Testad bil: Ford Puma
Pris: Från 266 900 kronor

Vi känner oss inte helt bekväma med att kalla Ford Puma för en suv, även om tillverkaren beskriver bilen som en sportig crossover suv, men det är helt klart en snygg bil med moderna former. Modellen vi testar är en mildhybrid med 3-cylindrig bensinmotor och manuell växellåda.

Betyg 3 av 5

Omdöme

Ford Puma är en riktigt snygg och smidig bil där de främsta köpargumenten ligger i att den har bra funktioner för prisklassen och att den går snålt. Kvalitetskänslan är förhållandevis hög men är du ute efter en bil som även är rolig och sportig att köra finns bättre alternativ.

Positivt

  • Snygg, både in- och utvändigt
  • Går snålt
  • Bra funktioner för pengarna

Negativt

  • Dålig takhöjd i baksätet
  • Tråkig att köra
  • Buggig backkamera och känslig laddplatta

Påkostad och snygg

Även invändigt är Ford Puma riktigt läcker med material som känns påkostade. Stolarna fram är bekväma (tyvärr inte elstyrda) och ratten sitter som klistrad i näven. Mätarklustret är digitalt och när bilen startar spelas en extremt snygg animering upp. Ford kan det här, det har vi sett i andra modeller.

Test Ford Puma
Skärmen är skarp och fin men MMI:t har några år på nacken nu.

Skärmen i mittkonsollen är stor och bjuder på högupplöst och fin bild. Problemet här är att det fortfarande är Synk 3 som gäller, vilket börjar kännas gammalt. Det är å andra sidan riktigt tydligt och lättanvänt. Vi uppskattar att klimatanläggningen sköts med analoga knappar och att du lätt kan styra funktionerna från reglage placerade på ratten.

Bensinsnål mildhybrid

Testbilen går fint och beskedligt, vi märker knappt av att det sitter ett extra batteri som ska hjälpa till att få ned förbrukning och utsläpp. Men det är förvånande att Ford Puma går så snålt som den gör under veckan vi testar bilen. I specarna står det 0,56 liter/mil blandad körning (wltp), vilket stämmer precis med vad vi mäter upp den till. Imponerande. Det betyder också att du kommer dryga 70 mil på en full tank med den här krabaten.

Test Ford Puma
Bilen rymmer en hel del packning när du fäller baksätet.

Någon vidare körglädje infinner sig dock inte. Motorn är beskedlig och snäll. Även om det bitvis låter en del från de tre cylindrarna när vi pressar den manuella lådan händer det inte mycket. Men om du är ute efter en liten andrabil eller kanske bara en bil för en till två personer och inte tycker att körglädjen är viktigt, då är det här helt klart en intressant bil.

Men baksätet då? Jo, visst ryms det fler än två personer i bilen, problemet är att du inte får vara särskilt lång för att du inte ska ta slå i taket i baksätet. Är du osäker bör du låta resten av familjen provsitta.

Jobbig laddplatta

I övrigt är det helt okej med utrymmen och förvaring i bilen. En störande detalj är dock laddfacket för mobilen. Bilen har induktionsladdning men vi fick ständigt upp varningar om att det var problem med att ladda, trots lövtunt skal. Det är samma mobil som fixat trådlös laddning utan problem i många andra testbilar. Det slutade med att vi ställde Iphonen i en av mugghållarna istället.

Test Ford Puma

Bilen har en SOS-knapp i taket, vilket avslöjar att det finns ett modem inbyggt. Puma stöder Fordpass Connected. Tack vare uppkopplingen kan bilen exempelvis själv ringa upp räddningstjänst vid en olycka och skicka din position. Men du kan även koppla upp din mobil till bilen och låsa/låsa upp den, hålla koll på var bilen är och se körstatistik.

Bra farthållare

Bilen har adaptiv farthållare som fungerar riktigt bra. Det här är en bekväm funktion under långresor även om detta kanske inte är den optimala bilen för detta. När du kör på motorväg kommer du att märka att det läcker in en hel del vind- och vägljud, som också förtar en del av upplevelsen när du lyssnar på musik i B&O-systemet (som annars låter riktigt bra).

Andra bra funktioner vi vill nämna är döda vinkeln-varnare, självparkering, rear cross traffic alert och trötthetsvarnare. Här finns också en skarp backkamera, men denna hoppade inte alltid igång av någon anledning. Ett annat minus är att det är snålt med bara en usb 2-kontakt fram.

Fakta Ford Puma 1.0 MHEV

Tillerkare: Ford
Testad: Mars 2021
Pris: från 266 900 kr
Pris testbil: 286 800 kr
Motor: 1-liters 3-cylindrig bensinmotor (mildhybrid) på 155 hk
Växellåda: 6-växlars manuell
Prestanda: 0-100 km/h på 9,8 sek
Toppfart: 205 km/h
CO2-utsläpp: 127 g/km
Förbrukning: 0,56 l/mil blandad körning (WLTP)
Fordonsskatt: 2 984 kr de första 3 åren, därefter 712 kr/år
250 900 kr

Betyg: 3 av 5