Testad produkt: Eltra Ultra
Pris: 14 990 kronor hos Eltra Scooter

Vi har tidigare testat flera modeller från Eltra, senast hyllade vi Premium Plus-scootern som imponerade stort på redaktionen. Det här segmentet är inte för dig som är ute efter en portabel och enkel elsparkcykel, här har istället räckvidd, kraft och komfort fått stå i centrum. Detta är ännu tydligare i den nya uppgraderade värstingmodellen Eltra Ultra som vi testar den här gången.

Betyg 4 av 5

Omdöme

15 000 kronor är mycket pengar för en elscooter/elsparkcykel, men jämför du den med en elcykel och har för avsikt att använda den seriöst i vardagen, då kan det vara en väl värd investering. Eltra Ultra håller hög kvalitet och ger dig extremt bra komfort, kraft och räckvidd.

Positivt

  • Kraftfull motor
  • Imponerande räckvidd
  • Kvalitetsbygge

Negativt

  • Tung
  • Dyr
  • Svårkontrollerad i låg hastighet
Utseendemässigt känns den igen. Eltras nya elscooter är riktigt välbyggd utan kompromisser. Plattan du står på är bred och stadig och du fäller enkelt ihop maskinen när du ska frakta den. Med sina 26 kilo är det ingenting du med lätthet tar under armen, men det är smidigt att snabbt kunna packa ihop den till bilen.
Test Eltra Ultra

Fenomenal komfort

Luftfyllda däck både fram och bak tillsammans med bra stötdämpning (fram och bak) gör att Eltra Ultra går väldigt mjukt och fint. Vi testar den på en hel del olika typer av underlag med olika utmaningar. Där andra enklare modeller får dig att stå och vibrera med dödsångest i högre hastigheter (till exempel på grusvägar) glider du fram med ett leende med den här elscootern. Det går till och med att gena över gräsmattan utan att du behöver känna dig osäker.

Men – den enorma kraften i motorn gör att du ändå behöver handskas varsamt med gasreglaget. Oavsett vilket av de tre olika körlägena du väljer är kraften påfallande. Uppförsbackar är ingen match för den här maskinen, men du bör vara beredd på att kraften kommer omedelbart när du vrider på gasen och att det ibland kan vara lurigt att kontrollera i lägre hastigheter.

Test Eltra Ultra

En anledning till att den här elscootern är så pass dyr (och tung) är det stora batteriet. Räckvidden är specificerad till mellan 80-100 km på en laddning (som tar ca 5-6 timmar). Här skiljer sig Ultra ordentligt från mängden och om räckvidd är viktigt för dig kan det vara värt att välja den här dyrare versionen. Annars när det gäller komfort och funktioner håller Premium Plus fortfarande och vi tycker att den versionen är tillräcklig för de allra flesta. Dessutom är den mer prisvärd.

Test Eltra Ultra

Bra funktioner

M3 rekommenderar

Eltra Ultra har bromsar som nyper hårt både fram och bak. Dessutom uppskattar vi blinkers och bromsljus, funktioner som gör körningen aningen säkrare.

Displayen på höger sida är enkel och fyller sin funktion, du växlar smidigt mellan de tre olika körlägena genom ett kort tryck på Power-knappen samt därefter stega mellan läge 1, 2 och 3 med Mode-knappen. I läge 1 kör du lagligt i trafiken medan de andra två lägena avser annan användning. Här kan du läsa om reglerna som gäller, hos Transportstyrelsen.

Specifikationer

Tillverkare: Eltra
Testad: April 2021
Motor: 600W
Batteri: 52V, 26Ah
Däck: Luftfyllda fram & bak
Stötdämpning: Fram & bak
Belysning: Fram & bak + bromsljus och blinkers
Räckvidd: 80-100 km
Laddtid: 5-8h
Pris: 14 990 kronor hos Eltra Scooter

Betyg: 4 av 5