Testad bil: Hyundai I20
Pris: Från 149 900 hos Hyundai

Hyundais I20 var deras tredje mest sålda bil förra året efter Kona (som sålde extremt bra) och Ioniq. Vi har nu testat den nya modellen (tredje generationen I20) för 2021 under två vintriga veckor i januari.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Nya Hyundai I20 är en riktigt trevlig bekantskap. Den nya utvändiga designen, den moderna och förhållandevis rymliga interiören gör bilen väldigt intressant för en bredare publik än tidigare modeller. Vi tror dock att bilen mår bra av lite mer krut under huven och rekommenderar direkt att du istället kikar på modellen med fler hästkrafter.

Positivt

  • Snygg, smidig och praktisk
  • Bra säkerhetsfunktioner
  • Lättkörd och snål

Negativt

  • Klen motor
  • Känsliga radarsensorer

Snygg men snål

Nya I20 är lägre och bredare än föregångaren och till det yttre är formerna klart sportigare. Under huven sitter en bensinmotor som jobbar tillsammans med ett litet extrabatteri, en konfiguration som blir allt vanligare - en så kallad mildhybrid.

Test Hyundai I20

Inredningen i bilen är modern och fräsch, utan den plastighet vi förknippar med billigare småbilar. Förarplatsen känns förvånansvärt rymlig. Bilens ökade bredd i kombination med ett smalt mellanrum mellan stolarna gör sitt för bättre rymd. Samtidigt är stolarna lagom skålade, fasta och bekväma.

Växlar gör du med spak och här finns också en gammal hederlig handbroms att leka med när andan faller på. Skämt åsido, oftast upplever vi det enklare med en manuell handbroms än med en knapp vi ska leta efter och som i varje fall undertecknad har svårt att lära vilket håll den ska tryckas på för att koppla i eller ur…

Test Hyundai I20
Du kan fälla baksätet enkelt, vilket behövs om du vill kunna lasta mycket i bilen...

Vi trycks inte direkt mot ryckstödet när vi gasar iväg med bilen första gången, men efter några turer i Stockholms innerstad blir vi snabbt vän med I20. Den är lättkörd, smidig och snål. Vi har inga problem att hålla ned förbrukningen kring en halvliter per mil. Trots att p-sensorerna i fronten lider av samma problem som andra Hyundaimodeller vi nyligen testat (de främre sensorerna aktiveras inte alltid) är den smidig att parkera.

Fokus på säkerhet

Bilen har gott om tekniska hjälpmedel, både när det gäller säkerhet och bekvämligheter. Vi får exempelvis en tydlig varning när vi ska backa ut från en parkering om ett hinder är på ingång. En av de i våra ögon bästa säkerhetsfunktionerna, som nu börjar bli standard i alla bilar.

Test Hyundai I20
Passagerare sitter bekvämt i baksätet, men det gäller att du inte har långa ben.

Vidare har I20 både lane assist och adaptiv farthållare. Den senare använder radarsensorer för att hålla koll på trafiken framför dig, men då krävs det att det inte snöar. Eller regnar, vilket ofta för med sig att den slutar fungera. Lane assisten är helt okej, om än något aggressiv, den har lite problem med att korrekt identifiera vad som är filmarkeringar och vad som inte är. En strimma vit snö ställer till exempel till det för oss vid ett par tillfällen.

Test Hyundai I20

I20 är uppkopplad med e-sim och du kommer åt en del funktioner och information i appen Bluelink. Sedan sitter även en SOS-knapp i taket, bakom en skyddande plastlucka, så att du inte ska komma åt den av misstag när du fibblar efter läslampan i vintermörkret.

M3 rekommenderar

Specifikationer

Tillverkare: Hyundai
Testad: Januari 2021
Pris: Från 149 900 kr
Pris testbil: 219 800 kr
Motor: Enliters bensinmotor (100 hk) 49V mildhybrid
Växellåda: Automat (7DCT)

Betyg: 4 av 5