Testad bil: Jeep Compass PHEV
Pris: Från 449 000 kronor hos Jeep

Jeep Compass är en i våra ögon riktigt snygg bil som utvändigt känns modern. Det är tydligt att det här är en bil byggd för att klara tuffa tag utanför den plana och fina landsvägen. Utvändigt syns detta i form av rejäla frigångsvinklar och en markfrigång på strax över 20 centimeter. Invändigt i form av lågväxel och ett reglage för olika 4wd-program beroende på underlag. Dessutom ska bilen klara 50 centimeters vaddjup vilket är imponerande för en laddhybrid.

Betyg 2 av 5

Omdöme

När det gäller framkomlighet och design för off-road-körning känns den här bilen klockren, men i övrigt har den för många brister för att vi ska kunna rekommendera någon att köpa den. Även om vi har överseende med laddproblemen är räckvidden för dålig, MMI:t för krångligt och funktionerna överlag i bilen känns omoderna. 

Positivt

  • Snygg
  • Bekväm att åka i
  • Går tryggt på och utanför vägen
  • Låg skatt och klimatbonus

Negativt

  • Räckvidd (el och bensin)
  • MMI:t
  • Växellådan
  • Problem med laddning

Usel räckvidd på bensin

Det första vi reagerar på är dock instrumentpanelen. Trots full tank (men urladdat batteri) står det att bilen bara ska komma dryga 30 mil. Här är bilens största akilleshäl. I bästa fall ska vi komma fem mil på eldrift (vilket inte stämmer), men när batteriet är tomt har du en ytterst liten bränsletank. Det här är väl helt okej om du är ute efter en pendlarbil och har laddstolpe både hemma och på jobbet, men under långkörningar blir det jobbigt.

Test Jeep Compass

Instrumenteringen består av två analoga mätare och en digital mittdel för färddatorn. Någon analog hastighetsmätare finns inte, enbart en digital som visar farten i sifferformat.

En annan svag punkt, förutom räckvidden, är MMI:t. Det är inte bara fult, det är även krångligt att använda. Längst ned finns en rad ikoner som du själv kan anpassa (med drag and drop), men det blir snabbt fullt och det är oerhört frustrerande att behöva knappa sig fram i appmenyn för att slå på stolsvärmen en kall vintermorgon. Resten av klimatanläggningsfunktionerna styr du med fysiska knappar, varför gömma stols- och rattvärme i ett rörigt gammalmodigt MMI?

Att köra Jeep Compass PHEV är rätt trevligt då komforten är hög och bilen går tryggt och stabilt oavsett underlag. Fyrhjulsdriften är riktigt bra, vi kördebilen på en del riktigt utmanande underlag, inklusive oplogade skogsvägar, och det här är ett ekipage som tar sig fram bra.

Högljudd växellåda

Övergången mellan bensinmotor och elmotor går smidigt, men växellådan gör sig snabbt tillkänna ljudmässigt, både i övergången och ibland när batteriet är slut. En kollega undrade om det satt en cvt-låda i bilen, och det är lätt att tro det med tanke på att växedlådan ibland uppför sig osäkert och förvånar oss med att växla ned titt som tätt. Dessutom är 180 hästkrafter i klenaste laget för en sådan här tung bil, Jeep Compass PHEV känns inte direkt pigg. Den säljs även i en 240 hk-version (även den en 4:a), vilket vi absolut tycker att du bör sikta in dig på om du är spekulant på den här modellen.

Du väljer mellan tre olika körlägen, med hjälp av fysiska knappval. Hybrid, eldrift och "E-save" om du vill ladda batteriet. Här förstår vi inte riktig bilen. Ibland kan vi starta i kall bil och köra på el direkt, tills batteriet är slut. Vissa gånger behöver vi först köra någon km på bensin innan el-läget går att aktivera, och ibland hoppar den ur elläget och in i hybriddrift utan anledning (som vi kan se i alla fall). Som när vi kör 50 km/h i nedförslut, där vi knappt nuddar gaspedalen. Varför kan inte bilen köra på batteriet när det i stort sett är fulladdat? Märkligt, men även en del andra hybrider vi testat har betett sig likartat, som till exempel Volvo.

Test Jeep Compass
Bagageutrymmet sväljer okej mängd med packning. Jeep skickar med en kabel för laddning i 230V-uttag (vilket inte är att rekommendera).

Vad som är värre med Jeep Compass är att den hade svårigheter att ladda när vi kopplade in bilen till laddbox via typ 2-anslutning. Vi använde två olika laddboxar och en godkänd kabel, men båda gångerna fick vi upp ett felmeddelande i displayen där vi ombads serva laddenheten och laddningen stoppades. Vi utgick från att detta var ett problem med testbilen, så vi fick in en annan Jeep Compass för test några veckor senare, men denna betedde sig likadant. Du kan välja laddstyrka i menyerna i fem olika steg (det står inte angivet vad dessa motsvarar i effekt), och så länge vi undviker de snabbaste två stegen tar bilen laddning, annars blir det stopp och varningsmeddelande. Det här är ett fel som vi utgår från att tillverkaren kommer att åtgärda, men det är bra att vara medveten om du funderar på att köpa den här bilen. Vi har testat många andra elbilar med samma kabel och samma boxar utan problem.

Omodern funktionsmässigt

När det gäller förarhjälpmedel och säkerhetsfunktioner känns nya Jeep Compass aningen gammalmodig. Här saknas adaptiv farthållare samtidigt som både lane assist och döda vinkelvarnaren varnar med riktigt störande signaler som garanterat väcker en sovande medpassagerare. Här finns kameror runt bilen, vilket är till hjälp när vi parkerar, men dessa blir snabbt skitiga på grund av placeringen. Samtidigt saknades p-sensorer fram i testbilen, vilket är snålt (tillval för 7 000 kronor i Limitedversionen).

Test Jeep Compass
När vi valde "Registrera nu" fick vi detta felmeddelande...

Bilen är uppkopplad och du ska kunna använda appen U-connect för att komma åt funktioner och information (till exempel gällande laddning). Vi fick det inte att fungera med testbilarna, vi fick ett felmeddelande när vi skulle registrera ett konto. Men vi har testat U-connect tidigare och sett att det fungerar ungefär som konkurrenternas motsvarigheter.

Passagerare i baksätet bör vara beredda att huvudet nuddar taket om de är längre än 180 cm, vilket är märkligt med tanke på bilens storlek. Förvaringsmöjligheterna i bilen är annars bra, men en ensam usb 2-kontakt fram tillsammans med en analog aux-ingång skvallrar om att det är dags för en teknisk uppgradering.

Specifikationer Jeep Compass PHEV 1,3 GSE T4 4xe

Tillverkare: Jeep
Testad: Mars 2021
Pris: Från 449 000 kr
Motor: 4-cylindrig bensinmotor + elmotor på 180 hk
Växellåda: 6-stegad automat
Drivning: 4WD
Batteri: 11,4 kW
Prestanda: 0-100 km/h på 7,9 sek
Toppfart: 183 km/h
Vaddjup: 50 cm
Fordonsskatt: 360 kr/månad
Miljöklass: Euro 6D
CO2-utsläpp: 49-55 g/km

Betyg: 2 av 5