BMW hälsar att deras kommande BMW iX nu är redo för serieproduktion och tros anlända i slutet av november 2021. BMX iX ska vara den första modellen som är framtagen från en ny, modulär, skalbar teknik som ska lägga framtiden för BMW Groups.

BMW iX lanseras i två modellvarianter BMW iX xDrive50 och xDrive40. Båda modellerna har eldriven fyrhjulsdrift och en kombinerad effekt på 523 hk för xDrive50 och 326 hk för xDrive40. Gällande acceleration gör xDrive50 0 till 100 km/h på 4,6 sekunder medan xDrive40 gör detsamma på 6,1 sekunder.

BMW iX xDrive50 är utrustad med ett högspänningsbatteri med ett nettoenergiinnehåll på 105,2 kWh och BMW iX xDrive40 har ett nettoenergiinnehåll på 71 kWh. Räckvidden ligger på upp till 630 kilometer för xDrive50 och upp till 425 kilometer för xDrive40.

Likström kan tas ombord med en hastighet på upp till 200 kW för xDrive50 och 150 kW för xDrive40 vilket gör att batteriet kan ladda från 10 till 80 procent på cirka 35 minuter för xDrive50 och 31 minuter för xDrive40. Kunder som beställer en ny BMW iX kommer få tillgång till det publika laddnätverket BMW Charging med 3300 publika laddpunkter i Sverige.

BMW iX kommer tillverkas på BMW Group Plant Dingolfing. Grön energi kommer användas i hela produktionslinjen för fordonet och battericellerna. BMW Group ska få sin kobolt och litium från kontrollerade källor i Australien och Marocko. Designprincipen för elmotorerna ska göra det möjligt att undvika användning av sällsynta jordartsmetaller i drivsystemets rotorer. Aluminiumet ska tillverkas med kraft från solenergianläggningar.

BMW iX ska också vara utrustad med den mest utvecklade förarassistanssystemet i BMW hittills. På sikt ska bilarnas assistanssystem ha möjlighet att utföra funktioner på autonomnivå 3.

BMW kommer även lansera ytterligare en modellvariant under 2022, BMW iX M60. Enligt preliminära värden kommer den bilen ha en maximal effekt på 600 hk.

Läs också: Skaffa laddplats till din elbil - här är allt du behöver veta