Testad bil: Range Rover Sport SVR
Pris: Från 1 627 900 kronor

Land Rover har, precis som Porsche, Mercedes och BMW, valt att satsa på riktigt lyxiga suv-modeller som får din XC90 att skämmas och miljöaktivisten att se rött. Nya Range Rover Sport SVR från brittiska Land Rover är en extremt skapelse med sin brutala V8-motor under huven och där varje detalj känns extremt påkostad. Vad får du då för dryga 1,6 miljoner kronor (och det är innan du börjat plocka på tillval…)?

Betyg 4 av 5

Omdöme

Land Rovers nya lyx-suv är en extrem skapelse, en härlig kombination av offroad-kung och familjebil med lyx och komfort. Vi älskar verkligen den här bilen, samtidigt som det är väldigt svårt att hitta vettiga argument för att rekommendera någon att lägga pengarna på den.

Positivt

  • Brutal motor
  • Lyxig och påkostad interiör
  • Mycket kompetent off road
  • Snygg

Negativt

  • Dyr att köpa och äga
  • Svårjobbat MMI

Brutal V8

När du startar bilen möts du av en härligt mullrande V8, något som blir allt mer sällsynt. Range Rover Sport SVR har med sina 575 hästar (supercharged) löjligt med kraft till hands när du "behöver". Samtidigt går bilen väldigt mjukt och fint vid normal körning. Den 8-stegade automatlådan jobbar snabbt och precist. Tack vare riktigt bra isolering störs vi inte av väg- och vindljud när vi glider fram på motorvägen. Men även om det här är en riktigt trevlig familje-suv att skjutsa barn i eller att åka på bilsemester med, är den här bilen framtagen för andra ändamål också.

Land Rover har en lång och stark tradition i att ta fram offroad-kompetenta bilar och flera klassiska modeller i bagaget. Även nya lyxiga Range Rover Sport SVR har dessa fina egenskaper. In- och utvinklarna är generöst tilltagna och du kan höja bilen när du kör i terräng för en markfrigång på 27,8 centimeter. Behöver du korsa en bäck? Inga problem med 85 centimeters vaddjup.

Här finns också fyra olika körlägen för offroad eller svåra vägförhållanden, från sand och lera till snö och stenig terräng. Nu är det ju väldigt begränsat med möjligheter att köra offroad i Sverige, men har du möjlighet att göra en overlanding-trip är det här en superkompetent bil. Men du kommer nog att vara riktigt nervös för att ge dig ut i bushen med en dyrgrip som den här bilden. Fälgarna på testbilen var dessvärre inte optimala heller för körning i terräng.

RR SVR

Imponerar i snön

Vi testade den här bilen först i våras, men har nu även testkört den vintertid under en resa till Lycksele. Och testat hur bilen tar sig fram i 2 decimeter djup snö på dåliga vägar. Det här är helt klart en bil du kan känna dig trygg i vintertid. Fyrhjulsdriften är suceränt bra och när snöstormen slår till aktierar du bara körläget snö/lera så tar sig Range Rover Sport SVR fram hur bra som helst!

Test Range Rover Sport SVR
Förarmiljön i Range Rover Sport SVR är riktigt påkostad.

Invändigt är bilen rejält påkostad och med mängder av bra förarhjälpmedel som vi känner igen från när vi förra året testade Range Rover Sport PHEV. MMI:t är uppdelat på två skärmar, varav den nedre främst styr klimatanläggningen. Responsen i touchpanelerna är okej, men det är inte helt logiskt var du hittar olika inställningar. Mätarna är digitala och riktigt snygga.

App och moderna hjälpmedel

Bilen är givetvis uppkopplad och med den tillhörande appen kan du lokalisera bilen och hålla koll på om den är låst med mera. Bilens adaptiva farthållare fungerar bra liksom lane assist-funktionen, men konstigt vore annars med tanke på hur dyr den här bilen är.

Ljudanläggningen i testbilen kommer från Meridian och den låter riktigt bra även när vi drar upp volymen ordentligt.

Test Range Rover Sport SVR
Du sitter riktigt bekvämt även i baksätet.

Du sitter som en kung även i baksätet medan bagageutrymmet sväljer ordentligt med last. Det här är helt enkelt en riktigt stor suv, ett segment som i sig är tämligen ovanligt i Europa. Praktiskt på många sätt, men med den här motorn blir det samtidigt en svår kalkyl att få ihop om du inte är stenrik. Prislappen är extrem samtidigt som bilen drar massor av bensin och släpper ut en hel del koldioxid. Vilket gör att staten ska ha sitt i form av förhöjd fordonsskatt de första tre åren.

Test Range Rover Sport SVR
Det här förvaringsfacket i dörren är riktigt användbart.

Vi gillar de utfällbara förvaringsfacken i dörrarna, något vi inte sett i någon annan bil. Men i övrigt är det snålt med plats att förvara nycklar, plånbok och mobil. Två mugghållare fram är att som står till buds om du inte vill fälla upp mittarmsstödet.

Sega sensorer

En annan liten miss du kommer att störa dig på är att parkeringssensorerna fram inte hoppar igång när du kör in på en parkeringsplats om du inte lagt i backen först. Det vill säga bilen varnar inte om du kör in i till exempel ett parkeringshus och direkt kör fram till en plats som slutar mot en vägg. Positivt är doch att sensorerna är ganska okänsliga för dåligt väder och trots test i både regn och snöstorm fungerade hela tiden den adaptiva farthållaren. Ett minus är däremot att backkameran snabbt blir skitig på grund av placeringen, här hade det varit praktiskt med en infälld variant som t ex en del tyska konkurrenter använder i sina premiumbilar.

Test Range Rover Sport SVR

Fakta Range Rover Sport SVR

Tillverkare: Land Rover
Pris: Från 1 627 900 kr
Testad: Maj 2021 och november 2021
Motor: 5-liters V8 på 575 hk
Växellåda: Automat
Prestanda: 0-100 km/h på 4,7 sek
Angiven bränsleförbrukning (WLTP): 1,47 liter/mil
Fordonsskatt: 2 487 kr/månad första 3 åren, därefter 5 200 kronor/år
CO2-utsläpp (WLTP): 331 g/km

Betyg: 4 av 5