionerna kan även styras med funktionsknapparna på ratten.

Connectivity är ett begrepp som blir allt vanligare i bilvärlden och kortfattat är det samlingsnamnet för fordonens uppkoppling och tillhörande tjänster. BMW var tidigt ute med fast uppkoppling och de är enligt oss, tillsammans med Mercedes och Audi, ledande inom området.

BMW:s ”Connected Drive”-tjänster innefattar bland annat trafikinformation i realtid, olika musikstreaming-tjänster (inklusive Spotify) liksom möjlighet att styra vissa funktioner liksom att lokalisera bilen via en app i din smartphone.

En körmaskin av rang

M235i xDrive Gran Coupé ska köras – det är vad hela dess väsen just förmedlar. Styrningen är kvick och påminner en hel del om den i Mini Cooper, vilket i sin tur innebär att den trivs som allra bäst på slingriga landsvägar.

BMW M235i Gran Coupé

Motorn, en fyrpipig tvåliters bensinare med 306 hästkrafter, är en riktig best och kombinationen xDrive fyrhjulsdrift, mekanisk torsendifferential-broms och en silkeslen 8-växlad automatisk sportväxellåda resulterar i en euforisk totalupplevelse rent körmässigt. 0 – 100 avklaras på 4,8 sekunder och pricken över i:et är motorljudet som kryddas med knallar och smatter. Underbart!

Specifikationer

Modell: M235i Gran Coupé
Testad: November 2020
Tillverkare: BMW
Motor: 2.0 liters 4-cylindrig bensinmotor
Motoreffekt i kW (hk) vid varv/min: 225 (306)/5 000–6 250
Max vridmoment i Nm vid varv/min: 450/1 750–4 500
Kraftöverföring: fyrhjulsdrift. 8-växlad Steptronic
Prestanda: 0–100 km/tim på 4,9 sekunder, toppfart 250 km/tim
Bagagevolym (VDA-liter): 430 liter
Angiven förbrukning (Testcykel WLTP): 7,8 l/100 km
CO2-utsläpp (Testcykel WLTP): 177 g/km
Fordonsskatt: 8009 kr (år 1–3)
Pris: Från 485 200 kronor

Betyg: 4 av 5