Testad produkt: HP Reverb G2
Pris: Från 7 199 kronor hos Prisjakt

Efter det fenomenala Half-Life: Alyx var det många som hoppades att virtuell verklighet skulle slå igenom på allvar. Ett av de stora hindren hittills har varit priset. Du får pröjsa upp emot 10 000 kronor för de mest avancerade lösningarna (Valve Index, exempelvis). Detta inkluderar inte själva kostnaden för en speldator, alternativt uppgraderingen av en befintlig sådan.

Betyg 4 av 5

Omdöme

HP Reverb G2 är ett utmärkt alternativ för dig som vill uppleva virtuell verklighet utan att sätta upp sensorer i ditt hem. Grafiken i dina spel får ett större lyft tack vare högre upplösning och kontrollerna är i många avseenden bekvämare än andra diton. HP Reverb G2 är också betydligt billigare än exempelvis huvudkonkurrenten Valve Index. Nu hoppas vi bara att Microsoft lanserar ännu fler spel för den egna mixed reality-portalen.

Positivt

  • Högre upplösning än konkurrenterna
  • Lätt att flytta runt 
  • Fullt kompatibel med Steam Vr

Negativt

  • Inte lika responsiv som headsets med externa sensorer
  • Mixed reality-portalen behöver byggas på
  • Något obekväm att bära med glasögon 
Ett annat, desto mindre, hinder är att du kanske inte har plats för hela kitet. Vr-headsets som Vive Cosmos Elite och tidigare nämnda Valve Index fungerar tillsammans med externa sensorer som du sätter upp på olika ställen i ditt tilltänkta “vr-vrå”. Och när du väl monterat dessa är du mer eller mindre låst till en och samma plats. Då är det betydligt enklare att satsa på ett headset som nya HP Reverb G2, en så kallad “mixed reality”-headset som är helt oberoende av sensorer.

Vänta nu, mixed reality?

Tvärtemot vad namnet antyder är mixed reality inte en korsning mellan sedvanlig vr och ar, alltså augmenterad verklighet (Hololens, Pokémon Go). Åtminstone inte i det här avseendet. Istället är det namnet på Microsofts egen rumskalningsteknik, som möjliggör vr-användande utan sensorer. Trots det något förvirrande namnet rör det sig alltså om en renodlad vr-enhet, med stöd för både Microsofts egna mixed reality-program samt Steam Vr-kompatibla spel.

Reverb G2 plus kontroller
Foto: Raphael Cano Felix

För att komma igång behöver vi synka headsetet med datorn. Detta görs riktigt smidigt via mixed reality-appen i Windows 10 och vi får inledningsvis välja mellan att ställa in två lägen, sittandes eller ståendes. Det förstnämnda gör sig utmärkt i spel som Microsoft Flight Simulator och Minecraft, där vi helst styr vårt skepp eller karaktär genom mer traditionella kontrollmetoder. HP Reverb G2 används då enbart för huvudrörelser. I Minecraft kan vi dessutom luta huvudet åt olika håll för att sikta.

Reverb G2 inställning

Att ställa in upptagningsområdet för stående spelande öppnar dock för fler spel. Här räcker det med att vi siktar headsetet mot datorn och sedan rör oss runt det utrymmet vi vill (eller kan) använda. Eftersom HP Reverb G2 inte behöver externa sensorer öppnar detta för mer portabelt spelande, där vi snabbt kan konfigurera em ny “spelplan” oavsett var vi befinner oss. Det bör dock sägas att vi fick ett felmeddelande vid första försöket, då det saknades tillräckliga ljusförhållanden.

Bekvämlighet på topp

Själva headsetet är snarlikt Vive Cosmos Elite sett till utformningen. Bandet som justerar utrymmet är lätthanterligt, men saknar dessvärre det justerande “hjulet” från andra vr-headsets. Därmed blir det svårare att dra åt bandet under pågående gameplay. I övrigt är den riktigt bekväm att bära, med visst undantag för de gånger vi testat med glasögon. Då är den inte lika rymlig som Vives alternativ, utan snarare bökig att få till helt rätt. Här beror resultatet förstås på huvudstorlek.

Reverb vs Vive
Foto: Raphael Cano FelixHP:s vs HTC:s kontroller

Även kontrollerna imponerar stort, åtminstone jämfört med andra handkontroller. Reverb G2-kontrollerna är av den mindre storleken och känns perfekta i händerna. De har också sedvanliga analoga spakar, som gör navigeringen i mer avancerade spel behaglig. Vid sidan av vardera spak sitter två funktionsknappar och två options-knappar som nås enkelt. Det är särskilt användbart i exempelvis Half-Life: Alyx, där vi med ett knapptryck droppar använda hylsor från vår pistol.

