Seo (Search Engine Optimization) har funnits lika länge som det har funnits sökmotorer. Men då seo-arbetet förr ofta handlade om att försöka lura sökmotorerna att välja din sajt först, har det i dag blivit ett seriöst område som lever i en sorts ohelig symbios med Google där företagets riktlinjer och uppdateringar är lag.

Innehållsförteckning

Oavsett om du driver en blogg eller webbshop – vill du synas på Google måste du i dag jobba med seo. Och som sajtägare har du två val: göra det själv eller anlita en seo-byrå. En seo-byrå (mer om det nedan) är förstås smidigt, men det kan kosta en rejäl slant.

– Det går att komma hur långt som helst själv, utan att ta in en byrå. Allt handlar bara om hur mycket tid du är beredd att lägga ned.

Det berättar Ulrika Viberg, som har jobbat med sökmotoroptimering sedan 2007 och grundat samt driver den svenska seo-byrån Unikorn.se.

Ulrika Viberg
Ulrika Viberg driver den svenska seo-byrån Unikorn.

En av klurigaste aspekterna med sökmotoroptimering är att branschen ändrar sig hela tiden. Det gäller att hänga med för att inte halka efter konkurrenterna.

– Förr jobbade man mer utifrån fasta ”recept” för att lyckas på Google. I dag är det viktigaste att utforma innehållet på ett sätt som gör att besökaren vill interagera med det. Det kan exempelvis vara användarvänliga sidor och att lyfta upp saker på sajten som man ser att besökarna söker efter.

Besökaren i fokus

Vad Ulrika Viberg kommer in på här är en del av den senaste trenden inom SEO: Besökaren i fokus. Det betyder att Google i dag värdesätter och rankar högre den som utformar sina sajter på ett sätt som användaren faktiskt vill ha den.

Det innebär till exempel inga störande annonser, enkelt för besökaren att hitta vad den söker efter, samt en sajt som inte laddar långsamt och gör besöket jobbigare för användaren. Det har blivit viktigt att förstå vilka faktiska behov besökaren har.

– Den som driver en webbshop kanske inte bara ska lista sina prylar rakt upp och ned, utan även ta fram innehåll som hjälper besökare med faktiska situationer. För den som säljer kläder kanske en guide till hur man stryker byxor skulle ge bättre genomslag än att bara lista olika modeller, berättar Ulrika Viberg.

Att anlita en seo-byrå

De flesta seo-byråer i dag är seriösa, men det kan vara svårt att veta vilken som är bäst för dina behov. Det bästa är att leta efter recensioner eller be om rekommendationer från andra som använt seo-byrå.

– Det är inte säkert att de största som själva rankar bäst är de som är bäst för dig. Ofta kan små byråer jobba med mer anpassade lösningar för din sajt, än de stora som ofta jobbar mer mallat, säger Ulrika Viberg.

Det finns inga garantier för att din trafik kommer att öka bara för att du tar in en seo-byrå, men oftast kan de snabbt se om det är troligt, beroende på vilket skick sajten är i, och hur mycket/lite jobb som tidigare lagts på seo.

– Vi har vissa sajter vi jobbat med som gått upp med 10 procent, andra 4 000 procent.

Vill du ta in en seo-byrå kan du räkna med cirka 10-50 timmar för en första genomgång av din sajt för att få ett förslag på åtgärdsplan.

Graf

4 vanliga nybörjarmisstag
För dig som vill prova att optimera din sajt utan hjälp av seo-byråer finns det några saker att se upp med. Det här några vanliga nybörjarmisstag som Ulrika Viberg ofta stöter på.

1. För lite innehåll

Ett vanligt nybörjarmisstag är att skapa en sajt med mycket bilder. Fotografer gör ofta detta misstag när de skapar sina portfoliosajter. Utan text kommer Google få svårt att tolka din sajt.

2. Oklart syfte

Varken Google eller användaren vet automatiskt vad din sajt handlar om, även om det är glasklart för dig. Var inte rädd för att förklara tydligt vad din sajt handlar om och vad användaren kan hitta på den.

3. För många sökord

Även om du har identifierat ett bra sökord som du vill att ditt innehåll ska ranka på, ska du inte trycka in ordet i var och varannan mening. Det kan snarare få omvänd effekt då texten blir oläsligare och omänskligare. Skriv i stället så naturligt som möjligt och låt ordet dyka upp naturligt i texten. Det viktigaste är att besökaren vill läsa din text.

4. … men bli inte för poetisk

Även om Google idag är väldigt smart och förstår innehåll och synonymer bättre än tidigare, betyder det inte att du kan skriva hur du vill. Skriv naturligt på sajten, men försök ändå att vara så tydlig som möjligt med ditt fokus i texten.

Graf

Seo – konkreta tips för teknik och innehåll på din sajt

Att jobba med seo på en sajt är ingenting som görs på en vecka och sedan är det klart. Det är ett ständigt pågående arbete som ofta kan ta lång tid innan du ser resultat. Därför är det viktigt att lära sig och ha med ett seo-tänk i allting som görs på sajten, oavsett om du skriver en blogg eller driver en webbshop.

