Testad bil: Kia Sorento
Pris: 469 900 kronor

Med Ford Explorer färsk i minnet var det extra kul att hämta ut Kias nya Sorento. Kias nya fullstora suv har växt till sig i fjärde generationen och tillverkaren har uppdaterad både utvändiga former och invändig design ordentligt. Och packat bilen full med ny spännande teknik.

Betyg 5 av 5

Omdöme

En riktigt trevlig och prisvärd suv för dig som prioriterar gott om utrymme, komfort och moderna funktioner. Prislappen är helt rätt och med årets Sorentomodell kommer tillverkaren säkerligen att plocka marknadsandelar inom det här segmentet.

Positivt

  • Rymlig
  • Snygg och påkostad
  • Komforten
  • Mycket för pengarna

Negativt

  • Lite klen motor
  • Ljudanläggningen
  • Hög skatt

Dieseln först ut

Bilen kommer i flera olika motoralternativ under året, bland annat en laddhybrid, men först ut är en 4-cylindrig dieselversion som vi testar här.

Test Kia Sorento
Nya fronten är riktigt snygg och modern.

Den har 202 hästar under huven och 8-stegad automatlåda. Bilen är inget fartmonster, den gör 0-100 km/h på strax under 10 sekunder, på den punkten är den ingen match för Fords suv som vi nyligen testade. Men det räcker och bilen känns aldrig seg, även om det märks att det här är en stor och tung bil, framför då vi gör snabbare manövrar på kurviga vägar. Komforten är överlag riktigt bra, mjuka stötdämpare, bra ljudisolering och bekväma stolar borgar för trevliga långresor.

Test Kia Sorento
Även den tredje sätesraden i bilen är rymlig.

Bilen är 7-sitsig och till skillnad från andra liknande bilar med en tredje sätesrad ryms faktiskt normalstora personer på alla platser. Imponerande! Sista sätesraden är dessutom enkel att fälla och här finns egna usb-portar att nyttja. Framsätet har både värme och ventilation i stolarna medan passagerarna i baksätet får nöja sig med stolsvärme. Det här är inte vanligt och något som uppskattades ordentligt kalla mornar när barnen skulle ha skjuts.

Test Kia Sorento

Påkostad och användarvänlig

Det känns direkt att materialvalen invändigt är betydligt mer påkostade än i föregångsversionen, även jämfört med andra modeller vi testat från Kia. MMI:t är lättnavigerat och vi gillar att en del funktioner går att styra via analoga vred och knappar, trots den feta mittplacerade touchskärmen. Bilen är givetvis uppkopplad och via appen UVO Connect kommer du åt viktiga funktioner och värmare på distans.

Mätarklustret i Kia Sorento är digitalt och riktigt snyggt. Det växlar utseende beroende på vilket av de fyra körlägena du väljer. Här finns också tre olika lägen för olika typer av underlag för optimerad fyrhjulsdrift. Intressant är att under blandad körning drar bilen mindre bränsle än Kias egna siffror, vi snittade på 0,65 liter per mil trots att vi inte körde särskilt försiktigt.

Test Kia Sorento
Givetvis stöder MMI:t Carplay och Android Auto.

Gott om förarhjälpmedel

När det gäller förarhjälpmedel och säkerhetsfunktioner finns allt vi förväntar oss i Sorento. Cross traffic alert-funktionen varnar när hinder dyker upp, när vi backar ut från parkeringar och döda vinkeln-varnarna i sidobackspeglarna är tydliga. Lane assist är en funktion som vi ofta inaktiverar i nya bilar, framför allt om den drar lite väl aggressivt i ratten medan vi kör, men i Kias bil jobbar funktionen mjukt och fint. Även den adaptiva farthållaren är smidig att använda under långkörningar och den gör ett bra jobb med att bromsa mjukt och accelerera utifrån fordon som ligger framför.

Test Kia Sorento

Det finns helt enkelt inte mycket negativt att säga om den här bilen, men visst har den några detaljer som skulle kunna förbättrats. Ljudanläggningen, märkt Bose, lever inte upp riktigt till namnet. Här hade vi förväntat oss högre kvalitet. Nog för att volymresurserna finns, men vi tappar klarhet och dynamik i ljudet när vi ökar volymen.

Sedan är bilen inte lika rolig att köra överlag, som exempelvis modeller från BMW och Audi, som lagt mer krut på väghållningsegenskaper. Men då pratar vi å andra sidan en helt annan prisklass. Kia Sorento är en genomtänkt bil som är perfekt för dig som vill ha en stor och modern suv till humant pris.

Test Kia Sorento

Specifikationer

Tillverkare: Kia.
Pris: från 469 900 kr.
Motor: 4-cylindrig diesel 2,2 liter (202 hk).
Växellåda: 8-stegad automat (dubbelkopplingslåda).
Drivning: 4-hjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 9,2 sek.
Toppfart: 202 km/h.
Max dragvikt: 2 500 kg.
Angiven förbrukning: 0,69 liter/mil (WLTP, blandad körning).
CO2-utsläpp: 179 g/km.
Fordonsskatt: 10 772 kr/år (första 3 åren, därefter 4 596 kr/år).

Betyg: 5 av 5