Testad produkt: NIU MQi GT
Pris: 36 995 kronor hos Kopenscooter

Glöm det där med ”räckviddsångest”. Beroende på körstil färdas du dryga tio mil på en laddning med NIU MQi GT. Har du en längre sträcka än så till och ifrån arbetet (eller skolan) är troligtvis en elmoped ändå inte aktuellt för dig.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Kostar det så smakar det, men NIU MQi GT har å andra sidan det mesta du begära av en elmoped avsedd för längre turer. En stark motor som klarar stigningar utan att tappa kraft, lång räckvidd och med uppkopplingen kan du förutom notiser om något är galet även få uppdateringar i realtid om mopedens status, räckvidd och annat matnyttigt, även från distans. Förvaringsutrymmet är i snålaste laget så en toppbox är att rekommendera.

Positivt

  • Hög kvalitetskänsla
  • Räckvidd
  • Uppkopplad och med GPS-sändare

Negativt

  • Pris
  • Snålt med förvaringsutrymme
I alla fall inte om den är avsedd för att användas som pendlarfordon. Bor du däremot ett fåtal mil bort från arbetsplatsen, det vill säga ett i sammanhanget mer realistiskt pendlaravstånd, och dessutom även vill åka riktigt bekvämt, är det här en modell att absolut kika närmare på.

Snygg, modern design

Formspråket känner vi igen sedan tidigare, det krävs ett tränat öga för att vid en hastig anblick skilja den nya modellen från syskonmodellen NQi Sport, som vi testade för ett par år sedan. Men visst finns här skillnader. Den cirkelformade led-strålkastaren i fronten, som nästintill blivit synonymt med elmopeder, är givetvis kvar, fast här något mer markerad.

NIU MQi GT

Även bakljuset har, precis som övriga karossdelar, genomgått en föryngringskur som i detalj möjligtvis kan vara svårt att sätta fingret på, men som i det stora hela resulterat en mer sportig design. Eller ett mer ”dynamiskt” utseende om vi ska slänga oss med inom motorjournalistiken vanligt förekommande tomma fraser …

Den största synbara skillnaden är större hjul (14”) och att den digitala instrumentpanelen numera är integrerad i styret. På NQi Sport är den separerad och fäst i styrets framkant – en klart snyggare lösning om ni frågar oss. Sadeln är väl tilltagen i storlek, riktigt bekväm och rymmer dessutom ledigt två personer.

NIU MQi GT
Nyckellöst system, bara att trycka på knappen och gasa iväg.
NIU MQi GT

Förvaring är det dessvärre sämre ställt med, i stort sett hela utrymmet under sadeln tas upp av de två batterierna. Utöver dessa ryms ett kättinglås och en tunnare jacka, sedan är det fullt (det går givetvis att plocka ur ett av batterierna, men då på bekostnad av räckvidden).

Tydlig och informativ dispay

Funktionsknapparna är logiskt placerade och det tar inte lång tid att komma in förfarandet. Vid vänster handtag hittar du reglagen för farthållare, hel/halvljus, signalhorn samt blinkers, på motsvarande höger sida bland sitter annat körlägesväljaren och startknapp.

NIU MQi GT

Den bakgrundbelysta displayen är föredömligt tydlig och förmedlar all nödvändig information i form av hastighet, batteristatus i stapelformat, valt körläge, trippmätare liksom små ikoner för aktiv gps signal samt om mopeden är ansluten till molntjänsten.

Både uppkoppling och gps-sändare

Ja, liksom övriga modeller från NIU är MQi GT givetvis uppkopplad via inbyggt sim-kort och gps-sändare. Via den riktigt trevliga tillhörande appen kan du i din smartphone kontrollera batteristatus och räckvidd, ta del av körhistorik samt låsa, larma och lokalisera fordonet.

NIU MQi GT

Boschmotorn på 3.1 kW levererar kraften direkt och accelerationen är omedelbar. Du når toppfarten inom några sekunder (drygt 45 km/h) och gången är både tyst och vibrationsfri. De 14 tum stora däcken i kombination med en väl avvägd fjädring sväljer ojämnheter i underlaget med bravur. Trots den sportiga designen ligger fokus snarare på att ge föraren en så komfortabel och trygg färd som möjligt, snarare än att inspirera till en mer aktiv körning. Är det underhållning och en mer aktiv körupplevelse du eftersöker finns lämpligare modeller.

Specifikationer

M3 rekommenderar

Produkt: MQi GT
Testad: mars 2021
Tillverkare: NIU
Typ: Elmoped klass 1
Motor: elektrisk hub motor, Bosch
Effekt: 3,1 kW
Batteri: Litium, 2 x 48V 31Ah
Räckvidd (enligt tillverkaren): upp till 120 km
Laddtid: 4-5 timmar
Antal körlägen: 3
Maxhastighet: 45 km/h
Hjul: 14 tum
Broms bak:/fram: Skivbroms
Fordonsvikt: 92 kilo
Batterivikt: 2 x 11 kilo
Garantier: 2 år, batteri 1 år
Rek pris vid test: 38 995 kronor
Pris: 36 995 kronor hos Kopenscooter

Betyg: 4 av 5