Testad bil: Kia e-Niro
Pris: Från 484 900 kronor hos Kia

Alla som har siktet inställt på elbil har inte ekonomi nog att tänka på modeller som Tesla Model X eller Audi e-Tron. Samtidigt är räckvidd en viktig parameter och flertalet "billiga" elbilar har legat betydligt efter de dyrare premiummodellerna på den här punkten. Kia e-Niro utmanar de dyrare alternativen ordentligt, med en bil som på pappret lovar en bit över 40 mil på en laddning samtidigt som prislappen börjar under en halv miljon.

Betyg 5 av 5

Omdöme

Om du är ute efter en prisvärd elbil som även klarar längre resor, då är det här ett klockrent alternativ. Inte den roligaste att köra eller den coolaste crossover-suv:en designmässigt, men i övrigt genomtänkt, praktisk och trevlig på alla sätt.

Positivt

  • Priset och ägandekostnaden
  • Bra räckvidd
  • Lätt och trevlig att köra
  • Lättanvänd app (Uvo connect)

Negativt

  • Väldigt begränsad dragmöjlighet
  • Skärmen och MMI:t

Ny och fräsch

Vi har tidigare testat Kia Niro i olika utföranden, och då konstaterat att bilen varit lätt och smidig att köra och även legat i framkant teknikmässigt (för sin prisklass). Men den var inte det optimala valet för dig som prioriterade körglädje. Den nya elbilen har givetvis en hel del likheter med gamla Niro, men den bjuder samtidigt på en del nytt såväl när det gäller funktioner som design.

Test Kia e-Niro
E-Niro är bekväm och modern, och klädseln i Advance Plus-paketet är snygg.

Inredningen i bilen är aningen plastig, men inte så att den andas lågbudget. Stolarna är bekväma och erbjuder både värme och ventilation, i alla fall i testbilen som har Advance Plus-paket. Skärmen där du styr MMI:t är stor och det är enkelt att hitta rätt i menyerna. Men kontrasten är skum med blaskiga färger, och touch-responsen hade kunnat vara rappare. Här borde Kia överväga att uppgradera.

Test Kia e-Niro

Du växlar smidigt med en puck och här kan du även välja mellan fyra olika körlägen. I Sportläget blir gasresponsen extra rapp medan Eco-läget ger lägre vridmoment och begränsad ac. Eco+-läget, som kräver att du håller ned en knapp några sekunder, är för extremfallet när du sitter med ångest över om du ska ta dig till närmaste laddstation innan batterimätaren är på noll. Här begränsas även maxhastigheten till 90 km/h. Under färd hörs ett svagt vinande från elmotorn, lite mer än vanligt men inte störande.

Den stora frågan är det här med räckvidden, törs du lita på vad mätaren visar i Kias nya e-Niro? Japp, det gör du. Vilket är positivt och en väldigt viktig detalj. Trots att vi kör en hel del småvändor och trots kallt väder (utan varmgarage) kommer vi verkligen en bit över 40 mil innan det är dags att ladda bilen. Det här ökar användningsområdet för bilen markant, jämfört med billiga elbilar som kommer 20 mil på en laddning, i praktiken (trots att de alltid utlovar mer).

Test Kia e-Niro

Kia skickar inte ens med en 230-volts laddkabel för vanliga eluttag, vilket har sina orsaker. Det är helt enkelt inte bra att ladda en bil som kräver flera timmars laddning genom ett vanligt 230-volts uttag. De flesta vanliga eluttagen (och/eller kablar) är inte anpassade för det. Vi testade e-Niro samtidigt som vi testade en helt ny laddbox från C-tek – Chargestorm connected 2. Med 11 kW kapacitet laddas e-Niro från ett tomt batteri till fullt på drygt sex timmar, vilket är riktigt smidigt.

Bilen har inbyggd navigator som även listar närmaste laddstationen. Alla leverantörer är dock inte med.

Test Kia e-Niro
Skärmen i e-Niro håller inte högsta kvalitet men MMI:t är lätt att använda.

Kia e-Niro har alla de moderna förarhjälpmedel och säkerhetsfunktioner vi kan förvänta oss. Här finns parkeringssensorer, backkamera, döda vinkeln-varnare (kräver Advance Plus), adaptiv farthållare, skyltavläsning, rear cross traffic alert och mycket mer. Backkameran blir smutsig meddetsamma i slaskigt vinterväglag, då den sitter väldigt oskyddad, men sensorerna fungerar trots regn och snö.

Bilen stöder både Apple Carplay och Android Auto, och är förberedd för UVO Connect, som låter dig hålla koll på laddnivå, position och mycket annat via en mobilapp, som faktiskt är riktigt användarvänlig.

Test Kia e-Niro

E-Niro är smidig att köra i stan. Komfort och ljudisoleringen gör att den även funkar på långfärder, även om bagageutrymmet är begränsat. Passagerare sitter helt okej i baksätet, om inte du som sitter fram har alltför långa ben eller gillar att halvligga.

Den stora grejen med nya Kia e-Niro är prislappen i kombination med batteriets räckvidd. Priset börjar under en halv miljon kronor, med Advance Plus-paket där du får döda vinkel-varnare, led-strålkastare, läderklädsel och p-sensorer fram och bak kommer du upp i 524 700 kronor, vilket inte alls är farligt. Och då är inte klimatbonusen inräknad (60 000 kronor i skrivande stund). Dessutom ingår riktigt generösa garantier, som exempelvis sju års nybilsgaranti. En nackdel är dock att bilen inte kan dra speciellt mycket. Till en början fanns inte ens dragkrok som tillval men idag ska du kunna montera drag men endast dra 300 kg vilket inte räcker långt.

Test Kia e-Niro

Om Kia e-Niro

M3 rekommenderar

Tillverkare: Kia
Testad: Januari 2021
Batteri: 64 KWh
Angiven räckvidd: 455 km (WLTP)
Snabbladdning: Ja, 0–80 % på 54 min
Pris: Från 489 900 kr
Pris testbilen: 524 700 kr
Motor: El, 150 kW/204 hk
Bagagevolym: 451–1 405 l
Prestanda: 0–100 km/h på 7,8 sek
CO2-utsläpp: 0g/km

Betyg: 5 av 5