Konsumentverket kallar nu de svenska telekomjättarna till möten efter att mängder av konsumenter har upplevt problem med deras kundtjänster.

Anmälningarna handlar huvudsakligen om kundtjänstrelaterade problem. Exempelvis att du blir fakturerad trots att du sagt upp avtalet vid kontakt med kundtjänsten. Andra anmälningar handlar om att det konsumenten uppfattat sagts vid ett försäljningssamtal via telefon inte stämmer överens med den efterföljande bekräftelsen. Det ska även finnas anmälningar mot telekombolagens avtalsvillkor.

– Det finns en stor frustration kring hur de här bolagens kundtjänst fungerar, eller snarare inte fungerar. Du får olika svar, blir lovad att problemet är löst, men så visar det sig att samma problem kvarstår. Det är klart att folk blir upprörda, säger Hevi Aziz, jurist vid Konsumentverket, i ett pressmeddelande.

Myndigheten har nu kallat företrädare från Telia, Halebop, Tre, Hallon, Telenor, Vimla, Tele 2, Comviq för att diskutera det stora antalet anmälningar och hur telekombolagen ser på detta.

Läs också: Jämförelse av mobiloperatörer - bästa abonnemanget för dig