Testad bil: Volkswagen ID.4
Pris: Från 514 900 kronor

Volkswagen storsatsar på elbilar och nya modellen ID.4 är en snygg skapelse i det för tillfället glödheta segmentet crossover suv. Med ID.3 färskt i minnet är det med höga förväntningar vi hämtar upp testbilen som lovar över 50 mils räckvidd på pappret.

Betyg 4 av 5

Omdöme

ID.4 är bättre på allt jämfört med ID.3 och den är samtidigt inte mycket dyrare än syskonmodellen. Visst finns här detaljer att förbättra, men överlag är det här en riktigt trevlig och prisvärd elbil.

Positivt

  • Räckvidden
  • Smidig att köra
  • Prisvärd
  • Kvalitetskänslan och designen

Negativt

  • Knapparna (både vid skärm och ratt)
  • Dyr extrautrustning
  • Endast 2-hjulsdrift i skrivande stund

Bekväm och rymlig

Kvalitetskänslan är avsevärt högre i ID.4 jämfört med dess mindre syskon. Det här är en bil som verkligen fungerar för en barnfamilj och som inte andas andrabil. Du sitter bekvämt i stolarna, här finns okej med utrymme både fram och bak och ett bagageutrymme som faktiskt rymmer några väskor alternativt ett gäng matkassar när du storhandlar.

Test VW ID.4

Elmotorn i testbilen har 204 hk med drivning på bakhjulen. Det här gör att ID.4 har en imponerande snäv vändradie, vilket vi uppskattar. Men det ska även komma en fyrhjulsdriven version inom kort, vilket du som vill säkra framkomligheten vintertid kommer att uppskatta. Bilen är inget fartmonster, men den är överlagg pigg och reaktionssnabb (om än inte lika rapp som ID.3 som har samma elmotor, men väger mindre). Bilen är annars bekväm och smidig att köra, både i stan och på motorväg. Vi testar även ett par turer på dåliga grusvägar och även om ID.4 kvalar in i suv-segmentet på pappret, är det inte en bil vi skulle välja till något i närheten av offroad-körning.

Test VW ID.4

MMI:t är detsamma som i ID.3, tyvärr så även touchreglagen under skärmen och knapparna på ratten. Det här är utan tvekan det som stör körupplevelsen mest i ID.4. Framför allt när du ska in och pilla i klimatinställningarna. Varför kan vi till exempel inte öka eller minska temperaturen genom att hålla ned den blå eller röda knappen? Det blir ett evigt duttande när temperaturen ute växlar och i mörker ser vi knappt var vi ska trycka.


Dragkrok är standard

Dragkrok är standard på ID.4 och bilen är certifierad kan dra ett ton. Det här är riktigt bra, även om det givetvis påverkar räckvidden en hel del. Bilen är liksom Volkswagens övriga nya bilar uppkopplad och du kommer åt de vanliga fjärrfunktionerna i appen We Connect.

Test VW ID.4

Det är svårt att inte tycka om Volkswagens nya elbil. Den mindre föregångaren var också bra, men ID.4 bekvämare, mer påkostad och större utan att den känns som en stor bil utvändigt. Samtidigt gillar vi verkligen den moderna, tuffare designen. Som med Volkswagens övriga bilar gäller det att djupdyka i tillbehörskatalogen innan du räknar på vad din bil faktiskt kostar dig, men här finns mängder av bra hjälpmedel och finesser. Startpriset är dock riktigt bra, med tanke på den generösa räckvidden. Det här är garanterat en bil du kommer att se mycket på de svenska vägarna framöver.

Specifikationer

Tillverkare: Volkswagen
Testad: Maj 2021
Pris: Från 514 900 kr (före klimatbonus)
Elmotor: 204 hk, 310 Nm
Drivning: bakhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 8,5 sek
Toppfart: 160 km/h
Batteri: 77 kWh
Räckvidd: 520 km (WLTP)
Dragvikt: 1 000 kg
Bagagevolym: 543 liter

Betyg: 4 av 5