Testad bil: Hyundai Tucson 1.6T-GDi
Pris: Från 359 400 kronor

Konkurrensen är mördande i Crossover suv-segmentet, men nya Tucson från Hyundai är en av bilarna vi mest sett fram emot att testa, sedan vi fick nys om att den. På pappret är bilen väldigt intressant och vi gillar de nya fräscha utvändiga formerna och designdetaljerna

Betyg 4 av 5

Omdöme

Nya Hyndai Tucson är en riktigt trevlig suv som bjuder på snygg design, moderna funktioner och påkostad interiör. Komforten är bra och du får helt enkelt väldigt mycket bil för pengarna jämfört med alternativen i den här klassen.

Positivt

  • Moderna funktioner
  • Trevlig och lätt att köra
  • Snygg design både in- och utvändigt
  • Mycket bil för pengarna

Negativt

  • P-sensorerna fram
  • Lite väderkänslig radar
  • Aggressiv lane assist
Testbilen är en hybrid med en fyrcylindring bensinmotor i botten. Men när vi kör bilen märker vi aldrig av att den har ett batteri som ger bilen mer kraft och snabbare respons, detta eftersom integreringen med förbränningsmotorn är extremt bra. Du märker helt enkelt inte av att batteriet jobbar, även om det finns en mätare i displayen som visar aktuell laddnivå. Bilen kommer inom kort även i en mängd andra utföranden, bland annat en laddhybrid som vi givetvis också kommer att testa när tillfälle ges.
Test Hyundai Tucson mildhybrid

Fräsch och bekväm

Interiören i nya Tucson är fräsch och modern och vi sitter bekvämt i stolarna. Medan många biltillverkare trycker in en fet skärm i instrumentpanelen, som en forcerad surfplatta, känns det som att allting hör ihop, från den digitala mätardelen bakom ratten till MMI-skärmen med sin underliggande separata del för klimatanläggningen. Riktigt snyggt! Det mesta styrs med touchknappar som har bra respons, dessutom är placeringen av reglageen bra. Du har till och med en liten yta att lägga mobiltelefonen på samt två usb-portar och en 12-voltskontakt.

När vi kör Hyundai Tucson får vi välja mellan två olika körlägen - Eco eller Sport. Instrumentpanelen ändrar läge och bilen växlar mer aggressivt i Sport-läget, men skillnaden är inte jättestor. Vi kör mestadels i Eco-läge och här snittar bilen på 0,7 liter/mil, då kör vi många småvändor utan att vara särskilt försiktiga med högerfoten. Tucson är inte sportigt på något vis, är du ute efter en suv som ger pirr i magen är det här inte bilen för dig. Bilen går dock tryggt och fint, med bra komfort, trevlig invändig miljö och ett baksäte som faktiskt är bekvämt.

Test Hyundai Tucson mildhybrid
Även baksätet är rymligt i nya Hyundai Tucson.

Bra men ibland störande funktioner

Här finns gott om bra säkerhetsfunktioner, som väl fungerande rear cross trafic alert, döda vinkelnvarnare och lane assist. Den sistnämnda är dock aningen för aggressiv i vår smak, då vi ibland får känslan av att någon drar hårt i ratten för att "hjälpa till". När bilen startar hörs fem skarpa varningspip om du inte har satt på dig bältet. Även om du står parkerad och inte lagt i växel. Ännu en detalj som vi stör oss på.

Vi uppskattar dock den adaptiva farthållaren som gör ett bra jobb, men tyvärr ställer det svenska vädret till det en del för radarsensorerna i bilen. Så fort det regnar eller snöar dyker varningen upp om att vissa radarbaserade funktioner inte fungerar, vilket är ett minus. En annan miss är att de främre parkeringssensorerna sällan aktiveras per automatik när vi kör in på en parkering, till exempel i ett parkeringshus mot en vägg eller om vi krypkör riktigt långsamt.

Hyundai Tuscon är uppkopplad och du når en rad funktioner och information om position med mera via appen Bluelink. Denna fungerar som de flesta liknande appar och låter dig låsa eller låsa upp bilen, se bilens position, kontrollera status på olika funktioner samt även att skicka rutter till den integrerade navigatorn.

Test Hyundai Tucson mildhybrid

Håller ofräsch luft borta

Bilens egna mmi (som även stöder Carplay och Android Auto) är inget designmässigt mästerverk, men det är tydligt och har alla funktioner vi förväntar oss. Den inbyggda navigatorn talar om för bilen när vi kör in i en tunnel och stänger då temporärt av luftintagen. Riktigt smart funktion! Ljudanläggningen i testbilen är okej, inte mer, och samma sak gäller den inbyggda handsfree-mikrofonen.

Testbilen hade en del extra lull-lull som panoramaglastak och feta fälgar, men Tucson i mildhybridutförande börjar i skrivande stund på 354 900 kronor, vilket känns väldigt konkurrenskraftigt. Visst finns här detaljer som hade kunnat göras ännu bättre, men om du är ute efter en prisvärd och modern 4-hjulsdriven suv är det här en riktigt intressant modell som vi rekommenderar.

Specifikationer

M3 rekommenderar

Tillverkare: Hyundai.
Testad: Januari 2021
Pris: Från 339 00 kr
Pris testbilen: 384 900 kr (Advance).
Motor: 1,6 liters bensinmotor (hybrid), 230 hk.
Drivning: AWD.
Växellåda: 7-stegad automat.
Prestanda: 0-100 km/h på
CO2-utsläpp: 145 g/km (WLTP).
Angiven bränsleförbrukning: 0,64 l/mil (WLTP).
Fordonsskatt: 4 585 kr/år första 3 åren, därefter 1108 kr/år.

Betyg: 4 av 5