Böljande mjuka former och ståplattan med den i bakkant avsmalnade midjan är riktigt läcker. De feta, drygt 10 centimeter breda 10-tums däcken inte bara fulländar denna stilstudie utan bidrar även till ett stabilt uppträdande på vägen.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Widewheel är utan tvekan redaktionens favorit. En riktigt stekare med en brutalt stark motor och härliga köregenskaper på slät asfalt. Avsaknaden av en vettig färddator är ett minus även om du med tiden lär dig tyda informationen från volt-mätaren och kontrollpanelens led-lampor.

Positivt

  • Sjukt snygg design.
  • Kraftfull motor, stabila köregenskaper.
  • Hög kvalitetskänsla.
  • Effektiv mekanisk skivbroms.

Negativt

  • Saknar vettig färddator.
  • Tung att bära.
Konstruktionen känns gedigen och kvalitetskänslan är hög. Fordonets delar passar bra och några missljud genererade av obalans eller vibrationer märker vi överhuvudtaget inte av. Styret är fällbart genom att ett vred i nederkant skruvas ut och sedan tillbaka för fixering. Vi gillar den smidiga lösningen som minimerar risken för glapp i uppfällt läge, även handtagen är vikbara för att fordonet ska ta så lite plats som möjligt vid transport eller förvaring.
Widewheel

Saknar vettig färddator

På styrets högra sida finns tändningslås och ett tumreglage för att gasa. Här finns även en liten display som vi initialt antar är någon form av färddator men som senare visar sig enbart förmedla batteriets spänning i realtid. Du måste med andra ord lära dig hur du ska tyda dessa siffror för att ha någon som helst användning av funktionen. En ”riktig” färddator som visar räckvidd, hastighet med mera hade helt enkelt varit att föredra.

Widewheel
Otydlig. En mer traditionell färddator hade varit att föredra

Viss info om batterikapaciteten får du emellertid på själva kontrollpanelen på mitten av styret. Fyra små led-lampor som allihop lyser när batteriet är fulladdat och som släcks allteftersom tills dess att endast en lyser, och då är batteriet nästan tomt.

På kontrollpanelen finns även en knapp. Denna ska tryckas in i två sekunder för att starta upp/stänga av fordonet. Trycker du i stället in samma knapp i en sekund hamnar du i inställningsläget där du väljer om du vill köra i Eco- eller Power-mode. Skillnaden är att i Eco-mode används enbart en av motorerna och räckvidden prioriteras i stället för kraft och acceleration.

Finns i två varianter

Modellen finns i två varianter, med en 500W-motor och en räckvidd på upp till 25 (30) kilometer eller, som i detta fall, med dubbla motorer och totalt 1000W som är specificerad att klara 30 kilometer men i praktiken kommer du längre. Vi skulle bedöma det till runt 40 kilometer, beroende på körstil givetvis.

Maxhastigheten i fabriksläget är inställt till 25 km/h men genom en kombination av knapptryck kan detta kringgås och då komma upp i runt 40 km/h. Oavsett hastighet så är fördelen med detta kraftpaket motorns kraft och acceleration. Mindre stigningar i din framfart märks knappt och den tar sig upp även för brantare backar, om än i begränsad hastighet.

Widewheel

De breda däcken i kombination med en vikt på 22 kilo och en låg tyngdpunkt gör att fordonet uppträder stabilt på vägen. Den lämpar sig företrädelsevis för slät asfalt utan alltför tvära kurvor – en glidare helt enkelt. På sämre väglag trivs den sämre och trots dämpare både bak och fram förmedlas minsta ojämnhet obarmhärtigt från de solida däcken.

Specifikationer

M3 rekommenderar

Modell: Widewheel 2019, 1000W
Testad: Augusti 2019
Mer info: https://fluidfreeride.com
Motor: 2 x 500 W
Batteri: Lithium, 54,6–37 Volt , 13.2ah Ah
Däck fram/bak: 8 x 3,9-tum solid gummi
Räckvidd fulladdad: Specificerat 30 km, i praktiken drygt 40 km
Maxhastighet: 40 km/h
Stötdämpare fram/bak: Ja, både fram och bak.
Laddningstid: 4–6 timmar
Belysning: Fram och bak
Hopfällbar: Ja
Dimensioner hopfälld: 109.4 x 21.8 x 49.9 cm
Dimensioner öppen: 109.4 x 54.8 x 109.9 cm
IP-klassad: IP54
Vikt: 22kg
Maxlast: 100kg
Pris: 1 099 € (cirka 11 300 kronor)

Betyg: 4 av 5