Lanseringen av det efterlängtade rollspelet Cyberpunk 2077 har gått allt annat än smidigt för utvecklarna på CD Projekt Red. Medan pc-versionen har hyllats bland de som spelat den med kraftfull modern hårdvara har kritiken varit minst sagt frän bland konsolspelare och pc-gamers med äldre hårdvara.

Nu har Marcin Iwiński, en av företagets två grundare, talat ut om vad som hände inför lanseringen i december, och ber om ursäkt till konsolspelare vars förtroende han och de andra utvecklarna har raserat.

Recension: Så bra är Cyberpunk 2077

Enligt Marcin Iwiński är det stora problemet på äldre konsoler att de inte hinner med att ladda alla resurser som krävs när du rör dig megastaden där det utspelar sig. De långsamma hårddiskarna gjorde det extra svårt att optimera koden.

Marcin Iwiński skyller också en del av problemen på covid-19 och att utvecklarna har samtalat med videosamtal som inte har samma dynamik som vanliga samtal när alla sitter i samma rum.

Under de kommande månaderna ämnar CD Projekt Red släppa två både stora och små uppdateringar för att fixa buggar och förbättra prestandan. Marcin Iwiński utlovar också gratis nedladdningsbart innehåll senare i år, och en version för Playstation 5 och Xbox Series X som är gratis för de som köpte spelet för förra generationens konsoler.