Testad bil: Lexus ES 300h luxury
Pris: Från 605 700 kr

Vi testade den tidigare versionen av Lexus premiumsedan ES 300h för snart ett år sedan och konstaterade då att det var en bil som bjöd på härlig komfort. Nu har vi testat årets upplaga i Luxuryutförande.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Att välja lyxversionen av ES 300h drar upp priset ordentligt men då får du också en hel del extra både när det gäller säkerhetsfunktioner och design. Är du ute efter en snygg, modern och rymlig sedan och prioriterar komfort, då är den absolut intressant.

Positivt

  • Snygg både in- och utvändigt
  • Komforten
  • Låg bränsleförbrukning

Negativt

  • Cvt-låda
  • Jobbig touchpad
Lexus är inte långt ifrån tyskarnas kvalitetsmärken när det gäller kvalitetskänsla och byggkvalitet. Du sitter riktigt bekvämt och ljudisoleringen är föredömligt välgjord. Samtidigt har bilen en hel del moderna funktioner och vi gillar den skarpa digitala instrumenteringen. Likt förra versionen styr du MMI:t med en liten touchpad i mittkonsolen, som kräver att du trycker väldigt bestämt. Vi snackar alltså inte smartphone-skärm-känsla utan mer analoga musknappar anno 1998.

Diskret och snål motor

M3 rekommenderar

Motorn i bilen är en fyrcylindrig bensinare som har en elmotor till hjälp. Tack vare isoleringen gör inte motorn mycket väsen av sig, däremot märker du snabbt den steglösa ctv-lådan i bilen. Vi stör oss inte på den i den här bilen, då den inte på något sätt uppmuntrar till sportig körning. Luxuryversionen har dock växelpaddlar vid ratten om du vill ha lite mer kontroll på varvtalen medan du kör.

Bilen växlar väldigt diskret mellan förbränningsmotor och el och efter 10 dagar och många mil med ES 300h är vi imponerade över den låga bränsleförbrukningen. Vi snittade under 0,6 liter per mil vid blandad körning och hade inga problem att ligga omkring 0,5 liter per mil under långkörning med försiktig högerfot.

Test Lexus es300h luxury
Det finns både för- och nackdelar med digitala sidobackspeglar.

Kameror istället för traditionella sidobackspeglar blir allt vanligare och skärmar på insidan är aningen ovant till en början. Du vänjer dig snabbt och en fördel är att de små kamerorna inte skymmer lika mycket av sidosikten som en backspegel. Å andra sidan blinkar en del lampor i skärmen på grund av krock i uppdateringsfrekvens.

Detaljer som ger lyxkänsla

Lyxversionen av nya ES 300h har läckra träpanelinlägg och ljudanläggning märkt Mark Levinson. Den låter riktigt bra och även handsfree-systemet får väl godkänt. Vi gillar också den analoga klockan till vänster om skärmen, den ger inte bara en känsla av lyx utan är också väldigt praktisk. Många bilar har bara en digital klocka som inte syns när till exempel backkameran är aktiv.

Annars sitter en stor del av lyxkänslan i hur bekvämt du faktiskt sitter i den här bilen. Framför allt baksätet skiljer sig från mängden då du verkligen kan breda ut dig och dessutom har en liten kontrollpanel i det utfällbara mittarmstödet. Här kan du aktivera stolsvärme bak eller varför inte ta total kontroll över ljudanläggningen till förarens förtret?

Test Lexus es300h luxury
Lyxigt med en egen kontrollpanel i baksätet.

Liksom den enklare versionen av ES 300h, som vi testade förra året, bjuder den nya modellen på bra förarhjälpmedel. Adaptiv farthållare, lane assist och panikbroms finns och liksom i förra årets modell är just autobromsen lite för aggressiv. Kör du för nära väggen i parkeringshuset (1-2 decimeter) bromsar bilen tvärt på egen hand.

Lexus ES 300h stöder Lexus Link vilket innebär att du kan nyttja funktioner som reseplanering och hjälp att lokalisera bilen. Lexus var sena på bollen med att koppla upp sina bilar och medan de tyska konkurrenterna varit mer innovativa handlar det än så länge mer om basic-tjänster i Lexus Link.

Fakta Lexus ES 300h luxury

Tillverkare: Lexus
Motor: 2,5-liters 4-cylindrig bensinmotor + elmotor. 218 hk totalt.
Drivning: Framhjulsdrift
Växellåda: Automat (CVT)
Prestanda: 0-100 km/h på 8,9 sek
Toppfart: 180 km/h
Angiven bränsleförbrukning (WLTP): 0,55 liter/mil.
CO2-utsläpp: 124 g/km (WLTP).
Pris: Från 605 700 kr.
Bilskatt: 2 738 kr de första 3 åren, därefter 646 kr/år

Betyg: 4 av 5