Den försenade lanseringen av CD Project Reds efterlängtade storspel Cyberpunk 2077 har kantats av skandaler. Efter en rekordförsäljning under de inledande dygnen har de största rubrikerna handlat om att spelet blivit i princip ospelbart på originalkonsolerna Playstation 4 och Xbox One.

I ett till synes gemensamt beslut mellan spelstudion och Sony valde man därför att plocka bort titeln helt från Playstation Store. Inga Playstation-ägare, oavsett vilken generation eller version av konsolen de sitter på, kan köpa titeln digitalt, utan är numera hänvisad till fysiska skivor eller att spela på en annan plattform. Det här är ett radikalt agerande som vi inte sett tidigare, där man väljer att begränsa tillgången till ett spel till följd av att den inte håller prestandamåttet.

Cyberpunk 2077
Foto: YoutubeSpelares upplevelse av Cyberpunk 2077 har varit minst sagt labil. Så här såg det ut när Cnet testade spelet på basmodellen av Playstation 4.

Med tanke på detta prejudikat skulle jag vilja föreslå fler titlar som vid lansering hade stabilitetsproblem på Playstation 4 och därför borde ha plockas bort. Control, som släpptes under 2019, var ett fantastiskt spel på många sätt, med en suggestiv atmosfär och gripande handling. Men när vi testade spelet på en Playstation 4 Pro led spelet av så mycket buggar att det blev nästintill omöjligt att ta sig igenom.

Att det ens fanns tillgängligt på Playstation Store är ju ovärdigt!

Assassin’s Creed Valhalla är ett till exempel som ligger närmare i tiden där vi tvingades tippa på tå för att inte skapa mer buggar än nödvändigt. Trots försiktighetsåtgärder lyckades vi ändå mörda oskyldiga med hjälp av en klumpig häst på autopilot. De här stabilitetsproblemen var inte reserverade för Playstation 4, utan rapporterades även från användare som spelade på senaste generationens konsoler.

Bara att radera utan att passera gå!

Eller, kanske inte? Kanske ska vi tvärtom låta spelen finnas kvar för de som kan tänka sig att stå ut med sporadisk lagg för att få uppleva berättande utöver de vanliga, som båda titlarna nämnda ovan och Cyberpunk 2077 har gemensamt.

Jag förstår att Sony har tvingats hantera otaliga mängder ärenden från besvikna spelare och att det är det man försöker råda bot på genom sitt beslut, men det finns betydligt mindre drastiska metoder att ta till. Får vi föreslå att inkludera en initial varning om att många användare rapporterat problem inför köpet? Eller låt åtminstone oss som införskaffat senaste generationens Playstation, där Cyberpunk 2077 presterar betydligt bättre trots att det inte officiellt lanserats till Playstation 5, få tillgång till titeln.

Jag tackar mitt förutseende att köpa spel jag ser fram emot vid lansering, då det innebär att jag nu fortfarande har Cyberpunk 2077 nedladdat på min Playstation och kan ta mig fram i Night City när jag vill, hur laggigt det än må vara.