Drygt 20 år in i framtiden har allt gått åt skogen. Naturkatastrofer, kollapsande världsekonomier och terrorism har drivit världen till förintelsens rand. Ur askan kliver ett gäng statslösa legoknektar fram, som slåss mer för sin egen överlevnad än för de stater som de facto betalar dem.

Det är, kraftigt förenklat, premissen för EA Dice senaste mastodontspel i Battlefield-serien. Siffrorna i spelets namn avslöjar när händelserna äger rum och namnet ”Battlefield” ruvar också på en formula alla seriösa gamers nästan måste ha stött på någon gång i karriären. Spelserien har blivit ett slags galjonsfigur för det omsusade Svenska Spelundret och det är ett självsäkert Dice som under ett par månaders tid givit oss munsbitar med information om vad som komma skall.

Battlefield 2042

Och nu är det äntligen dags. Battlefield 2042 släpps den 19 november, men i dag inleds en betaperiod (öppen beta från 8 oktober) där det går att prova spelet i förväg. Vi på M3 har däremot redan fått tillbringa en måndagkväll på den enorma kartan Orbital tillsammans med andra journalister, bloggare och influencers.

Det som följer är våra första intryck av spelet, baserat på drygt tre speltimmar. Vi provade pc-versionen ihop med ett RTX 3070-kort och alla inställningar på ”high”. Bilderna i artikeln är skärmdumpar från de videoklipp vi spelade in. En längre video hittar du högst upp i artikeln.

Flexibla karaktärsklasser och vapen

Även om det till syvende och sist är ett Battlefield-spel bjuder ”2042” på så mycket nyheter att det till stora delar känns fräscht. Vad sägs om namngivna Specialists, exempelvis, som ersätter de traditionella klasser vi är vana med? I betan får vi prova fyra av dem, som ändå faller inom de välbekanta kategorierna Assault, Recon, Engineer och Medic. Alla har en egen specialförmåga som är unik – änterhake, spaningsdrönare, skjuttorn och hälsoinjektor – men utöver det får vi fritt laborera fram ett utrustningspaket med vapen, granater och annat som känns rätt för stunden.

De unika förmågorna gör att vår spelstil varierar kraftigt beroende på vilken karaktär vi rattar för stunden. Som den offensive soldaten Wester Mackay använder vi änterhaken för att i ett nafs ta oss upp på ett byggnadstak och överraska en lömsk rekognosceringssoldat som ligger och trycker med sitt krypskyttegevär. Med ingenjören Pyotr ”Boris” Guskovsky monterar vi desperat upp vårt skjuttorn för att lägga en matta av spärreld mot en stor mängd soldater som anfaller den plats vi åtagit oss att försvara.

Battlefield 2042
Plusmeny på det? Systemet för vapenmodifikationer i Battlefield 2042 är genialt!

Att modifiera sitt primära vapen med ett enkelt tryck på ”T”-knappen är löjligt smidigt. Här byter vi gevärspipa, kikarsikte, handtag och annat som ger vapnet nya egenskaper och ger oss optimala förberedelser för särskilda situationer. En annan funktion, som känns riktigt lökig, är att vi kan kalla ned stridsvagnar från skyn med en fordonsmeny som nås med ett tryck på ”B”.

Stort och varierat slagfält

Efter en kort genomgång av Dice utvecklare är det dags att ta sig an Orbital i läget Conquest, där hela 128 spelare samtidigt får härja med och mot varandra. Vi nämnde tidigare i texten att kartan kändes enorm, och då är det ändå inte det slutgiltiga spelets största. I kraftigt kuperad djungelterräng slåss vi om herraväldet över ett halvdussin kritiska kartzoner, bland annat en massiv raketuppskjutningsplats och någon slags skyskrapa som måste slå något storleksrekord i spel.

Battlefield 2042
Kartsystemet med olika zoner och intressepunkter känns igen från tidigare Battlefield-spel.

Dice har jobbat riktigt smart med att centrera händelserna i de olika kartzonerna runt specifika platser. Det gör att områdena aldrig känns tomma och att vi slipper hamna i den tidigare klassiska Battlefield-situationen där vi tultar runt flera kilometer från frontlinjen i jakt på transport.

