Testad bil: A6 Avant 55 TFSI e
Pris: Från 666 000 kronor hos Audi

Har vi kniven mot strupen och är tvungna att välja en favorit bland Audis omfattande modellprogram ligger A6:n, framförallt som kombiversion, bra till. En modell som erbjuder det bästa från flertalet världar i form av komfort, generöst med utrymme och inte minst – massor av spännande teknik.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro är precis som sina modellsyskon både bekväm och rymlig. Drivlinan är det självklara valet för den mer miljömedvetne och märkestrogne pendlaren som har ett par mils avstånd till och från jobbet – förutsatt att det finns laddningsmöjligheter antingen i bostaden eller hos arbetsgivaren.

Positivt

  • Välisolerad och komfortabel
  • Snygg design 
  • Utlovad räckvidd nära testresultat

Negativt

  • Kamerorna blir snabbt smutsiga 
  • Ingen snabbladdning
Förarhjälpmedel, ”Connectivity” (det vill säga det mesta som har med uppkoppling och tillhörande funktioner att göra) liksom avancerade säkerhetslösningar är områden Audi sedan länge varit ledande och tongivande inom.
A6 Avant 55 TFSI e 367 hk quattro S tronic
Audi A6, nu även som laddhybrid

På senare tid har tillverkaren även rejält breddat utbudet gällande både elbilar och laddhybrider. Modellen Audi A6 är bara ett exempel och går numera även att få som plug in-hybrid.

Laddhybrider ökar i popularitet, inget konstigt med det. Dels straffas bilar med enbart fossildrift obarmhärtigt i form av bonus-malus-systemet, dels innebär laddhybrider för många ett boostat miljösamvete i kombination med lägre bensin- eller dieselkostnader. För tjänstebilsförarna är även ett lägre förmånsvärde ytterligare en bidragande orsak till att snabba på teknikskiftet.

A6 Avant 55 TFSI e 367 hk quattro S tronic

Relativt välutrustad i grundutförande 

Audi A6 Avant är redan sedan tidigare en av de snyggaste modellerna i storleksklassen och laddhybriden är inget undantag. 55 TFSI e är relativt bra utrustad redan som grundversion där, vid sidan om ett antal vettiga förarassistanssystem, exempelvis 19 tums-fälgar, virtual cockpit (Audis helt digitala instrumentering), smartphone interface, matrix led-strålkastare samt sportchassi, för att nämna några exempel, ingår.

Grundpriset för 55 TFSI e quattro S line ligger på 674 300 kronor. Testbilen har utrustats med ett antal tillval bestående av metalliclack, omgivningskameror med 360º 3d-vy och parkeringshjälp, variabla nackstöd för framsätena samt flerfärgs-miljöbelysning, vilket innebär ett cirkapris på totalt 694 000. Samma konfiguration erbjuds även till företagskunder för 634 000 kronor (så kallat businesspris).

För denna summa får du således en nästintill fullutrustad bil, den enda funktion vi egentligen saknar är en döda vinkeln-varnare som av någon märklig anledningen inte ingår som standard utan enbart är inkluderad i ”Assistanspaket City” för 16 900 kronor (som även inkluderar ytterligare ett par assistans-system - Crossing assist, Exit warning, Cross traffic assist rear samt Audi pre sense front & rear).

A6 Avant 55 TFSI e 367 hk quattro S tronic

Batteriet i A6 är placerat under bagageutrymmet, där det i övriga versioner finns ett stuvfack, och själva golvet har höjts med två centimeter, vilket innebär en mindre lastkapacitet sett till volym (405 liter jämfört med 565 liter i ”vanliga” A6 Avant). Kontaktlocket är placerad på vänsterbaksida, tanklocket är placerat på motsvarande bakre högersida.

Eldrift vid minusgrader

Testkörningen genomförs i ett vintrigt Sverige, termometern visar minus 6 grader, vilket givetvis påverkar räckvidden om enbart el används, som enligt mätaren är 50 kilometer. Men vi kommer faktisk 41 kilometer under dessa förhållanden innan förbränningsmotorn behöver ingripa, vilket är riktigt bra.

Ett resultat som uppnås mycket tack vare Audis ”intelligenta” system. Med hjälp av bland annat konstant uppkoppling samt en mängd olika sensorer kontinuerlig arbetar i bakgrunden maximeras batteriets kapacitet:

Pea (Predictive Efficiency Assist) där sensorer läser av närområdet i kombination med kartdata används för att välja huruvida återvinning av energi alternativt frirullning ska prioriteras.

