Testad produkt: MXGP 2020: The Official Motorcross Videogame
Pris: 498 kronor på Coolshop

Från Excitebike till Motocross Madness och MX vs ATV. Motocross-spel har länge varit ett populärt val för alla som vill ha ett racingspel som sätter röjiga tävlingar och lekfullhet före realism. På senare år har det däremot varit tunt på bra spel i genren, vi har mest fått de medelmåttiga officiella MXGP-spelen. En medelmåtta som nu hittat till Playstation 5 – och hittat något överraskande på vägen.

Betyg 3 av 5

Omdöme

MXGP 2020 är ett motocross-spel som på ytan ser ut som sina rätt medelmåttiga föregångare, men nu med högre upplösning och bilduppdatering. Efter ett varv på banan blir det emellertid uppenbart att kontrollen och körkänslan har blivit flera klasser bättre. Om ett eller två år skrattar vi kanske åt MXGP 2020, på grund av den ganska enkla grafiken och bristen på innehåll, men här och nu är det faktiskt den bästa tolkningen av sporten hittills. 

Positivt

  • Fantastisk användning av motståndet i gas- och bromsknapparna.
  • Äntligen stabil bilduppdatering och tydlig grafik.
  • Härlig, om än ibland lite märklig, fysik.

Negativt

  • Snålt med innehåll.
  • Karriärläget bjuder endast på grundläggande funktioner.
  • Grafiken skriker knappast ny generation.

Grus, gegga och avgaser

Men, för alla som inte har en aning om vad fasen MXGP är, tar vi det från början. MXGP 2020 är årets version av det officiella spelet för Motocross-världsmästerskapet. Vi får licenserade team, förare och banor för MXGP- och MX2-serierna.

Lerigt race

Racen utspelar sig uteslutande på grus och lera, med mindre kullar, ojämnheter och rena hopp som förgyller körandet och lyfter in lite extra taktik. Men samtidigt som det är både underhållande och utmanande att ta sig runt banorna, går det inte att blunda för hur snarlika de olika sträckorna är.

Även om vissa passager sticker ut, är varken banornas utformning eller omgivning något som etsar sig fast i minnet. Uddevalla och Teutschenthal är helt enkelt inte riktigt lika klassiska som Laguna Seca och Nürburgring.

Motocross-förare

Seså, vinn VM nu

På samma sätt som banorna saknar överraskningar, kan även spelets huvudmeny beskyllas för exakt samma sak. Ett karriärläge av enklaste mått, tidsträning, enstaka race och onlinerace är vad som finns i tävlingsväg.

De två alternativ som sticker ut är en baneditor av enklare sort, samt spelläget Playground – där det sistnämnda är en halvstor öppen värld som är småkul att lattja runt i. Ett tag i alla fall, tills vi inser att det inte finns särskilt mycket skoj att sysselsätta sig med. Men en välkommen sidosyssla är det i alla fall.

Ut ur kurvan

Det sitter i kontrollen

Hittills låter det kanske som att MXGP 2020 kör på i trötta och underutvecklade spår, och så är det också till viss del. Ändå känns det som ett helt nytt spel jämte föregående titlar i serien – mycket tack vare den förbättrade kontrollen och körkänslan.

Vi tar kontrollen först. Milestone har träffat mitt i prick med motståndet och vibrationerna i Playstation 5-kontrollen. Kontrollen bultar och kränger i händerna när vi bökar runt på de leriga banorna medan motståndet i gas och broms höjer inlevelsen ett stort snäpp. Vi kan också känna när motorcykeln lämnar marken eller när vi är på väg att tappa balansen.

Kontrollen gör spelandet mycket mer inlevelsefullt. Vi skulle till och med vilja påstå att MXGP 2020 har den bästa implementeraringen av Playstation 5-kontrollen hittills.

MXGP i luften

Gasen i botten… inte

Nästa positiva överraskning är den förbättrade körkänslan och fysiken. Att bara trycka gasen i botten resulterar ofta i en rad vurpor; istället är det bättre att ta det någorlunda försiktigt och ha en hygglig plan för de kommande kurvorna.

Det är också viktigare än förr att flytta tyngdpunkten för att ta sig genom hinder eller landa rätt, likaså att ligga rätt i kurvorna. Det är inte tal om någon extremt krävande racing, men det är klart klurigare att ta sig till mållinjen i MXGP 2020 jämfört med mer regelrätta racingspel.

Till och från beter sig dock fysiken minst sagt märkligt. Dels kan vår motorcross få för sig att tvärvända på en femöring i en sväng, dels kan kollisioner sluta på minst sagt märkliga sätt. Både små sammanstötningar och stora krockar kan ibland resultera i tvärnitar, luftpiruetter, längdhopp från motorcykel - eller ingenting alls. Tack vare den smidiga tillbakaspolningsfunktionen är det dock lätt att sudda bort de gånger då fysiken spelar oss ett spratt.

MXGP gameplay

Titta vilken detaljerad geggamoja

Vid sidan av den kraftigt förbättrade körkänslan är det grafiken som har fått det mest välkomna lyftet. Det är knappast tal om någon imponerande styrkedemonstration av hårdvaran i de nya konsolerna, men eftersom serien tidigare dragits med lite kluddig grafik och instabil bilduppdatering är det skönt att nu slippa båda delarna.

Till nästa år vill vi däremot se mer realistisk lera, underlag som påverkas av alla förare och inte minst bättre vädereffekter. Ett karriärläge värt namnet hade inte heller varit helt fel, för att inte tala om mer genomarbetade roliga sidosysslor.

Det finns med andra ord gott om förbättringspotential i MXGP 2020. Om serien får tillräckligt hög budget för att bocka för min önskelista får framtiden utvisa. Här och nu har vi i alla fall en väldigt bra grund, som är förbaskat rolig att köra, men som också lämnar en hel del att önska både på och utanför banan. Men är du sugen på lerig motorcykelracing med rätt känsla – kör på!

MXGP 2020

Testat: Januari 2021
Genre: Racing
Utvecklare: Milestone
Utgivare: Koch Media
Plattform: Playstation 5, Playstation 4, Xbox One, Xbox Series S/X, pc
Testat på: Playstation 5
Pris: 498 kronor på Coolshop

Betyg: 3 av 5

MXGP 2020: The Official Motocross Videogame (PS5)

Bästa pris just nu: 498 kr