Från och med 7 april kan SL:s resenärer köpa 7-dagars och 30-dagarsbiljetter som appbiljett. Detta innebär att regelbundna resenärer nu helt kan byta ut Access-kortet mot mobilen. Sedan tidigare går det även att köpa enkelbiljett för 24 och 72 timmar i SL-appen.

Tanken är att appköpen ska göra det enklare för de resenärer som bor långt från närmaste biljettautomat eller försäljningsställe. Det blir också enklare att se hur länge en biljett gäller.

– Det här är ett välkommet steg framåt och ett viktigt led i utvecklingen av ett nytt, modernt och användarvänligt biljettsystem för SL:s resenärer. Under pandemin blir det särskilt viktigt att vi fortsätter leverera lösningar som gör det enklare för de som måste resa med oss. Många har alltid mobilen nära till hands och att kunna köpa och ha biljetten i den i stället för med ett plastkort gör livet lite enklare, säger David Lagneholm, förvaltningschef på trafikförvaltningen och vd för SL, i ett pressmeddelande.

Inga biljetter har tagits bort och den som vill fortsätta resa med Access-kort kan fortsätta göra det.

Att nya biljetter i appen lanseras samtidigt som resor med kollektivtrafiken avråds förklarar SL med att de gör resan enklare för de som ändå måste resa.