Testad produkt: MotoGP 21
Pris: 488 kronor hos Spelbutiken

När det vankas sportspel på en färsk konsolgeneration brukar det innebära kraftigt nedskalat innehåll, oavsett om spelet heter MotoGP 14, F1 2015 eller NHL 15. Istället läggs utvecklingstiden på en sprillans ny spelmotor med flashigare grafik och ny kontroll. MotoGP 21, den italienska studion Milestones fjärde (!) Playstation 5-titel, går dock en annan väg – på gott och ont.

Betyg 3 av 5

Omdöme

Utanför banan bygger MotoGP 21 vidare på det som föregångaren gjorde bra, även om det inte är några större nyheter. Ute på banan får vi däremot renoverad och mer realistiskt spelmekanik. Däremot saknar vi mer märkbara förbättringar när serien nu hittat till en ny konsolgeneration; mycket mer än högre upplösning, fler detaljer i miljöerna och avsevärt kortare laddningstider får vi inte. Ett stort plus i kanten för den utmärkta stödet för Playstation 5-kontrollens funktioner dock.

Positivt

  • Suverän körkänsla som får förra årets version att blekna
  • Välkomna förfiningar i karriärläget
  • Milestone är mästare på Dualsense-kontrollens funktioner

Negativt

  • Inget som skriker next-gen
  • Den nya fysiken gör spelet ännu svårare för nybörjare
  • Vissa uppgifter under träningen är luddigt förklarade

Avancerad fysik, 120hp

Efter flera år med MotoGP-serien känner vi oss varma i mc-kläderna. Vi drar på en de virtuella handskarna, torkar av visiret på hjälmen, beger oss ut på banan – och ramlar omkull. Om och om igen. Vi justerar hjälpfunktionerna och ger oss återigen ut på banan – bara för att ramla i första bästa sväng. Att MotoGP 21 har fått en renoverad fysikmotor och ny spelmekanik är mer än bara tomt pr-snack.

MotoGP Red Bull

Det ska nämnas att MotoGP-serien alltid har varit mer utmanande än mer regelrätta bilracingpel. Att med endast två hjul på backen susa fram i hundratals kilometer i timmen och samtidigt skrapa knäna i marken för att ta sig runt knixiga kurvor, är betydligt mer utmanande än att köra runt på virtuella racingbanor i en bil.

Med den förbättrade fysikmotorn har MotoGP 21 blivit än mer oförlåtande. Körupplevelsen blir inte ens casual-vänlig med alla hjälpmedel påslagna. Till en början känns det hopplöst och vi får använda tillbakaspolningsfunktionen i varenda sväng. Men ju mer vi spelar, desto mer gillar vi den krävande körkänslan. Vi gillar den så pass mycket att det blir svårt att återgå till förra årets MotoGP 20.

MotoGP 21 Race i regn

Nya generationer

Det som gör störst skillnad i körkänslan är däremot Playstation 5-kontrollen, eller dess triggers närmare bestämt. Milestone har redan utmärkt sig på den fronten och i MotoGP 21 har känslan blivit ännu ett snäpp vassare. Via vibrationer och motstånd i gas och broms känner vi när motorcykeln är på väg att braka omkull och vi får en liten möjlighet att rädda situationen – eller leka modiga och fortsätta ligga på gränsen.

Annars finns det inte mycket som skriker ny generation, i alla fall inte jämfört med förra årets Pro- och One X-versioner. Publiken och personalen har blivit fler, likaså detaljer runt banan. Bilden är skarpare och bilduppdateringen fläckfri, men det var inget nämnvärt problem i föregångaren på de upphottade konsolerna. Jämfört med standardkonsolerna är klivet dock betydligt större, inte minst hoppet till 60 bilder per sekund, som ger både bättre kontroll och ökar fartkänslan.

Det enda som egentligen känns ny generation, vid sidan av Dualsense-kontrollen, är de korta laddningstiderna – vilket i och för sig är en väldigt välkommen förbättring. Men vi hade mer än gärna sett bättre karaktärsmodeller, förbättrad artificiell intelligens med mera.

MotoGP 21 Fira segern

Lite nytt, mycket gammalt

I övrigt är mycket i MotoGP 21 välbekant för alla som har testat någon av seriens senaste årgångar. Huvudmenyn känns igen, likaså alla officiella licenser som innebär att samtliga banor, förare och team från årets säsong i MotoGP, Moto2 och Moto3 går att leka med. Tråkigt nog saknas utmaningar baserade på verkliga händelser, likaså MotoE-klassen och juniorserien. Det senare kom i en uppdatering förra året, men det är oklart om detsamma gäller nu.

Precis som förr är det i karriärläget vi hittar spelets hjärta. Här kan du i vanlig ordning kämpa från botten (Moto3) till toppen (MotoGP), men du får också ta hand om själva stallet. Personal ska anställas och motorcykeln utvecklas via diverse tester. I år kan vi också starta upp och ta hand om ett junior-team. Det hela är inte särskilt avancerat, men en underhållande sidosyssla som bryter av körandet.

Moto GP 21

Däckad elektronik

Men det är så klart motorcykelracing som är spelets grundpelare – och här finns mycket att tycka om. Som sagt glänser körkänslan och efter att ha klättrat över inlärningsklippan gillar vi den nya mer utmanande fysiken, för att inte tala om hur Playstation 5-kontrollens funktioner används.

Det finns dock mer än så att hålla ordning på i racen. Samtidigt som du gör vårt bästa för att undvika motståndare och navigerar i knixiga svängar, måste du också löpande justera elektroniken för att anpassa antistegring, antispinn, bromskraft och motorkraft – och dessutom hålla koll på däckslitage, bromsarnas temperatur och bensinåtgång.

På de lägre svårighetsgraderna är allt småfix inte lika viktigt, men inte heller irrelevant. MotoGP 21 ställer helt enkelt högre krav än tidigare årgångar. För ärrade fans av serien är det ingen nackdel, men för dem som inte har testat serien tidigare kan förra årets version vara ett bättre val.

MotoGP 21 race

MotoGP 21

Testat: April 2021
Genre: Racing
Utvecklare: Milestone
Utgivare: Koch Media
Plattform: Playstation 4, Playstation 5, Xbox One, Xbox Series S/X, pc, Switch
Testat på: Playstation 5
Pris: 488 kronor hos Spelbutiken

Betyg: 3 av 5