A6 Avant 55 TFSI e 367 hk quattro S tronic

Pos (Predictive Operating System) som planerar mer långsiktigt och anpassar driften efter hela vägsträckan fram till resmålet och prioriterar därefter vilken drift som ska väljas (eldrift i stadsmiljö och köer, hybriddrift i tätbebyggelse samt konventionell drift på lands- och motorvägar).

Allt detta sköts automatiskt av systemet och fungerar av naturliga skäl optimalt om resmålet matas in i navigatorn i kombination med att den adaptiva farthållaren är aktiverad.

Lyxig interiör 

Något vi slås av är hur tyst bilen går. Vore det inte för vetskapen om batteriets begränsning är det nästintill knäpptyst inne i kupén, oavsett den för ögonblicket aktuella drivkällan. Lägg därtill den riktigt behagliga sittkomforten, både fram och bak, och resultatet blir en långfärdsvagn som i sitt segment nästintill saknar motstycke.

A6 Avant 55 TFSI e 367 hk quattro S tronic
En miljö vi känner igen och trivs i.

Just interiör och förarmiljö är överlag en av Audis verkliga styrkor. Instrumenteringen känner vi igen sedan tidigare och mest iögonfallande är givetvis den i stort sett helt digitaliserade mittkonsolen med mmi touch response-systemet.

Här spelar de två skärmarna, en övre för infotainment-, navigeringstjänster samt för textinmatning, den en undre är kompletterande för att styra klimatanläggningen och andra komfortfunktioner. Här finns endast ett fåtal fysiska knappar i form av volymreglage, startknapp, parkeringshjälp samt snabbåtkomst till förarassistansfunktioner.

A6 Avant 55 TFSI e 367 hk quattro S tronic

Pekskärmar är melodin

Överlag är det numera pekskärmar som gäller i Audis modeller. På gott och ont, det finns tillfällen under körning då vi verkligen saknar de lättillgängliga reglagen som fanns placerade bakom växelspaken i tidigare generationer A6. Samtidigt kan vi bara att konstatera att touch response-konceptet, där du får en bekräftelse för dina val i form med en snabb vibration i fingret, är ett av de mest kompetenta, intuitiva och användarvänliga system tillgängligt på marknaden just nu. 

A6 Avant 55 TFSI e 367 hk quattro S tronic

Ekipaget är en bekväm kombi som ligger stabilt på vägen och som känns trygg oavsett underlag. Samtidigt svarar den fint när lusten för en mer ”aktiv” körstil infinner sig. Fyrhjulsdriften (Quattro Ultra) innebär förutom förbättrad framkomlighet även en riklig dos underhållande köregenskaper, framför allt på hårt packad snö, en lagom dos provokation och med antisladdsystemet satt i reducerat läge.

A6 Avant 55 TFSI e 367 hk quattro S tronic
Utsatt läge. Kamerorna behöver rengöras ofta.

Ett gäng kameror monterade runtom bilen ger en oöverträffad överblick vid exempelvis parkering i trånga utrymmen. Dessvärre är de känsliga och utsatt placerade. Vid regn, slask och snöfall täcks de snabbt igen, vilket även innebär att exempelvis vägmärkesidentifieringen liksom filhållningsassitenten drabbas funktionsmässigt – mindre kul när du befinner dig på motorvägen och saknar möjlighet att stanna för att rengöra linserna.  
M3 rekommenderar

Specifikationer

Modell: A6 Avant 55 TFSI e 367 hk quattro S tronic
Testad: februari 2021
Tillverkare: Audi
Pris: Från 666 000 kronor
Pris testbil: 694 000 kronor
Motor: Tvåliters 4-cyl bensinmotor, 252 hk vid 5 000–6 000 r/min, vridmoment 370 Nm vid 1 600–4 500 v/min. Elmotor 143 hk, systemeffekt 367 hk, vridmoment 500 Nm vid 1 250 v/min.
Batteri: Total kapacitet 14,1 kWh, användbar kapacitet 11,3 kWh. Ombordladdare 7,4 kW.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sjuväxlad dubbelkopplingslåda
Prestanda: 0–100 km/tim på 5,7 sekunder
Bagagevolym: 405 liter
Angiven förbrukning (Testcykel WLTP): 1,8 l/100km
Elräckvidd (enligt WLTP-körcykeln): 50 kilometer
CO2-utsläpp, viktad blandad (Testcykel WLTP): 42 g/km
Skatt: 360 kr/år (2020)

Betyg: 4 av 5