OBS: Gameplay-videon precis här ovanför strömmades via en molntjänst. Kvalitén behöver därför inte vara representativ för det slutgiltiga spelet. 

Creative Assemblys och Games Workshops samarbete kring Total War: Warhammer-spelen har resulterat i braksuccé. Sedan starten 2016 har den hyllade spelserien successivt byggts på med löpande uppdateringar och i dag är Total War: Warhammer 2-upplevelsen i något slags zenit. Få strategispel når upp i samma omfattning, kvalitetsnivå och omspelbarhet som denna massiva best, så det är inte konstigt att förväntningarna på spelets avslutande del är höga.

Det är redan klart att Kislev, Cathay och de fyra olika demonhorderna från Chaos utgör de spelbara faktionerna när Total War: Warhammer 3 släpps. I och med vår spelsession har vi bekantat oss hands-on med de motståndskraftiga Kisleviterna, ett människosläkte som i Games Workshops Warhammer-värld drar tydlig inspiration från slaverna. Det bärs pälsmössor, kastas ismagi och rids på isbjörnar, helt enkelt, och kavalleriet är en skamlös kopia av den verkliga världens polska husarer. Kislev utgör också första anhalten när demonerna drar in över The Old World från sina helvetesportaler längst upp i Chaos ödemarker.

Total War Warhammer 3

Exakt när Total War: Warhammer 3 släpps är fortfarande oklart, men med största sannolikhet blir det någon gång senare i år. Ett CA som verkligen osar av självförtroende har dock alltså redan nu under våren låtit världens speljournalister testa en av de största nyheterna som väntar i det kommande storspelet. Vi pratar om spelläget Survival Battles, som blir en egen del av de olika nya kampanjer som kommer att vara spelbara i Total War: Warhammer 3.

Survival Battles: En hektisk upplevelse

Demoner var det, ja. På andra sidan slagfältet står den blodtörstige guden Khornes mardrömslika härar uppradade. De leds av en Bloodthirster, en ärkedemon som får agera slutboss och samtidigt sätta alla dina Total War-kunskaper på prov. De modiga Kisleviterna, ledda av isdrottningen Katarin, har trängt in på denna omänskliga plats och måste forcera sig fram längs olika ”chokepoints”, nyckelpunkter på kartan, för att ha en chans att bannlysa de mörka krafter som dväljs här.

Vi börjar med en handfull enheter; ett par regementen med Tzar Guards, defensiva närstridstrupper som fungerar utmärkt för att täppa till svaga punkter i formationerna. Tre rader med bågskjutande Kossar-infanteri regnar död på behörigt avstånd. Två lansbärande kavalleriregementen, Winged Lancers, utgör chocktruppen. Och så har vi Katarin själv, förstås, som använder ismagi för att sakta ned och såra fienderna eller göra sina egna trupper...lite coolare. Varje vunnen strid och intaget territorium belönar invasionsstyrkan med livsviktiga resurser.

Total War Warhammer 3

Efter en synnerligen mjäkig första tillställning intar Kislev sitt första territorium. För de intjänade resurserna byggs försvarstorn och barrikader för att göra platsen mer lättförsvarad. Barrikaderna gör att vissa av fiendens vägar skärs av så länge de står pall, och alltså krävs färre regementen för att försvara platsen. Ett par fräscha trupper kallas in för att delta i marschen framåt medan några av ”veteranerna” lämnas på platsen för att stävja de demoner som söker anfalla bakifrån. Resurserna kan också användas för att hela soldater, ta bort deras utmattning och uppgradera vapen och rustning. Fienderna framåt blir nämligen tuffare.

Det är mycket att hålla reda på, när det gäller att försvara redan intaget territorium samtidigt som nytt ska erövras. Pausknappen är definitivt till hjälp när det gäller att vara lite överallt på en och samma gång. Fienderna tycks oändliga till antalet och Kisleviterna blir allt tröttare.

I Survival Battles har fiendesoldaterna fått sin stridsförmåga reducerad för att balansen ska bibehållas när de dyker upp i sådana ofantliga mängder. Det ger helt klart en episkt desperat Sagan om Ringen-känsla när de blodtörstiga demonerna kommer i våg efter våg av anfall samtidigt som människosoldaternas linjer hotar att brista när som helst. Ett par välplacerade isbomber från Katarin parat med mullrande eldgivning från nyinkallade Streltski-soldater håller dem dock stångna.

Ännu en försvarspunkt tas över och det börjar dra ihop sig till slutstrid. Nu dyker de allra fetaste Kislev-enheterna upp som förstärkningar. Här märks en enorm kanonpjäs, ädla Gryphon Legion-ryttare och övernaturliga andeväsen i björnskepnad. Det är just en sådan björn som rasande kastar sig in i envig mot denna demonvärlds härförare, med Kislev-soldater och demoner stupandes runt omkring på slagfältet. Katarin har dränerat sina krafter, ammunitionen i gevären är på väg att ta slut. Allt hänger på jättarnas kamp.

