Testad bil: Sorento Plug-In Hybrid
Pris: Från 644 600 kronor hos Kia

Allt sedan den första generationens Sorento såg dagens ljus 2002 har den av många uppskattats för sina utrymmen och funktionalitet. Den populära famijesuven är nu inne på sin fjärde generation och nyligen testade vi den 4-cylindriga dieselversionen.

Betyg 5 av 5

Omdöme

Oavsett version är Sorento en rymlig och prisvärd familjesuv som vi gillar skarpt. Med laddhybriden kommer du runt fem mil på enbart el, vilket räcker för de flesta av oss i vardagen. Högsta betyg och en given succé om ni frågar oss! 

Positivt

  • Rymlig och med plats för sju personer
  • Komfortabel och bra ljudisolering

Negativt

  • Klen ombordladdare
  • Ljudanläggningen övertygar inte 

Nu har då turen kommit till laddhybrid-versionen och här fokuserar vi främst på just den nya drivlinan och tillhörande funktioner, då modellerna i övrigt inte skiljer sig nämnvärt ifrån varandra. 

Läs testet här dieselversionen här

Kia Sorento Plug-In Hybrid

Oavsett version är Kia Sorento en riktigt rymlig familjesuv som rymmer upp till sju personer och till skillnad från flera andra bilmodeller med samma epitet, går det faktiskt att som vuxen få någorlunda plats även längst bak, i den tredje sätesraden.

Rymlig laddhybrid med plats för sju personer

Undertecknad mäter 180 centimeter och har tillräckligt med benutrymme och klarar takhöjden utan att nudda med hjässan precis. Här finns mugghållare liksom ett separat reglage för luftkonditioneringen. Laddhybriden har dessutom begåvats med en ny knapp för att fälla den andra sätesraden liksom ett större insteg.

Kia Sorento plug-in hybrid
Sorento Plug-In Hybrid

Batteriet kräver givetvis ett visst utrymme men skillnaden gentemot dieselversionen är försumbar, ett något trängre benutrymme i andra sätesraden (- 36 millimeter) samt ett något mindre lastutrymme (604 jämfört med 616 liter).

Oavsett är bagageutrymmet är bland de största i klassen, skjuts baksätet så långt fram som möjligt sväljer laddhybriden hela 809 liter och fälls ryggstöden utökas volymen till 1 988 liter! Som jämförelse rymmer exempelvis Mitsubishi Outlander PHEV 1 590 liter bakom första sätesraden.

Överskådligt och snyggt mätarkluster

Unikt för laddhybridversionen är ett nytt digitalt mätarkluster som presenteras på en 12,3 tum skärm bakom ratten. Mätartavlornas utseende ändras efter vilket körläge som valts och förutom att det är riktigt snyggt upplevs systemet som både användarvänligt och överskådligt.

Kia Sorento plug-in hybrid
Komplement till döda vinkel-varnaren i sidospegeln.

MMI:t är precis som i dieselversionen lättnavigerat och kompatibel med både Apple CarPlay och Android Auto. Här hittar vi även ny undermeny med specifik information gällande batteri, energiflöde och annat som har med eldrift att göra. Vidare finns, intill kör- och terränglägesväljaren (eco, sport, smart samt snö, lera eller sand) en knapp för att välja om körning ska ske i el- eller hybridläget.

Räckvidd på runt 5 mil – på enbart el

Drivlinan består av en 1,6 liters bensinmotor på 179 hk och 265 Nm vridmoment samt en elmotor på 91 hk och 305 Nm vridmoment med ett batteri på 13,8 kWh. Det ger således en sammanlagd systemeffekt på 265 hk och 350 Nm vridmoment och ekipaget avklarar 0–100 km/h på 8,7 sekunder med en toppfarten på 193 km/h. Räckvidden på enbart el är, enligt wlpt-körcykelns kombinerade program, 5,7 mil. Riktigt så långt kom vi inte under testperioden – snarare knappt 5 mil men likväl fullt tillräckligt för vardagsbruk och för jobbpendlaren med några mil till och från arbetet.

Kia Sorento plug-in hybrid

Kia Sorento är tidsenligt uppkopplad och via appen ”UVO Connect” får du uppdaterad information om fordonet direkt i mobilen. Du kan exempelvis både starta och avsluta laddning, låsa eller låsa upp bilen samt via en kartfunktion lokalisera bilen. Gränssnittet är snyggt och du även får notiser om när billarmet utlöses liksom diagnostiska meddelanden om bilens status.

Specifikationer

Modell: Sorento Plug-In Hybrid
Version: Advance Plus Panorama
Testad: april 2021
Tillverkare: Kia
Pris: Från 644 600 kronor (Version Action från 569 900 kronor)
Pris testbil: 652 100 kronor
Motor: 1,6 liter bensinmotor på 179 hk och 265 Nm vridmoment
Elmotor: 91 hk och 304 Nm vridmoment
Systemeffekt: Sammanlagt 265 hk och 350 Nm vridmoment
Batteri: 13,8 kWh, ombordladdare 3,3 kW.
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sexväxlad dubbelkopplingslåda
Prestanda: 0–100 km/tim på 8,7 sekunder
Bagagevolym: 605/ 1988 liter
Angiven förbrukning (Testcykel WLTP): 1,6 l/100km
Elräckvidd (enligt WLTP-körcykeln): 57 kilometer
CO2-utsläpp, viktad blandad (Testcykel WLTP): 38 g/km
Skatt: 360 kr/år (2021)

Betyg: 5 av 5