Facebook-ägda Instagram har nu publicerat ett nytt blogginlägg där de berättar en del om hur de kommer fram till vad som ska visas i Instagram-användares flöden och hur detta rangordnas.

Instagrams grundtolkning är att användare i både flödet och stories helst vill se innehåll från sina vänner, familj och närstående. Flödes-designen utgår då ifrån alla nya inlägg som publicerats sedan användaren senast besökte appen.

Varje inlägg har sedan tusentals "signaler" kopplade till sig. Detta kan vara saker som tiden de postades, om de postades från en mobil eller webben eller om du ofta gillar personens inlägg.

De viktigaste signalerna som avgör hur inlägg rangordnas i flödet är, på ett ungefär: 

  • Hur populär en post är. Hur många som gillat den. När den postades. Hur lång den är om det är en video. Vilken plats inlägget är ifrån och om en person är taggad. 
  • Information om personen som postat. Hur intressant personen bedöms vara för dig. Hur många gånger ni har interagerat de senaste veckorna.
  • Din aktivitet. Vad du gillat och hur många inlägg du gillat.
  • Din historik med en person. Hur intresserade du generellt är av att se inlägg från en viss person. Detta kan påverkas exempelvis av hur ofta ni kommenterar på varandras inlägg. 

Ju mer du interagerar med ett inlägg och ju högre Instagram klassar typen av interaktion med inlägget, desto tyngre kommer dessa val väga för vad som visas i framtiden.

Instagrams Utforska-läge fungerar på liknande vis men med skillnaden att det är anpassat för att visa nytt innehåll baserad på vad den tror du är intresserad av sedan tidigare.

När Instagram-lanserades var alla inlägg i kronologisk ordning. Enligt Instagram själva ska användare vid 2016 missat 70 procent av alla inlägg i flödet, vilket gjorde att de började införa algoritmer för att rangordna dem istället.

Läs också: Hela emoji-listan - Det betyder symbolerna på Snapchat