Allt är samtidigt väldigt vackert. Både grafik och ljudkuliss håller toppklass. Skvadroner av Specialists myllrar över hela den undersköna kartan, där dynamiskt väder skänker extra stämning och hjälper till att ändra förutsättningar för striderna. En lömsk tornado-orkan-cyklon drar med jämna mellanrum förbi och kan även den nyttjas för att vinna fördelar eller, ja, dö.

Måndag hela veckan

På tal om att dö så är det mest det vi ägnar oss åt. Nog för att man ofta känt sig som blott en bricka i spelet i tidigare Battlefield-skapelser, men de inledande timmarna av 2042 tar detta till en ny nivå. Det är en distinkt ”måndag hela veckan”-känsla över spelets rytm där vi kastas in i hetluften kring en kontrollzon bara för att dö på ungefär fyra sekunder.

Har vi tur knäpper vi en eller flera fiender innan det är dags att dö igen. Vi ”spawnar” därefter mitt i en explosion från ett stridsvagnsskott och dör igen. Vid nästa försök får vi en kula i pannan innan vi ens hunnit ta en sipp ur det vattenglas som står påfallande orört på skrivbordet. Pang, död, pang, död, pang, död... De nästintill obefintliga laddningstiderna gör att den som anstränger sig säkert kan dö 4-5 gånger på en minut.

Battlefield 2042
Battlefield 2042 är en studie i att ta stryk.

Så skört är livet i Battlefield 2042. Även om det är schysst av Dice att släppa ned oss i händelsernas centrum på blott ett par sekunder så gör det här att vi knappt bryr oss om hur många vi dödar eller hur många gånger vi dör. Ett förrädiskt tankemönster eftersom de stridande sidorna bara har en begränsad mängd förstärkningar (soldatliv, alltså) till sitt förfogande.

Det finns inte en lugn stund i det här spelet! Helikoptrar störtar till höger och vänster, raketer och granater viner runt öronen mest hela tiden och specialister hoppar fallskärm, åker zipline och genomför galna stunts precis överallt. Det känns långt från det bittra allvaret i de världskrigs-baserade Battlefield-spel som nu har några år på nacken – och om vi ska vara ärliga blir det lite larvigt ibland.

Battlefield 2042
Fordon spelar en lika stor roll som vanligt och kan verkligen tippa en skärmytsling åt endera håll.

Ett regnoväder har precis dragit förbi. Vi tittar upp mot den framträngande solen där tre-fyra helikoptrar och något stridsflygplan slåss om herraväldet i luften. I fjärran fyras en enorm raket av, skvadronskompisen bredvid får ett krypskytte-skott mitt i planeten och vi hivar iväg två granater på vinst och förlust. Tre kills! De flesta specialisterna springer runt som nackade höns och även vi kommer på oss själva med att förvirrat kuta mot närmaste kartmarkering utan eftertanke.

Mest maxade Battlefield hittills

Det är helt enkelt ”Battlefield”, men uppskruvat till max. Tempot, skalan, grafiken – Dice har verkligen tagit i från tårna med alla aspekter av det här spelet. Vi tycker mycket om de nya specialisterna som är implementerade på ett sätt som gör att 2042 inte känns som en hero shooter ála Apex Legends.

Battlefield 2042
Battlefield 2042 i ett nötskal. Vi ligger på rygg i gräset, väntar förgäves på att bli uppdragna på fötter av en lagkamrat och bevittnar en raketuppskjutning.

Vi älskar grafiken, bandesignen och det extremt smidiga systemet för vapenmodifikationer. Ljudet, ljuset, variationen på fordon, skjutvapen och spelstilar – Battlefield 2042 sätter en ny ribba i alla aspekter av spelfranchisen. Det ser, kort och gott, lovande ut.

Vårt enda stora lilla problem med det här spelet är alltings förgänglighet. Vi kommer på oss själva med att sakna de nervkittlande hus-till-hus-striderna i klassikern Battlefield: Bad Company 2, där vi sammanbitet utsåg personliga ärkerivaler och svor att göra livet surt för dem och deras medspelare. Där vi brydde oss om huruvida vi dog eller kunde fortsätta kämpa för att kanske, kanske lyckas sätta kniven den där camper-jäveln med krypskyttegevär på andra sidan kartan.