En nästintill identisk Half-Life-upplevelse

Om det finns något negativt att säga om G2-kontrollerna har det inget att göra med själva komforten. Däremot har vi råkat ut för tillfällen då headsetet inte registrerar våra rörelser. Detta har förstås att göra med att spårningen av handkontrollerna sker via headsetets fyra inbyggda kameror och inte externa sensorer. Trots att antalet kameror är det dubbla jämfört med andra mixed reality-headsets finns det alltså mer att jobba på.

Reverb G2 innanför
Foto: Raphael Cano Felix

Allt från navigering och betraktandet av miljöerna till avancerade pussel och kastandet av olika objekt fungerar prima. Så länge vi själva behärskar kontrollmetoden vill säga. Själva “spelytan” är dock inte lika synlig som den lösning HTC Elite använder, men för den som föredrar att förflytta sig via kontrollernas knappar är den biten inte särskilt problematisk.

Knivskarpa miljöer

En viktig punkt där HP Reverb G2 briljerar är bildåtergivningen. Headsetet är utrustat med marknadens för tillfället högsta upplösning (hela 2 160 x 2 160). Miljöerna i tidigare nämnda Half Life: Alyx blir om möjligt ännu skarpare och vi märker av fler detaljer i omgivningarna, särskilt i de underjordiska miljöerna. Vissa delar som kändes grumligare tidigare har betydligt mer detaljer nu.

Reverb G2
Foto: Raphael Cano FelixHörlurarna levererar immersivt surroundljud och sitter i lagom längd från öronen.

Vad gäller bilduppdatering har HP Reverb G2 stöd för 60 Hz och upp till 90 Hz, men allt beror förstås på om din dator klarar av kraven för de två tillgängliga lägena. En annan händig liten detalj på headsetets utsida är spaken för justering av pupillavståndet. Den sitter välplacerad på headsetets undersida och är busenkel att känna igen med fingertopparna. Genom denna kan vi anpassa linserna till ögonen, mitt under pågående spel. Utan ansträngning till skillnad från andra headsets.

Windows Store, vad hände?

Eftersom vi främst var intresserade av att testa spel valde vi att inte fokusera på själva portalen för mixed reality-innehåll. När vi väl gav den chansen såg vi däremot potential. Här finner vi en virtuell lägenhet där vi placerar olika kompatibla Windows Store-program längs väggarna (tänk Hololens, fast i vr). Ett av spelen vi testade hade ett sådant läge, nämligen Microsoft Flight Simulator. Problemet var bara att hur vi än försökte så kunde vi inte starta spelet från väggen i den virtuella lägenheten. Istället fick vi snällt leta upp en lista över appar, lokalisera vårt “vanliga” skrivbord och starta spelet därifrån.

Mixed Reality portal
Mixed Reality-portalen är ett kul tidsfördriv medan vi laddar ned uppdateringar till Microsoft Flight Simulator. Men vi efterlyser fler kompatibla titlar från Microsoft Game Studios.

Ett annat problem med plattformen är att de riktiga killer-apparna lyser med sin frånvaro. Ja, vi har möjlighet att spela en del småspel, men hur häftigt vore det inte om Microsoft haft en exklusiv vr-version av Halo redo? Eller för all del, en vr-version av Hololens-spelet Young Conker eller Forza Motorsport? Vi uppskattar verkligen att HP Reverb G2 är fullt kompatibel med Steam Vr, för det är ändå där spelen finns i skrivande stund. Men exklusiva spel säljer hårdvara och med ett bättre utbud framöver finns det en stor möjlighet för mixed reality-headseten att kapa åt sig fler marknadsandelar.


Specifikationer

Produktnamn: HP Reverb G2
Testat: Januari/februari 2021
Vad: Vr/mixed reality-headset för pc
Tillverkare: HP
Vikt: 550 g
Upplösning: 2160 x 2160 per öga
Bilduppdateringsfrekvens: 90 Hz
Synfält: 114 grader
Övrigt: Ansluts via displayport, inbyggda stereohörlurar och mikrofon
Pris: Från 7 199 kronor hos Prisjakt

Betyg: 4 av 5

HP Reverb G2 Virtual Reality Headset + Controllers

Bästa pris just nu: 7199 kr