Testat spel: Ratchet and Clank: Rift Apart
Pris: 599 kronor hos Netonnet

För första gången sedan remastern 2016 får vi nu träffa vår favorit Lombax Ratchet och hans ständiga robot-följeslagare Clank igen, den här gången i ett helt nytt spel exklusivt för Playstation 5. Precis som i princip alla 90-talister är Ratchet and Clank en av spelserierna som ligger närmast hjärtat. Vi sprang omkring under lågstadiet med tillhyggen som skulle likna skruvmejslar och lekte ”Ratchet-an-Clank”, som på grund av bristande engelskakunskaper uttalades som ett enda ord.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Ratchet and Clank: Rift Apart är allt vi ville ha av den här efterlängtade uppföljaren: Snabb och underhållande action, med en stor del nostalgi. Det här är actionfylld, något hjärndöd, plattformsunderhållning när den är som bäst. Vi ser fram emot att höra en ny generation gamers springa omkring och leka Ratchetanclank i parkerna.

Positivt

  • Krispig grafik
  • Underhållande dialog
  • Pampig musik
  • Maximalt utnyttjande av PS5-kontrollen
  • Underhållande, innovativa vapen

Negativt

  • Stundtals konstlad story
  • Irriterande småbuggar
  • Desorienterande upplägg av banor
M3 rekommenderar

Premissen i Rift Apart är att Dr Nefarius får tag i ett vapen Clank skapat för att låta Ratchet resa mellan dimensioner för att hitta sin familj. När alla dimensioner upplöses kastas vi mellan olika världar, och får ta oss igenom alltifrån djungel till galaktiska storstäder.

Som du kanske redan listat ut är det här ett perfekt sätt att spela nostalgikortet genom att introducera karaktärer vi känner igen från tidigare spel. Det visar sig nämligen att både vänner och fiender vi träffat genom spelseriens gång har dimensionella motparter i de andra världarna. Vi får här inte bara spela som Ratchet och Clank, utan även som River och Kit.

Ratchet and Clank: RIft Apart
Under spelets gång alternerar vi mellan att spela som Ratchet och River, en till Lombax från en annan dimension.

Alltihop osar av putslustig humor som bäst kan beskrivas som Portal-aktig (ja, det finns till och med sekvenser där vi pratar med en flygande robot som är misstänkt lik Wheatley). Vi är osäkra om det beror på att vi helt enkelt var för unga för att uppskatta skämten i de tidigare spelen, eller om det här faktiskt är det roligaste Ratchet and Clank-spelet hittills.

Taktik? Never heard of her

Inte bara karaktärerna är sig lika, även spelupplägget är till stor del nästintill identiskt med tidigare spel. Spring och hoppa dig genom världarna, samla ammunition, skjut så mycket du bara kan medan du duckar från fienden och fortsätt så genom banan. Alltihop är musiksatt av pampig musik, skriven av ingen mindre än kompositören bakom bland annat filmer som Thor: Ragnarök.

Ratchet and Clank: Rift Apart
Sikta, skjut och håll in avtryckaren för allt du har. Alla fiender har flera olika attacker i sin arsenal, så det gäller att hålla sig på tårna.

Om du tänker att du ska försöker smyga dig genom spelet utan att bli upptäckt eller strategiskt ta ut en fiende efter den andra har du uppenbarligen aldrig startat ett Ratchet and Clank-spel tidigare. Det finns inte ens möjlighet att ducka eller krypa, utan du får stå i skottgluggen från första skott vare sig du vill eller inte.

Tekniken ligger istället i att utnyttja alla våra olika vapen till max, då vi konstant får slut på ammunition, och lära känna våra olika fienders tekniker och utnyttja banans utformning för att undvika attacker. Successivt köper vi fler vapen, det ena mer galet än det andra, som alla kan uppgraderas med nya funktioner.

Ratchet and Clank: Rift Apart
Med hjälp av Raritanium kan vi successivt bygga på vapnen med mer ammunition och utökad funktionalitet.

