Sedan lång tid tillbaka har Netflix varit herre på täppan när det gäller strömningstjänster, men på sistone har jätten fått allt hårdare konkurrens.

Enligt en ny rapport från Mediavision har Netflix andel på den svenska marknaden minskat från 41 procent till 28 procent sedan 2019. Den största konkurrenten är Disney Plus som på relativt kort tid nått en andel på drygt 10 procent.

Andra internationella aktörer som HBO, Amazon Prime Video, Hayu, Youtube Premium, Apple TV Plus, Cirkus och Paramount Plus har å sin sida en andel på drygt 19 procent sammanlagt.

Det innebär att lokala aktörer som SVT Play, Viaplay och C More har en andel på drygt 42 procent, vilket kan jämföras med 37 procent för två år sedan.

– Till och med efter lanseringen av Disney Plus i Q3 2020 behåller dessa aktörer en andel på över 40% av abonnemangen. Den tänkta sammanslagningen av WarnerMedia och Discovery Inc är ett bevis för att den internationella mediemarknaden kraftsamlar ytterligare. Samtidigt storsatsar flera av de lokala aktörerna. Vi ser framför oss en mycket händelserik period också på nordisk streamingmarknad, kommenterar Marie Nilsson som är vd på Mediavision.