Lanseringen av BMW:s eldrivna iX närmar sig och nu presenterar biltillverkaren nya detaljer och prisinformation om de två modellvarianterna som snart kommer bli tillgängliga på marknaden, BMW iX xDrive40 och BMW iX xDrive50.

Båda bilarna drivs av fyrhjulsdrift och två elektriska motorer som inte användar permanentmagneter, vilket innebär att sällsynta jordartsmetaller inte behöver utvinnas för att tillverka elmotorernas elektriska komponenter. Designen gör också att maximalt vridmoment uppnås direkt och kan upprätthållas över ett extremt brett register till skillnad från konventionella elmotorer.

Högspänningsbatterierna är byggda med femte generationens BMW E Drive-teknik och har en energitäthet som ökat med 20 procent. Detta innebär en räckvidd på över 400 km för BMW iX XDrive40 och över 600 km för BMW iX xDrive50. Laddtiden vid maximal laddningskapacitet ska kunna gå från 10 till 80 procent på under 40 minuter, eller 90 km på 10 minuters laddning för xDrive 40 och 120 km för xDrive50.

BMW iX-modellerna kommer också med en ny generation av operativ- och infotainmentsystemet BMW iDrive som ska möjliggöra avancemang inom autonom körning och digitala tjänster. BMW iX är också företagets första modell med stöd för 5g.

Från utvecklingsfas till serietillverkning lovar BMW iX att präglas av ett genomgående hållbarhetsarbete som ska efterleva strika miljö och sociala standarder vid utvinng av råmaterial, grön el från förnybara energikällor och omfattande användning av återvunna material vid tillverkningen.

BMW iX xDrive40 kommer att kosta 865 000 kr medan BMW iX xDrive50 kommer kosta 1 065 000 kr. Produktionen startar i sommar och lansering är tänkt till hösten. Svenska återförsäljare kommer kunna ta emot beställningar 6 april.

Läs också: Foxconns bilfabriker står klara 2023 - kan tillverka Apples elbil