Testad produkt: Ecoride Ambassador
Pris: 25 995 kronor (finns billigare konfigurationer)
Nu när våren är här och gatorna är sopade är vi många som vill ta fram cykeln, inte minst i tider som dessa när vi helst vill undvika trängsel på kollektivtrafiken. Årets första elcykeltest här på M3 är av Ecoride Ambassador, en äkta innerstadscykel tänkt för just stadspendlaren.
Omdöme
Positivt
- Riktigt bra möjligheter till förvaring.
- Väldisponerad kraft.
- Bra räckvidd.
- Stabilt bygge men…
Negativt
- … Tung och otymplig.
- Växlarna låter ibland vänta på sig.
- Lite skramliga korgar

Ambassador är utrustad med både hand- och fotbroms, stänkskärmar och belysning både fram och bak, det vill säga många av aspekterna en innerstadspendlare kan tänkas vilja ha.
Konstruktionen är fantastiskt stabil, med en rejäl ram och breda däck är det svårt att få omkull den här hojen, oavsett väder och underlag. Batteriet är placerat i ramen för bra balans och räcker runt 6 till 7 mil med max assistans när vi testar cykeln, vilket borde vara mer än nog för de flesta stadspendlare som just Ambassador riktar sig mot.
Stabilt och bekvämt åk
Byggkvaliteten är riktigt bra, det låga insteget ger en bekväm cykelposition som gör att du kan glida fram över gatorna länge utan att få ont någonstans. Den rejäla konstruktionen leder dessvärre också till att cykeln är klumpig och tung, något som vi påminns om när vi till exempel ska leda den genom en port till cykelförrådet eller över en trappa.

Shimano E5000-motorn är kanske inte den piggaste motorn vi har testat, men absolut tillräckligt för att ta oss från punkt a till p i staden.Trycksensorn disponerar assistansen väl upp till 25 km/h utan att vi behöver trampa luft eller vänta på hjälp. Vi uppskattar även att cykeln inte saktar ned när vi kommer upp i gränsen för assistans, utan låter oss trampa på för egen maskin till potentiellt ännu högre hastigheter.
De inkapslade Shimano Nexus växlarna fungerar fint och mjukt så länge du inte lägger allt för mycket vikt på pedalerna, exempelvis om du väljer att växla ned i uppförsbackarna. Det här kombinerat med att motorn inte har kraft så det räcker och blir över gör att vi stundtals får det lite kämpigt på mer kuperade vägar. Om du vet med dig att du har en tung uppförsbacke på din cykelrunda skulle vi förmodligen lägga några tusenlappar till och köpa en dyrare modelle med mer kräm.
Få med allt bagage
Assessorer och tillbehör är något av Ecorides specialitet. Här finns ett stort sortiment med allt ifrån väskor till låskedjor. Cyklarna har stora möjligheter att utrustas med alla möjliga smarta tillbehör. Ambassador har till exempel inte bara en korg framtill, utan även med plats för korg och andra attiraljer på pakethållaren

Här finns mängder av olika alternativ att välja mellan, från en mindre, snygg bricka med spännrem till en platta som fästs på en väska eller träback för att sedan knäppas fast på pakethållaren. Avs-klicksystemet som används för montering gör korgen fantastiskt smidigt och enkel att ta av och på. Dessvärre är konstruktionen lite skakig, vilket gör att det skramlar när du trampar fram över gatorna.
Specifikationer
Modell: Ecoride Ambassador
Testad: Mars 2021
Vikt: 23 kg inklusive batteri
Räckvidd: Upp till 120 km enligt tillverkaren. Med maxassistans, upp till cirka 60-70 km vid test.
Batteri: Shimano Steps batteri 418 Wh, 11,6 Ah, 36 V.
Display: Shimano Steps display SCE5000 LCD Svart/vit- skärm
Cykelhjul: 28 tum
Växel: Shimano Nexus, inkapslat växelnav 8 växlar
Cykelbroms: Shimano hydraulisk skivbroms, MT-200 (fram), fotbroms bak.
Motor: Shimano Steps E5000 mitt-motor. 250 Watt, Mittmotor.
Typ av elcykelsensor: Tryck sensor (Torque sensor)
Övrigt: Ringklocka, stänkskärmar, möjlighet till korg både fram och bak, belysning både fram och bak.
Pris: 25 995 kronor (finns billigare konfigurationer)
