Testad bil: Volkswagen ID.3
Pris: 434 900 kr (innan klimatbonus) för Life-versionen hos Volkswagen

ID.3 från Volkswagen var en stor snackis långt innan den dök upp till försäljning och lite av hajpen kom av sig då modellen från början drogs med en hel del fel och förseningar. Men nu har bilen rullat på svenska vägar ett tag och försäljningssiffrorna talar sitt tydliga språk. ID.3 kan inte beskrivas som annat än en succé samtidigt som den något större ID.4 kommit och blivit ännu populärare de senaste månaderna.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Det är inte förvånande att ID.3 säljer som smör då bilen erbjuder bra räckvidd och helt okej kvalitetskänsla samtidigt som priset är förhållandevis lågt. "Life"-versionen är dock väl avskalad funktionsmässigt.

Positivt

  • Smidig att köra
  • Prisvärd
  • Rymlig och bekväm

Negativt

  • Snålt med utrustning i grundversionen
  • Knapparna till MMI:t
Bilen vi får låna in för test en vecka är Life-modellen. Interiören är modern utan att kännas lyxig. Liksom en hel del andra elbilstillverkare har Volkswagen valt spartansk och ren design. Ovanför ratten sitter en skärm med endast det allra nödvändigaste i informationsväg medan en större skärm med MMI:t sitter i mittkonsolen. Stolarna i testbilen är hyfsat bekväma, med manuell justering och plysch.
Test VW ID. 3
Snyggt och avskalat, men vi gillar inte knapparna i bilen, varken de på ratten eller vid skärmen.

Pigg men inte sportig

Bilen är inte särskilt stor, men trots att du som förare sitter nära din medpassagerare fram upplever vi inte bilen som trång. Även baksätet fungerar för vuxna och bagageutrymmet är förvånansvärt stort. Testbilen har ett batteri på 58 kWh och en motor 204 hk (bakhjulsdrift). ID.3 är pigg utan att vara sportig och den härliga svängradien (fördelen med bakhjulsdrift) gör sitt för att inbjuda till smidig storstadskörning. När du ligger och pressar mil på landsväg är ID.3 inte fullt lika trevlig, då det läcker in en väg- och vindljud samt att elförbrukningen stiger avsevärt när vi passerar 90 km/h-strecket. Dessutom är fjädringen för stel för att komforten ska få mer än godkänt, bilen går faktiskt ganska stötigt.

Backkamera saknas i testbilen vilket är synd, vanliga gamla p-sensorer är inte lika bra. Här finns annars trådlös Carplay och stöd för Amndroid Auto, detta fungerar riktigt bra i ID.3. Adaptiv farthållare är också bra men lane assist-funktionen varnar ofta för att vi inte håller oss mitt i filen, trots att vi gör det. Samma sak med skyltavsläsningen, här blir det ibland fel där en del andra bilar klarar jobbet bättre. Panikbroms är en vettig säkerhetsfunktion men den slår ibland till i onödan, som när vi parkerar. Lite obehagligt med tvärstopp 45 centimeter från garageväggen.

Moderna funktioner kräver extrapaket

En smart funktion är annars att bilen lägger i parkeringsbromsen och stänger av sig själv när du öppnar dörren. Stanna bilen, med foten på bromsen, och det är bara att kliva ur. Smidigt! Synd bara att den inte har keyless-funktion, för att få det behöver du gå upp till businesspaket för 40 000 kronor extra. Ännu värre är att döda vinkeln-varnare kräver Tech-paketet som gör att priset stiger till över en halv miljon.

MMI:t är rent, snyggt, och responsen i touchskärmen är godkänd. Men de få knapparna som finns för att hantera volym samt klimatanläggning är inte roliga. De är svåra att se och bilen reagerar sent när vi trycker på dem. Samma sak med rattknapparna. Här behöver vi trycka bestämt samtidigt som den kraftiga haptiska feedbacken är störande. Gör om, gör rätt och varför inte passa på att lägga in en knapp med en telefonlur också, som 90 procent av alla andra bilar har?

Bra räckvidd

Enligt specifikationerna ska du kunna ta dig 423 km på en laddning med den här versionen av ID.3 (58 kWh batteri), men vi undrar hur det är möjligt. Nedförsrull gissningsvis, utan klimatanläggning eller någon annan elektronik aktiv kanske? I praktiken kan du räkna med att nå cirka 25-30 mil på en laddning sommartid, beroende på hur du kör. Bilen vi testar snittar omkring eller strax under 2 kWh per mil och den siffran ändras drastiskt när vi aktiverar värmen i bilen en kylig morgon i maj.

Bilen är ständigt uppkopplad med e-sim och via appen We Connect kan du enkelt hålla koll på dina resor, styra en del grundfunktioner på distans eller till exempel få en varning om bilen lämnar ett angivet område. Tack vare uppkopplingen har du också tillgång till information om laddstolpar samt om de är lediga eller inte.

ID.3 har konkurrenter som vi tycker det känns rättvist att jämföra med, den stora grejen med bilen är varken prestanda eller innovationer. Bilen är helt enkelt väldigt bra prissatt och räckvidden tillräckligt bra för väldigt många. En perfekt andrabil för förortsfamiljen eller kanske den enda bilen du behöver om du inte har jättelångt till eventuellt sommarställe eller släktingar?

Test VW ID. 3

Fakta Volkswagen ID.3 Pro Performance (Life)

Tillverkare: Volkswagen
Testad: Maj 2021
Batteri: 58 kWh
Motor: El, 204 hk,
Räckvidd: 423 km (WLTP)
Drivning: Bakhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 7,3 sek
Toppfart: 160 km/h
Bagagevolym: 385 liter
Pris: 434 900 kr (innan klimatbonus) för Life-versionen hos Volkswagen

Betyg: 4 av 5