Ett tidigt första omdöme

Till sist åker demonen i backen och Katarin och company kan pusta ut. 45 synnerligen intensiva minuter är till ända. Eller egentligen en och en halv timme, eftersom vi förlorade precis i slutet under en första genomspelning. Survival Battles känns som en rolig uppfräschning av ett Total War: Warhammer-koncept som egentligen saknat regelrätta nyheter på slagfälten i många år. Det är klara tower defense-inslag som gör sig bra i kombination med de offensiva striderna.

Total War Warhammer 3

Däremot hoppas vi att variationen på de demoniska kartorna är hög nog för att spelläget inte ska bli enformigt. Två omgångar direkt efter varandra medförde i alla fall en viss känsla av repetition.

Kislev känns som en defensivt orienterad armé som betonar en hybrid av närstrids- och avståndstrupper. Det innebär att även båg- och gevärsskyttarna är dugliga i närstrid till skillnad från många andra spelbara rasers avståndstrupper. Kavalleriet används främst som chocktrupper och bör inte hållas kontinuerlig strid med vanliga fotsoldater. Artilleriet och de enorma björnväsendena rundar av utbudet fint, medan ismagin briljerar med sina kraftfulla nedsaktningseffekter.

Khorne-soldaterna från Chaos har vi svårare att säga något matnyttigt om eftersom de var så pass nedtonade i sin stridsförmåga. De ser...elaka ut?

Utvecklarna: Mest ambitiösa hittills

Efter provspelandet får vi en snabb pratstund över Discord med två Creative Assembly-medarbetare som jobbar för fullt med att färdigställa Total War: Warhammer 3. Även här kan man ana en rejäl portion självförtroende som grundar sig i de två föregående spelens framgångar.

Ian Roxburgh, Game Director:

– Redan för åtta år sedan kom vi på att Warhammer-serien skulle bli en trilogi, med slutmålet att de tre spelen tillsammans skulle bilda en helhet i form av ett enda, stort spel. Det var en stor utmaning att få med så mycket som möjligt av Games Workshops fantastiska Warhammer-universum.

Det tredje spelet blir alltså det största hittills, något som inte varit möjligt utan de tidigare framgångarna, menar Ian Roxburgh.

Warhammer 1 och 2 var så framgångsrika att vi nu har alla förutsättningar att uppfylla våra ambitioner. Budgeten är större och vi har mer tid. Det har gett oss en chans att ta vara på spelarfeedback samtidigt som vi fått chansen att förverkliga alla våra egna idéer och koncept. Vi kan göra allt vi vill, känns det som, och det har vi spelarna att tacka för.

Survival Battles är det kanske mest påtagliga resultatet av dessa ambitioner, menar han.

– De är annorlunda och intressanta jämfört med tidigare satsningar. De kommer antagligen att bli lite enklare i slutversionen av spelet än det du fick prova idag. I stort sett är det en rejäl utbyggnad av de uppdragsrelaterade strider som existerar i Warhammer 1 och 2, men där vi tagit oss större friheter och kopplat dem tydligare till kampanjen du spelar.

Ian Roxburgh utvecklar:

– Vi har alltid ansett Total War: Warhammer-serien som sandelådespel (väldigt fria i sitt upplägg, reds anm.), men har nu valt att lägga på ett tydligare narrativ för de spelare som uppskattar sådant i sina kampanjer.

Total War Warhammer 3

Något annat som kommer att prägla "Warhammer 3" är strider i och runt bosättningar. I de tidigare spelen har striderna antingen ägt rum som renodlade stadsbelägringar eller utanför själva bosättningen du attackerar eller försvarar. Men det blir det ändring på nu.

– Vi jobbar med väldigt många olika typer av bosättningar för att skapa variation. Vi har återigen framgångarna från Warhammer 1 och 2 att tacka för att vi nu får frihet att expandera kring bosättningsstrider. Det kommer att skänka stor variation på strider som sker över hela världskartan, säger Ian Roxburgh.

Ytterligare ett spelläge som kommer till Total War: Warhammer 3 är flerspelarläget Domination Battles, som finns i en del andra Total War-spel. Oscar Andersson, Senior Game Designer, berättar:

– Här gäller det att inta och sedan försvara specifika områden på kartan. Lyckas du hålla dem länge nog vinner du också slaget. I detta spelläge har du möjlighet att kalla in förstärkningar med hjälp av resurser du erhåller i striden.

Nästan som i Survival Battles, alltså, som vi precis provat. Multiplayer-striderna i Warhammer 3 kan med andra ord bli en hektisk historia.

– Vi ville ge spelarna chansen att reagera på omgivningen och på problem som kan uppstå under striden. Till exempel om du snabbt behöver kalla in förstärkningar för att försvara ett område mot ett specifikt hot. Läget i sig är egentligen inte nytt när det kommer till Total War-spelen, men i fallet med Warhammer så hade fansen efterfrågat det.

Tillbaka till Ian Roxburgh för en sista reflektion. Hur känns det att knyta ihop säcken?

– Just nu är det fortfarande intensiv kvalitetssäkring av alla moment, så vi har inte tid att luta oss tillbaka ännu. Warhammer 3 är mycket mer ambitiöst och omgärdas av större förväntningar. Det lägger kanske mer press på oss, men är också så mycket mer spännande att jobba med. Det lyfter oss som team, och det är roligt att få berätta om alla nyheter och se fansens respons.