I ett försök att göra spelet mindre repetitivt har de strösslat ut diverse andra uppdrag under spelets gång. Vi får bland annat utrota virus i form av den lilla, osäkra digitala spindeln Glitch, eller laga dimensionspussel med Clank. De olika kartorna är stundtals frustrerande svåra att få grepp om, framförallt när vi är inuti operativsystem och dödar virus och då vi klättrar på väggar och därmed vänder på hela banan.

Snyggare än någonsin

Rift Apart har dragit maximal nytta av de nya möjligheterna som följer med en sprillans ny konsol. Grafiken är fantastisk, framförallt när det kommer till miljöerna där vi kan njuta av kombinerad raytracing och 60 fps. Hoppen mellan olika dimensioner och världar går ofta så gott som sömlöst eller efter enbart en mindre filmsekvens, vilket vi har Playstation 5:s muskler att tacka för.

Ratchet and Clank: Rift Apart
Rift Apart är en av de snyggaste actionspelen vi har spelat, med miljöer som gör oss nästintill mållösa.

Utöver fantastisk upplösning har utvecklarna även utnyttjat senaste konsolgenerationens kontroller, med adaptivt motstånd i skjut-knapparna beroende på vapen och avancerad haptik. Vibrationerna kan faktiskt till och med gå till överdrift stundtals, vi känner inget behov av att det faktum att någon står bredvid oss på en hovrande platta illustreras med hjälp av ett konstant surr i kontrollen.

Kontrollerna är för det mesta riktigt precisa, som sig bör i en snabb plattformare. När de totalt lämnar oss i sticket är däremot när vi flyger. Här får vi själva gå in i inställningarna och justera dem, och trots det får vi aldrig riktigt till dem som vi vill ha dem. Av någon anledning har man valt att begränsa så att vi här inte kan styra kameran och flygriktningen för sig. Som tur är behöver vi bara ta till skyarna ett fåtal gånger under spelets gång.

Precis vad vi önskade oss

Trots att Ratchet och Clank till det yttre är mer polerat än någonsin i Rift Apart, finns den där lite råa känslan från de tidigare spelen kvar. När vi testar spelet innan lansering finns det en hel del buggar, som vi misstänker kommer försvinna efter några uppdateringar efter lanseringen. Det handlar för det mesta om mindre saker, som att vi fastnar i hörn, måste starta om spelet när vi klickar fel i en meny, eller att fiender fastnar och därmed låter oss döda dem utan problem. Det här är frustrerande, även om vi måste medge att det ger spelet en viss, oslipad charm.

Spelet är fantastiskt linjärt, där det är tydligt var vi ska och om vi avviker från kursen kommer vi få kommentarer om vad vårt mål är. Trots det finns det faktiskt gömda skatter och ”fick-dimensioner” att upptäcka, gömda på ett sätt som påminner oss lite om de dagarna man spelade spel med målet att hitta olika buggar och påskägg.

Till en början är vi skeptiska till spelet. Berättelsen känns oerhört krystad, varje bana känns som den andra lik men med olika ”skins” ovanpå och med bara några få vapen blir varje strid likadan, vilket i sig gör spelet repetitivt.

Några timmar in i Rift Apart däremot kommer vi på oss själva med att vara helt uppslukade av spelet. I takt med att fler intressanta karaktärer introduceras, får lära oss fler funktioner och vapen, blir även berättelsen mer gripande. Inte nog med det, även banorna tycks bara bli mer och mer varierade.

Ratchet and Clank: Rift Apart
Under spelets gång får vi stöta på flera riktigt spännande karaktärer, såsom den här deprimerade, destruktiva gigantiska roboten.

Är det här ett innovativt, mångfacetterat tv-spel som kommer gå till historien? Absolut inte. Men det är inte heller vad vi förväntar oss av ett Ratchet and Clank-spel! Här får vi cirka 10 timmar av intensiv underhållning, även om det känns som mycket mindre när vi stänger av spelet efter att eftertexterna rullar. Vad mer går det att begära egentligen?

Ratchet and Clank: Rift Apart

Testat: Juni 2021
Genre: Action, plattform
Utvecklare: Insomniac Games
Utgivare: Sony Interactive Entertainment
Plattform: Playstation 5
Testat på: Playstation 5
Pris: 599 kronor hos Netonnet 

Betyg: 4 av 5