Testad bil: Touareg R 3.0 TSI PHEV
Pris: Från 859 900 kronor hos Volkswagen

Avskydda av vissa, älskade av andra. Vi talar om stora suvar och det finns väl ingen annan bilkategori som väckt mer känslor än just denna? De flesta av oss har en åsikt i ämnet och förespråkarna nämner ofta fördelarna, exempelvis komfort, god framkomlighet, rymlig kupé och en hög sittposition som ger bra överblick. Belackarna på den andra sidan av barrikaden har främst miljöaspekter som grund i sina argument mot företeelsen.

Betyg 4 av 5

Omdöme

Touareg R är en magnifik och rymlig suv som erbjuder det mesta i teknikväg. Suveräna vägegenskaper, imponerande prestanda och komfortmässigt finns inget att anmärka på. Räckvidden på enbart el är i snålaste laget samt ett relativt ologiskt infotainmentsystem drar ned betyget något.

Positivt

  • Snygg design
  • Prestanda
  • Komfort, utrymmen och ljudisolering

Negativt

  • Omstädligt och ologiskt Infotainmentsystem
  • Räckvidden på enbart el imponerar inte  
Kanske är då laddhybridversionen av Volkswagens stora suv Touareg den optimala kompromissen? Touareg R, som modellen heter, har en systemeffekt på hela 462 hk och som (enligt WLTO) tar dig upp till 47 km på enbart el.
Volkswagen Touareg R

I Volkswagen värld står ”R” för toppad version gällande både prestanda och häftig design. Touareg är inget undantag och det är onekligen en hänförande koloss som möter oss vid tillverkarens anläggning i Södertälje.

Den blå lacken, med benämningen ”Lapiz Blue”, sticker ut rejält och i kombination med svarta exteriöra detaljer i form av luftintag, kantlister och yttre backspegelkåpor skiljer sig bilen från övriga Touareg-modeller. 20-tumsfälgar är standard, men testbilen har givetvis 22-tummarna som finns i tallvalslistan.

Lyxig och rymlig

Att kliva in i nya Touareg R är en mäktig upplevelse, kupén är verkligen rymlig och från förarplatsen tornar en gigantisk instrumentpanel upp sig. Sett till formfaktorn interiört är mycket av självklara skäl sig likt från tillverkarens övriga bilmodeller, med skillnaden att det känns mer genomarbetat och påkostat. Stolarna är riktigt bekväma och erbjuder omfattande inställningsmöjligheter.

Volkswagen Touareg R
Volkswagen Touareg R

Baksätet rymmer utan problem tre åkande även om det, som i de flesta bilmodeller, är optimalt för två. Här bjuds det på eluppvärmda säten, separat klimatanläggning, två usb c-kontakter för laddning av externa enheter liksom ett riktig 230 volt-uttag. Batteriernas placering innebär att plug in-versionens lastutrymme är mindre än i en bensin- eller dieseldriven Touareg (610 liter jämfört med 810 liter).

Volkswagen Touareg R

Innovision Cockpit

Förarmiljön är genomtänkt och uppsikten är god. Den digitala instrumenteringen (”Innovision Cockpit”) som presenters på en 12,3 tum skärm är i grunden uppdelad i tre kluster som kan anpassas i from av vilken information som ska visas via knapparna på ratten.

Volkswagen Touareg R

Vidare kan vyn ändras och då för att förstora upp det centrala klustret, någon vi upplever riktigt användbart exempelvis när navigationssystemet är aktivt. Infotainmentsystemets pekskärm på 15 tum upplevs verkligen som riktigt fet.

Den mot föraren aningen vinklade displayen har ett menysystem som i grunden är uppbyggd på liknande sätt som i övriga nya modeller från tillverkaren, men här är allt snyggare presenterat och den väl tilltagna arbetsytan innebär att fler undermenyer och funktionsgenvägar kan presenteras på en och samma gång.

Volkswagen Touareg R

Gränssnittet är som sagt riktigt snyggt, men vi upplever menysystemet som överarbetat och ologiskt. Användarvänlighet har fått stå tillbaka för det visuella, trots en veckas umgänge med systemet har vi svårt att snabbt hitta vissa funktioner, för att få fram något så grundläggande som att nollställa den genomsnittliga bränsleförbrukningen krävs fem tryck på skärmen.

Funktionsmässigt finns ändå det mesta du kan önska och konstant uppkoppling innebär, förutom en rad fördelar gällande kartuppdateringar i realtid och prediktiv farthållare, att du via appen ”We Connect” lokalisera samt styra vissa av bilens funktioner från mobilen.   

Imponerande prestanda

Drivlinan består av en treliters V6 tsi-bensinmotor på 340 hästkrafter i kombination med en 136 hästkrafter stark elmotor. Systemeffekten är 462 hästkrafter och 700 newtonmeter – 0 till 100 km/h avverkas på 5,1 sekunder. Räckvidden på enbart el är, enligt wltp, 47 kilometer, men riktigt så långt lyckades vi aldrig köra utsläppsfritt, snarare runt 35 kilometer.

Alla plug in-hybrider förutsätter någon form av tillgång till en laddbox för att ens vara intressanta, både för miljön och plånboken och detta gäller synnerligen Touareg R, då den är dricker dryga litern per mil när batteriet är slut.

Volkswagen Touareg R

Adaptiv luftfjädring liksom adaptiv chassireglering ingår som standard (liksom led matrix-strålkastare) och den här minst sagt snygga besten är trots sin storlek riktigt underhållande att köra. Det finns ett gäng olika körprofiler att välja mellan, inklusive specialanpassade program för olika underlag vid sidan av vägen. Den 8-stegade automatlådan är en pärla som växlar sömlöst och ljudisoleringen är något av det effektivaste vi upplevt i bilklassen. 

Specifikationer

Modell: Touareg R 3.0 TSI PHEV
Testad: juni 2021
Tillverkare: Volkswagen
Pris: Från 859 900 kronor
Pris testbilen: Drygt 1 000 000
Motor: V6 3.0 TSI bensinmotor 340 hk, 450 Nm vid 1 340 - 5 300 varv/min
Elmotor: 136 hk
Systemeffekt: 462 hk, 700 Nm
Batterikapacitet netto: 14,1 kWh (17,9 brutto)
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrift, åttaväxlad Tiptronic-låda
Prestanda: 0 –100 km/tim på 5,1 sekunder
Bagagevolym: 610 liter
Angiven förbrukning (blandad körning, testcykel WLTP): 2,8 l/100km
CO2-utsläpp (blandad körning, testcykel WLTP): 63 g/km
Skatt: 360 kr/år

Betyg: 4 av 5