Testad produkt: Ecoride Tripper
Pris: 19 495 kronor (finns även dyrare konfigurationer) hos Ecoride.

Letar efter en bra elcykel att pendla fram och tillbaka till jobbet med, men föredrar en sportigare modell? Ecoride Tripper är en fantastiskt slimmad, snabb hoj avsedd för stadens gator.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Letar du för mycket kraft och fartkänsla för en så billig prislapp som möjligt hittar du nog inte en bättre modell än Tripper. Med den här viner du fram på gatorna och kommer lätt upp i över 30 km/h. Men även om det är en fantastiskt rolig cykel kräver motorn, den något instabila konstruktionen och smala däcken en något mer erfaren användare, som inte planerar att cykla längre sträckor eller på grus.

Positivt

  • Otroligt snabb acceleration
  • Himmelska växlar
  • Bra förvaringsmöjligheter
  • Rimlig prisklass

Negativt

  • Instabil
  • Lagg i väntan på assistans
  • Kort räckvidd

Tripper har ett relativt högt insteg för en mer aerodynamisk sittposition, men samtidigt inte allt för framåtlutad så att du blir trött i nacken av att titta upp. Precis som andra modeller från Ecoride finns här riktigt bra möjligheter för transport av packning. Utöver en korg framtill kan vi knäppa fast väskor på bägge sidor av bakhjulet.

Ecoride Tripper
Kombinera sport och funktionalitet? Inga problem Tripper får plats med allt packning du kan tänkas behöva.

Utöver lås för batteri och bakre däck har Ecoride även implementerat en extra säkerhetsfunktion i form av en bricka som måste nudda displayen för att starta cykeln. Om det här faktiskt stoppar tjuvar låter vi förbli osagt.

Bromsarna presterar riktigt bra i alla lägen, här finns ingen fotbroms, utan det är handbroms, både bak och fram, som gäller. Den utanpåliggande växellådan från Shimano är bland de bästa vi har testat. Den växlar mjukt och tyst, även under knöligare omständigheter.

Piggaste cykeln på länge

Det här är den första cykeln vi testar med Ecorides egen motor och batteri. Batteriet är en rejäl klump, placerad under sadeln. Tyvärr är det inte lika lång livstid på Trippers batteri som andra cyklar i samma prisklass. När vi cyklar och växlar mellan lägena som ger mest assistans får vii cirka fyra mils räckvidd. Det är också lite halvknöligt att plocka bort batteriet från cykeln när det ska laddas. Det kräver ofta fysiskt slit och det är frustrerade att konstruktionen inte tillåter batteriet att avlägsnas med nyckeln i låset.

Ecoride Tripper Batteri
Under sadeln sitter det här maffiga, men klena, batteriet.

Motorn däremot är en helt annan femma. Sällan har vi upplevt sådan kraft och acceleration hos en elcykel! Med några få tramptag nås 25 km/h och eftersom motorn inte bromsar efter att assistansen slutat trycka på når vi riktigt höga hastigheter på raksträckor och i nedförsbackar.

Inte för nybörjaren

Det här, kombinerat med en aerodynamisk konstruktion, gör den till en fantastisk rolig hoj, förutsatt att underlaget är bra. De pinnsmala däcken ger inte mycket till stötdämpning eller stabilitet för den delen. Det leder till några riktigt adrenalinfyllda ögonblick när vi försöker oss på snäva svängar på rullgrus.

Det tar även några sekunder för assistansen att kicka in, då den här billigaste versionen av Tripper har en kadenssensor istället för trycksensor, som annars är alternativet hos mer exklusiva elcykelmodeller.

Den något instabila konstruktionen och potentiellt höga farten gör att den här modellen av Tripper passar den mer erfarne cyklisten. Lägg dessutom till att den inte har fotbroms och utanpåliggande växlar gör att nybörjaren förmodligen kommer att känna sig osäker, i alla fall initialt.

Specifikationer

Modell: Ecoride Tripper
Testad: Mars 2021
Vikt: 24 kg inklusive batteri
Körstäcka på en laddning: Upp till 85 km enligt tillverkare. Upp till 40 km med maxassistans på en laddning vid test.
Batteri: Ecoride Drive System Batteri powerpack 576 Wh, 16 Ah, 36 V
Elcykeldisplay: Ecoride Drive System elcykel display C3 LCD Färgskärm
Bakväxel: Shimano Alivio, bakväxel, 9 växlar
Cykelhjul: 28 tum. Kenda, K1088, 42-622
Cykelbroms: Shimano hydraulisk skivbroms, MT-200
Motor: Ecoride Drive System R5 bakhjulsmotor, borstlös navmotor. 250 Watt.
Typ av elcykelsensor: Kadens sensor (Speed sensor)
Övrigt: Stänkskärmar fram och bak, pakethållare, plats för korg och sidväskor på bakhjulet.
Rek. pris: 19 495 kronor (finns även dyrare konfigurationer).
Pris: 19 495 kronor (finns även dyrare konfigurationer) hos Ecoride.

Betyg: 4 av 5