Testad bil: Fiat 500
Pris: Från 261 900 kronor

Det är svårt att inte tycka om designen, Fiat 500 är en klassiker och även om du känner igen formerna är det här en helt ny bilen i grunden, byggd för eldrift. När vi hämtar upp testbilen en solig eftermiddag i mars lyser den champagnefärgade lacken (Rose Gold) extremt läckert och det står 26 mil på räckviddsmätaren.

Betyg 4 av 5

Omdöme

En snygg och smidig elbil för storstan, med okej räckvidd och bra pris. Men den är inte för alla, det trånga baksätet är bilens stora akilleshäl och sensorerna till säkerhetsfunktionerna var allt för känsliga i testbilen.

Positivt

  • Lättkörd och lättparkerad i stan
  • Snygg både in- och utvändigt
  • Gott om moderna funktioner

Negativt

  • Trång (framför allt baksätet)
  • Autobromsen är för känslig
  • Buggig döda vinkeln-varnare

Baksäte för korta personer

När du kliver in i elbilen kommer du snabbt att märka att den inte är optimerad för storväxta personer. Baksätet är bara att glömma såvida du inte är ett barn. Inte ens en kortväxt tonåring sitter bekvämt och undertecknads fru som är 166 cm lång slog i huvudet i taket vid varje litet gupp i vägen. Men även fram är det lite tajt, även om du sitter bekvämt i stolarna.

Test Fiat 500e

Inredningen är dock påkostad och modern. Det nya MMI:t är inte det snyggaste vi sett men det innehåller en hel del moderna funktioner och bortsett från att det inte gick att välja svenska som språk i testbilen gillar vi det. Och det har stöd för Carplay och Android Auto.

Liksom i Jeep Compass kan du under ev-menyn välja fem olika laddlägen (men utan att dessa förklaras vad de motsvarar i Ampere). Bilen är uppkopplad och har stöd för appen Uconnect där du kan hålla koll på batterinivån, se om bilen är låst med mera.

Fiat skickar med en 230-voltskabel vilket är bra att ha i nödläge, men i regel är det inte optimalt att använda den kopplingen för daglig laddning, om du inte är helt säker på att ditt uttag och kontakt är anpassade och godkända för långvarig hög belastning. Vi laddade istället med en laddbox från Ctek (Chargestorm connected 2) där vi plockade ut 16A på 3 faser (11kW). Fiat 500e stöder även snabbladdning på upp till 50 kW.

Test Fiat 500e
Skärmen mäter 10,25 tum och är skarp och fin samt reagerar snabbt på våra kommandon.

Bilen är riktigt smidig och lättkörd i storstan och den är hyfsat pigg i lägre hastigheter. 0-100 km/h på 9 sekunder är inte mycket men det här är heller inte en bil som är tänkt att framföras på motorvägar i första hand, även om den gör detta bättre än förväntat. Komforten (återigen, om du inte är lång) är helt okej och bortsett från läckande vind- och vägljud har vi ingenting emot att ge oss ut på längre åkturer.


Överdriven uppskattad räckvidd

Den faktiska räckvidden på mätaren stämmer dock inte med verkligheten. Trots att vi sitter och småfryser i kupén, utan varken stolsvärme eller radio på, minskar räckviddsmätaren snabbare än trippmötarställningen. Bilen förbrukar konstant ca 40 procent mer energi än beräknat i Normal-körläget. Det här göra att du i praktiken kommer 18-19 mil på en laddning, vilket innebär begränsningar. Här finns också ett Range-läge som ger dig någon extra mil, samt ett "Sherpa"-läge som ger dig ytterligare några kilometers räckvidd genom att bland annat begränsa maxhastigheten till 80 km/h.

Test Fiat 500e
Via en omkopplare i mittpanelen väljer du mellan tre olika körlägen.

Adaptiv farthållare är en smidig finess de gånger du kör längre sträckor och det var en positiv överraskning att se i den här bilen. Filhållarassistansen är för osäker, så vi väljer att inaktivera den. Panikbromsassistenten är väl snabb med att varna, samma sak med ljudsignalen som varnar för döda vinkelnobjekt, men det känns ändå tryggt att det finns så pass mycket säkerhetsfunktioner i Fiat 500e. När det regnade en av dagarna började dock döda vinkelnvarnarna att lysa spontant, trots att ingen annan bil var i närheten. Inte bra.

En annan detalj som stör oss är laddplattan för mobiltelefonen. Dels har den svårt med riktigt tunna skal, dels aktiverar den konstant Apple Pay i telefonen.

Lite märkligt är också att de båda mugghållarna fram är så lågt placerade. Den ena djupt i botten, strax under mittarmstödet, och den andra utfällbara längre fram, men också nära golvet. Samtidigt finns ett outnyttjat område i mitten som hade kunnat utnyttjats till förvaring av något slag.


Prisvärd

Hur står sig då Fiat 500e mot konkurrenterna? Om du är ute efter en eldriven liten stadsbil är Mini Cooper SE ett alternativ, som ligger aningen högre i pris, men ger ungefär samma räckvidd. Ett annat alternativ är Honda e som också är en cool och udda bil, men som både kostar mer och tar sig kortare sträcka på en laddning jämfört med Fiat 500e. Bilen vi har testat den här gången startar på 341 900 kronor i Icon-utförande, därefter drar det iväg en del när du plockar på extrautrustning. Men modellen startar på 261 900 kronor, vilket efter klimatbonus på 60 000 kronor landar under 200 000 kronor vilket är riktigt intressant.

Test Fiat 500e

Fakta Fiat 500e

M3 rekommenderar

Tillverkare: Fiat
Testad: Mars 2021
Pris: Från 341 900 kr (Icon)
Pris testbil: 391 300 kr
Elmotor: Elmotor fram 118 hk
Batteri: 42 kWh
Angiven räckvidd: 320 km (WLTP)
Prestanda: 0-100 km/h på 9,1 sek
Toppfart: 150 km/h
Fordonsskatt: 360 kr/år

Betyg: 4 av 5