Testad produkt: Monark Emma
Pris: 16 995 kronor hos Elcykelvaruhuset

Elcykeln är ett fenomenalt färdmedel, men också dyrt. Att spendera över 20 000 kronor på en cykel som kommer att stå i ett förråd halva året är inte särskilt roligt, framför allt med tanke på hur stöldbegärliga cyklarna är.

Betyg 3 av 5

Omdöme

Monark Emma är en stilren och pålitlig damcykel. Det är en elcykel som inte är fullmatad med vare sig funktioner eller körglädje, men som tar dig säkert till din destination. Monark Emma är en riktigt bra instegscykel för dig som inte planerar några längre cykeläventyr, men som ändå vill testa en elcykel som inte kostar skjortan.

Positivt

  • Bra räckvidd för priset
  • Snygg retrodesign
  • Välbalanserad
  • Pålitlig navväxel

Negativt

  • Ojämn effekt vid lägre hastighet
  • Otroligt sparsmakad display
  • Vridmoment i lägsta laget
  • Knepig gångfunktion

Finns det billiga elcykelmodeller som presterar riktigt bra? Monark Emma är en av elcykelmodellerna som har en mer behaglig prislapp. Det här är en näst intill identisk dammodell till veteranen Crescent Elina, men den är några tusenlappar billigare. Om vi skulle gå helt och hållet på utseendet tycker vi däremot Emma är stiligare, med en utpräglad retro-stil.
Monark Emma
Monark Emma har en snygg, mattsvart finnish och flera riktigt snygga kromdetaljer.

Monark har inte Crescents Koppla-system, som ser till att cykeltjuvar inte kan använda ett annat batteri till din cykel. Efter att ha stött på patrull med sagda system vid tidigare tester kan vi inte säga att vi saknar det, men vi förstår också att när det fungerar som det ska är det en vettig funktion.

Jämn, men svag, motor

I övrigt är det mesta detsamma, med en Bafang-motor (eller som Crescent och Monark kallar den; E-going) placerad i framnavet. Placeringen leder till något mindre vridmoment samt att körkänslan blir annorlunda. Vi tycker ändå att Monark fått till motorassistansen relativt bra, enda gången vi känner av någon form av ojämnhet är vid lägre hastigheter. Vridmomentet, 38 Newtonmeter, må vara i lägsta laget, men tar dig ändå, visserligen långsamt, upp för de flesta backar så länge du ser till att växla ned.

Emmas utformning är inte tänkt att användas off road. Ett lågt insteg, fotbroms och cykelkorg gör det här till en utpräglad stadscykel. I den miljön är Emma som fisken i vattnet. Du får bekväm körställning och cykeln är lättnavigerad i trafik eller när du ska trixa in cykeln i förrådet. Navväxeln är riktigt pålitlig oavsett vilken av de sju växlarna du använder.

Monark Emma
Monark Emma är en dam-elcykel utformad för stadens gator.

Något som saknas är lättåtkomlig så kallad walk-funktion, där cykeln aktiverar motorn för att assistera när cykeln leds. Här måste du hålla en knapp intryckt för att få minsta möjliga assistans. Det krävs dessutom flera försök och hjälp från kollegor innan vi lyckas aktivera funktionen.

Informationsfattig display

För att få till en så pass låg prispunkt har Monark tvingats till vissa kompromisser med Emmas funktionalitet. Mest påtagligt är den löjligt simpla ”displayen”, som egentligen inte är en skärm utan bara ett antal dioder som visar batteri och assistansläge. Vi vet inte hur snabbt det går eller hur många kilometer som finns kvar i batteriet.

Monark Emma
Du blir inte direkt överöst av information av den här displayen.

Som tur är räcker batteriet riktigt långt, du behöver oroa dig för räckvidden. På en laddning kommer du åtminstone sex mil med högsta assistansnivån aktiverad, vilket är i samma klass som betydligt dyrare modeller.

Batteriet är placerat under pakethållaren, vilket skulle kunna leda till en något mer obalanserad cykel, men vi tycker Monark har lyckats få till viktfördelningen riktigt bra. Däremot krävs det några försök varje gång vi ska montera batteriet, för att se till att det fäster ordentligt.

Läs mer: Stort test av el-damcyklar

Specifikationer

Modell: Monark Emma
Testad: April 2021
Vikt: 17,8 kg
Tillverkare: Monark
Körstäcka på en laddning: 4-7 mil enligt tillverkaren,vilket stämmer med våra mätningar.
Batteri: Bafang 400 Wh 11,1Ah, 36V
Display: E-going
Cykelhjul: 28 tum
Växel: Shimano Nexus, inkapslat växelnav 7 växlar
Cykelbroms: Bak: Navbroms Fram: V-broms Spectra
Motor: E-going (Bafang), framnavsmotor. 250 Watt, 38 Nm.
Typ av elcykelsensor: Fartsensor.
Övrigt: Ringklocka, stänkskärmar, korg, pakethållare, belysning.
Rek. pris: 16 995 kronor.
Pris: 16 995 kronor hos Elcykelvaruhuset

Betyg: 3 av 5

Monark Emma 7vxl 2021 (Elcykel)

Bästa pris just nu: 16485 kr