Testat spel: Bravely Deafult II
Pris: 548 kronor hos Coolshop

Bravely Deafult II är den tredje (jepp) delen i Square Enix rollspelsaga. Spelet är emellertid fristående, du behöver inte veta något om de två föregångarna. Äventyret i sig följer, på gott och ont, den typiska formeln för japanska rollspel.

Betyg 3 av 5

Omdöme

Spelsystemet är välgjort och miljöerna vackra, men helheten är ändå väl slätstruken och fantasilös. Striderna är emellertid en stark ljuspunkt – och gillar du japanska rollspel i gammal stil finns det mycket att tycka om här. Förvänta dig inte några omvälvande nyheter eller en enastående berättelse bara.

Positivt

  • Kul att pilla med egenskaper och utrustning.
  • Stridssystemet glänser och utmanar.
  • Vackra miljöer.

Negativt

  • Karaktärsdesignen gör ingen glad.
  • Berättelsens originalitet och logik svajar.
  • Är inte rädd om din tid.
En brokig skara unga hjältar, maktgalna skurkar, magiker, kristaller och en medeltida värld som ska räddas. Ingredienserna som hittas i Bravely Default II känner vi igen väl från flera andra spel, inte minst de många rollspel som förgyllde 90-talet. Faktum är att retroflörtarna är så många att Bravely Deafult II trevar på kanten att bli en parodi på de klassiska äventyr som stått för inspirationen.
Bravely Default kristall

Okej, vi räddar väl världen då

När den över 50 timmar långa resan sätter sin anfang möter vi Seth, en ung man uppspolad på stranden efter ett skeppsbrott. Vem är han, var är han – och varför blev han räddad ur havets djup av ett ljussken ackompanjerad en mystisk röst? Frågorna är många och svaren få, men en kristall senare ska vi i alla fall rädda världen tillsammans med tre kompanjoner.

Handlingen i Bravely Default II vinner knappast några priser för originalitet eller logik. Inte för genomförandet heller dessvärre. Äventyret är indelat i kapitel där en “oväntad” slutskurk använder en kristalls kraft för att ställa till oreda. Vanligtvis stöter vi på elakingen innan vi vet att hen är ond, men det är mer eller mindre alltid uppenbart vem som är skurken första scenen de är med i. Istället för en aha-upplevelse lindas berättelsen in i en onödig barnprogramskänsla.

Inte heller äventyrets hjältar sprider någon större glädje. Ett problem är den hemska designen som påminner om 3DS-grafik i högre upplösning. Utvecklarna kanske ville ha ännu en koppling till den gamla skolans rollspelskaraktärer, men resultatet är allt annat än lyckat – vilket är extra tråkigt när världen de ränner runt i är riktigt vacker på sina håll.

Helt hopplösa är lyckligtvis inte de fyra huvudpersonerna. Tack vare valfria konversationer som dyker upp med jämna mellanrum får vi en mer fyllig bakgrundshistoria till varje karaktär. Det gör att de växer ur sina pappkartongspersonligheter, men det tar tid och påverkar egentligen inte huvudhandlingen nämnvärt.

Bravely Default karaktärer

Gammal grund med ny flärd

Men lika mycket som vi rycker på axlarna åt karaktärer och handling, imponeras vi över det underhållande stridssystemet. Återigen känns mycket igen från de klassiska japanska rollspel; vi får atb-mätare, kommandorutor, besvärjelser och karaktärer som står still i väntan på sin tur. Allt är väldigt välbekant, men med små medel lyckas Square Enix ändå skapat något nytt.

Dessa små medel kallas Brave och Default; två kommandon som antingen tillåter flera handlingar under samma runda, eller gör det möjligt att spara handlingarna till kommande rundor. På så sätt går det att spara ihop till en kavalkad av attacker så att fienden inte hinner skydda eller hela sig. Det går också att låna handlingar från kommande rundor, ifall det är brådis med att både väcka någon till liv och kasta skyddsbarriärer. Men det innebär så klart att den karaktären inte kan utföra någon handling de efterföljande rundorna.

Systemen skapar ett utmärkt risk/belönings-upplägg där spelaren hela tiden måste tänka ett par rundor framåt. Många bosstrider bygger också på att du måste bemästra systemet för att kunna komma åt bossens svagheter. Det är stundtals irriterande svårt, till och med slumpmässigt ibland, men ger stora taktiska möjligheter utan att krångla allt för mycket.

Bravely default strid

Många besök till syokonsulenten

Utöver själva striderna är vi också förtjusta i systemet för att anpassa de fyra hjältarnas förmågor. En av spelets grundpelare är de totalt över 20 jobb som kan ges till de fyra huvudpersonerna, jobb som har en direkt påverkan på vad karaktären kan utföra för handlingar.

I grunden är det viktigt att fylla de klassiska rollerna där en tar smällarna, en helar, en kastar smärtsamma magier och en som slår extra hårt med vapen. Men eftersom varje karaktär kan ha två jobb aktiva samtidigt och dessutom plocka med sig passiva egenskaper från andra jobb, finns det stora möjligheter att skräddarsy gruppen på en mängd sätt.

Under det långa äventyrets gång har vi spenderat en hel del tid i menyer för att utrusta och förbättra karaktärerna med nya egenskaper, jobb och vapen. Det låter kanske inte särskilt kul och det pilliga upplägget är inte heller för alla, men vi fattade snabbt tyckte för systemet. Att välja mellan levla upp jobb, för att sedan kombinera deras bästa egenskaper och attacker, för att skapa ett så allsidigt och starkt team som möjligt är härligt beroendeframkallande.

Bravely default fin stad

Tänk efter före

Det är kanske här vän av ordning vill få in ett ”men vill du inte lägga tid på finlir går det att strunta i den biten”. Då skulle emellertid vän av ordning ha fel. Bravely Default II är inte överdjävulskt svårt, men inte heller särskilt enkelt. Det kräver att du är vaken och funderar ut vilka yrken som är bäst att levla upp på vardera karaktär – samt även välja utrusning och egenskaper därefter.

Det är svårt att skapa ett team som är hopplöst värdelösa, men om du slarvar med att skapa ett mångsidigt och tillräckligt starkt team kan framför allt bosstriderna bli riktigt svåra – för att inte säga omöjliga. Då är det bara att bege sig ut i vildmarken och döda fiende efter fiende för att uppgradera de färdigheter som behövs. Har du otur kan det krävas en hel del hjärndött slaktande för att komma i fas med bossen som bråkar.

Bravely default magi

Gammalt men gott

Överlag går en ovanligt stor del av speltiden åt till att spöa fiender för att samla pengar och levla karaktärer och jobb. Det är en tydlig vink till rollspel från förr och det passar Bravely Defaults retrostil, men något som inte var särskilt kul för 20-30 år sedan är inte direkt roligare idag.

På det stora hela är Bravely Default II ändå en härlig flört med den gamla skolans rollspel. Vissa delar må vara föråldrade och vi önskar att storyn greppade tag i oss mer – men roliga strider och spännande miljöer räcker långt.


Om Barvely Default II

Testat: Mars 2021
Genre: Rollspel
Utvecklare: Square Enix
Utgivare: Nintendo
Plattform: Nintendo Switch

Betyg: 3 av 5

Bravely Default II (Switch) Pris vid test: 548 kr.

Bästa pris just nu: 499 kr