BMW har nu presenterat sin nya eldrivna suv BMW iX. Bilen bygger vidare på konceptmodellen BMW Vision iNext som företaget visat upp tidigare.

BMW iX kommer med femte generationens BMW eDrive-drivlina bestående av två elmotorer. Eldrivlinan är tillverkad på ett hållbart sätt, utan användning av sälllsynta jordartsmetaller och batterierna är konstruerade för en långsiktig livscykel och hög grad av återvånning samtidigt som energin som använts vid tillverkningen kommer från förnybara material.

Räckvidden för bilen beräknas till över 600 kilometer och ny laddningsteknik gör att den kan snabbladdas på tio minuter för att köra ytterligare 120 km. Att ladda batteriet från 0 till procent med en Wallbox vid hemmalddning tar under 11 timmar.

Bilens datorprestanda har uppgraderats för att hantera 20 gånger större datavolymer och har ett förbättrat sensorsystem samt 5g-kapacitet och ett nytt operativsystem som ger förbättrade funktioner inom självkörning och parkeringsassistans. 

BMW iX

Sett till utseendet har BMW iX en längd och bredd jämförbar med BMW X5, en höjd som BMW X6 medan hjulens storlek ligger närmast BMW X7. Till följd av ett diskret designtänk innehåller de vertikala BMW-njurarna i fronten kamerateknologi, radarfunktioner och andra sensorer bakom ett transparent yttre lager. Den diskreta designen återkommer även i de utjämnade dörrhandtagen, påfyllningsröret för spolarvätska under BMW-logotypen samt backkameran som finns i BMW-logotypen på bakluckan.

BMW iX

Motoreffekten för BMW iX ligger på över 500 hästkrafter och bilen gör 0-100 km/h på under 5,0 sekunder. Dragkoeffeicenten ligger sedan på 0,25, maxhastigheten på 200 km/h och bagageutrymmet har en kapacitet på 500 liter.

BMW iX är planerad att släppas någon gång under andra halvan av 2021.

Läs också: Vi testar Polestar 2 - så bra är Volvos Tesla-utmanare