Till skillnad från andra lanseringsspel till Playstation 5, som exempelvis Spider-Man: Miles Morales eller Sackboy, målar nya Demon’s Souls inte upp en stor och färgglad värld. Istället får vi besöka det mörka och kalla riket Boletaria, en plats präglad av en magisk dimma som förvandlar människor till monster.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Demon’s Souls är det perfekta exemplet på hur ny hårdvara kan ta ett redan befintligt spel till nästa nivå. Det estiska är på topp och hästkrafterna i Playstation 5 gör världen mer engagerande. Men framför allt bidrar de supersnabba laddningstiderna till att balansera ett redan ultrasvårt stridssystem. För den som mäktar med utmaningen väntar det finaste Sonys nya maskin kan erbjuda.

Positivt

  • Vrålsnygga omgivningar
  • Hårt men rättvist stridssystem
  • Beroendeframkallande gameplay
  • Ultrasnabba laddningstider

Negativt

  • Inte för alla
  • Förvirrande onlineläge
  • Vissa moment förklaras inte alls

Testat spel: Demon’s Souls
Pris: PS5: 720 kronor hos Proshop.se

Efter att ha skapat vår egen karaktär och valt klass slängs vi in i “Navet”, ett tempel där ett fåtal överlevande samlats. Här finner vi också portar till spelets fem områden.

Demons Souls
Foto: Sony

Den första banan, slottet, sätter tonen direkt. En känsla av ond, bråd död finns i luften. Vi ser rester av vagnar, helt sönderslitna av en strid som sedan länge varit förlorat. Längre in finns högar av bråte och ett blodigt hästkadaver. Hästkrafterna hos Playstation 5 (ingen pun) gör ett utmärkt jobb med att måla upp oerhört vackra, men samtidigt döende miljöer. Vi får känslan av att befinna oss i en stor, medeltida postapokalyps. Trots att Demon’s Souls är allt annat än “open world”.

Gör dig redo att dö

Bakom bråten av träbitar och tunnor lurar de första fienderna. Deras haltande gångstil skvallrar om varelser som är allt annat än mänskliga. Vore det Devil May Cry hade det räckt med ett svärdhugg för se antagonisterna flyga åt världens olika håll. Men detta är Demon’s Souls, ursprunget till hela Souls-genren. Genren som troligen orsakat flest trasiga handkontroller när gamers sulat dessa mot väggarna i ren frustration.

Spindel i Demons Souls
Foto: Sony

Vi närmar oss fienden. Hugger, missar, och blir genast träffade av en motattack. Game over. Trodde vi, tills vi märker att vår karaktär numera är ett spöke. En andra chans att hämnas. Vi försöker igen, och lyckas. Men vi hinner knappt fira förrän vår karaktär blir huggen bakifrån av den andra, intilliggande “zombieriddaren”. Som vi missade på grund av de dunkla miljöerna. I kombination med det korta lyckoruset. Game over. På riktigt denna gång.

Demons Souls drake

Ett kännetecken för hela den så kallade Souls-genren är just att den kräver en hel del från spelaren. Demon’s Souls är inget undantag. Faktum är att du inte kan vara säker någonstans. Demoner, bestar och även mänskliga motståndare lurar bakom varje hörn. Är du inte förberedd kan det räcka med två slag innan du förlorat allt. Vi måste alltså studera miljöerna och memorera fiendens positioner. Men framför allt lära oss att blockera, eller väja, i rätt sekund.

Tillbaka till åttiotalet

Det i sig är ingen lättlärd reflex vi bemästrar på en eftermiddag. Eller vecka. Ända sedan spelet anlände har vi kämpat med att få till rätt flyt. Fegat i vissa partier, särskilt i början av äventyret när vi mestadels samlade själar för att stärka vår karaktär. Men vi har också vågat friskt och belöningen visade sig vara större än vi någonsin anat. Segern mot en av de första bossarna, en gigantisk riddare, slutade med att undertecknad skrek halsen av sig. Av ren lycka, så klart.

Demons souls knight
Foto: Sony

Det kan närmast jämföras med de gamla Nes-spelen på åttiotalet. Ultrasvåra titlar som Castlevania, Turtles eller det första Mega Man. Spel där trösklarna varit så stora att en del inte bemödade sig att ens försöka nå de senare banorna. Demon’s Souls fungerar på samma sätt, men förankrat i de brutalt svåra striderna. Så småningom rör vi oss med allt större självförtroende. Vi låser upp nya förmågor och tar oss långsamt framåt. Halva tiden går dock fortfarande till att dö.

Snabbt lagringsminne gör skillnad

En av de största orsakerna till att vi inte slänger in handduken helt är de supersnabba laddningstiderna. Efter varje nederlag tar det enbart ett par sekunder innan vi befinner oss vid banans startpunkt. Vi hinner med andra ord inte ens överväga att sluta spela. Detsamma gäller när vi färdas mellan Navet och de olika delarna av riket. Världens känns helt enkelt mer sammanhängande.

Demons souls
Foto: Sony

I slutändan är det ssd-tekniken i Playstation 5 som blir avgörande för vår vistelse i Boletaria. Det bör dock inte missförstås - de grafiska förbättringarna är något utöver det vanliga. Oavsett om det rör sig om trånga fängelsehålor med fantastiska blixteffekter, eller lavafyllda gruvsystem där vi nästan kan känna av hettan. Men utan snabb omladdning efter varje förödmjukande förlust hade vi aldrig tagit oss i kragen. 

M3 rekommenderar

Och tur väl det. Demon’s Souls är inte för alla, särskilt inte för den som saknar tålamod. Men för alla andra väntar en riktig givande spelupplevelse, olikt allt annat den nya generationens spelkonsoler kan erbjuda. Faktiskt det allra bästa som kan spelas på en Playstation 5 just nu. Glöm bara inte att ta ut en extra försäkring för Dual Sense-kontrollen.


Demon's Souls

Testat: November 2020
Genre: Action/rollspel
Utvecklare: Bluepoint Games
Utgivare: Sony
Plattform: Playstation 5 
Pris: 720 kronor hos Proshop.se

Betyg: 4 av 5