Testad bil: Volkswagen Golf Alltrack
Pris: Från 358 000 kronor hos Volkswagen
All Terrain, Cross Country, Allroad eller Scout är exempel på benämningar som adderas till modellbeteckningen av redan befintliga bilmodeller. Med ett par relativt enkla ingrepp kompletteras produktportföljen med en tuffare variant, till synes anpassad för att köras både på och vid sidan av vägen. Utmärkande egenskaper är fyrhjulsdrift, liksom något högre markfrigång och i Volkswagens värld föräras dessa råskinn tillägget Alltrack.
Omdöme
Positivt
- Tuff design
- Hög markfrigång
- Infotainmentsystemet
- Köregenskaper
Negativt
- Snålt standardutrustad
- Viss fördröjning från växellådan

Lyckad design
Sett till design och form är Alltrack ett riktigt lyckat komplement till den omåttligt populära modellen. De till synes obetydliga visuella skillnaderna gör större skillnad än vad man kanske kan tro. Sammantaget utstrålar Alltrack avsevärt mer pondus än standardversionen.

Interiören i nya Golf är riktigt läcker, modernt och avskalat. Alltrack borstade dekorlist ”Nature Cross” på instrumentpanelen och dörrarnas insida ger ett exklusivt intryck. I övrigt är skillnaderna jämfört standardversionen få – du får Alltrack-emblem i ryggstöden fram samt på instegslisterna.
Digital instrumentering
Instrumenteringen är tidsenligt helt digital (Digital Cockpit Pro) och visualiseras på en 10 tum stor färgskärm bakom ratten. Den har ett snyggt gränssnitt och sett till funktioner är systemet föredömligt anpassningsbart, dels till utseende och vyer, dels gällande vilken information som ska visas i respektive sektion, som är tre till antalet. Flertalet av inställningarna ställs in via knapparna och reglagen på ratten.

Även infotainmentsystemet är logiskt i sin uppbyggnad och bildskärmen med touchfunktion är både tydlig och ljusstark. Kompatibilitet finns för både Android Auto och Apple Carplay (även trådlöst), men en friststående och smartphone-oberoende Spotify- app är något vi fortfarande saknar i bilar från Volkswagen.
Användbara snabbknappar

På det hela taget är mittkonsolen nästintill helt befriad från fysiska knappar, men precis under infotainmentskärmen finns ett kluster bestående av fyra snabbvalsknappar för att snabbt och enkelt nå respektive undermeny för körvalsläge (Eco, Comfort, Sport samt Offroad) förarassistsystem, klimatanläggning samt parkeringshjälp. Smidigt!
Växelväljaren är av den nya korta sorten som vippas fram och tillbaka och som vi tidigare bekantat oss med i bland andra nya Audi A3, Seat Leon och Skoda Octavia.

Kupén känns för klassen riktigt rymlig, även för de som sitter i baksätet (som för övrigt är fällbart 60/40), som erbjuds gott om benutrymme. Framstolarna ställs in manuellt, men är bekväma och ger ett bra stöd, även för låren, vilket även gör långa åkturer bekväma. Lastutrymmet är tilltaget och sväljer hela 610 liter – med det bakre ryggstödet fällt 1 642 liter.

Testbilen har en tvåliters turboladdad dieselmotor med 200 hästkrafter (400 Nm vid 1 750 – 3 500 varv) som skjutsar i väg ekipaget från noll till hundra på drygt 7 sekunder. Alltrack är givetvis fyrhjulsdriven och kraften från den vridstarka motorn förmedlas via en sjuväxlad dsg-låda – som dessvärre reagerar med en mindre tilltalande fördröjning vid gaspådrag. Desto mer glädjande är bränsleförbrukningen, som under testperioden hamnade under 6,0 l/100 km.
Bortsett från den något reaktionsslöa växellådan är Golf Alltrack en fullpoängare körmässigt. Den går tyst och komforten lämnar lite att önska. Fyrhjulsdriften tillsammans med den adaptiva chassiregleringen och den förhöjda markfrigången innebär att vi obesvärat tar oss fram även på mer utmanande underlag.
Kontakten med vägen är påtaglig även i högre hastigheter. Testbilens förarassistanssystem; Lane Assist (aktiv med styringrepp samt med/utan rattvibrationer), den aktiva bromsassistenten samt den adaptiva farthållaren känns optimalt kalibrerade.
Specifikationer

Modell: Alltrack 2.0 TDI 200 DSG7
Testad: Maj 2021
Tillverkare: Volkswagen
Pris: Från 358 000 kronor
Motor: 2.0 TDI dieselmotor, turboladdad och direktinsprutad, 4 cylindrar
Max effekt: 200 hk
Max Vridmoment: 400 Nm vid 1 750 - 3 500 varv/min
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, sjuväxlad dubbelkopplingslåda
Prestanda: 0–100 km/tim på 7,1 sekunder
Bagagevolym: 610/ 1642 liter
Angiven förbrukning (Testcykel WLTP): 5,7 l/100km
CO2-utsläpp, viktad blandad (Testcykel WLTP): 148 g/km
Skatt: 7881 kr/år