Hur lätt eller svårt det är för just din sajt att lyckas är också väldigt beroende av inom vilket område du verkar. Ju större konkurrens inom området, desto mer tid behöver du lägga ned för att lyckas slå igenom bruset.

Generellt kan man säga att sökmotoroptimering består av två huvudområden: Tekniken och innehållet. Båda är i princip lika viktiga. Har du en jättesnabb och välstrukturerad sajt, men dåligt innehåll, kommer du inte ranka så bra som du skulle kunna om innehållet var bättre. Och tvärt om. Världens bästa innehåll kommer att bli lidande av en tekniskt dålig sajt.

Någonstans däremellan hamnar länkar, något som alltid varit viktigt inomsökmotoroptimeringen. Men precis som med den övriga tekniken och innehållet så kommer alla länkar i världen inte kunna ranka ett dåligt innehåll på en dålig sajt. En bra sajt däremot kan få en rejäl boost av många länkar.

Det finns tyvärr ingen manual från Google som berättar exakt vad du ska göra, men det finns tips och rekommendationer som du kan läsa på. Börja i Googles startguide för SEO.

Core Web Vitals

Från och med juni i år har något som Google kallar Core Web Vitals blivit otroligt viktigt att följa för den som vill lyckas på Google. Några av de viktigaste delarna är:

  • Hastighet (LCP): Hur snabbt laddar din sajt och allt innehåll?
  • Användarvänlighet/Interaktivitet (FID): Här ingår säkerhet (https), mobil först, relevant innehåll, med mera.
  • Visuell stabilitet (CLS). Hoppar sidan till när annonserna laddas in? Laddar typsnittet in utan att störa övrigt innehåll? Och annat relaterat till den visuella upplevelsen av sajten.
När du har hyfsat klart för dig vad seo är, rekommenderar vi att du läser på om Core Web Vitals och försöker anpassa ditt tänk utifrån vad som krävs här. 
SEO teknik

SEO: Tekniken

Tekniken i det här fallet handlar om allting som har att göra med uppbyggnaden av din sajt. Google ställer nämligen vissa krav som bör uppfyllas för att du ska få en bra ranking. Det handlar om allting från att din sajt är snabb och har en bra struktur, till att du inte har störande annonser som förstör användarupplevelsen för besökaren. Här går vi igenom några av sakerna du bör tänka på.

Tänk mobil först

I dag har mobilen blivit en så stor del av människors vardag att den ofta används mer än datorer för att surfa (och googla) på internet. Det här är förstås ingenting som Google missat, utan har nu släppt en uppdatering (juni 2021) som gör gällande att sajter idag bedöms utifrån sin funktionalitet i mobilformatet främst, inte som tidigare i webbläsaren på datorn.

Se därför till att du alltid gör användarupplevelsen så bra i mobilen som möjligt. Faktum är att allt du gör på din sajt bör prioriteras i mobilen först och optimeras för dator sedan.
Inspektera element

Jobbar du med din sajt på datorn kan du fortfarande kolla sajten i mobilläge. Antingen med verktyget Inspektera i Chrome eller Firefox (högerklicka -> Välj Inspektera) där du kan välja att visa sajten i mobilläge.

I Wordpress kan du också växla mellan desktop- och mobilläge enkelt när du jobbar med din sajt. I huvudmenyn i Wordpress väljer du Appearance -> Customize. Längst ned i menyn hittar du en mobilsymbol bredvid en datorskärmssymbol.
 

Se till att sajten laddar snabbt

En av de viktigaste tekniska aspekterna för en sajt är hur snabbt den laddar innehållet. Tar det lång tid kan det betyda att besökarna backar och klickar in på en annan sajt istället. Det här ingenting som Google gillar och du kommer straffas hårt om sajten är långsam.

Saker som kan påverka laddningstiden är tunga bilder, annonser, dåligt optimerade Wordpress-teman, med mera.

developers.google.com/speed/pagespeed/insights kan du testa hur snabb din sajt är. Du får även ett betyg för hur bra eller dålig din sajt är. Enligt Google är 50 eller under dåligt, 50-90 okej men behöver förbättras, och 90 eller över är bra. Ligger du runt 80 kan du dock känna dig ganska nöjd.
 

Optimera bilder

Har du ingen plugin eller annan bildhantering för att automatiskt skala bilder till en viss storlek är det viktigt att du själv gör de så små som möjligt för att inte sega ned sidan. Bildstorleken beror förstås på hur stora bilder du har, men försök generellt att ligga runt 100 kilobyte. Bildformatet png håller bättre kvalitet, men tar oftast mer plats än jpg.
  • I Photoshop kan du välja Spara -> Spara för webb och sedan trixa med kvaliteten tills du är nöjd.
  • Det finns även bra online-tjänster för bildkomprimering. En sådan är compressor.io.
  • Använder du Wordpress finns tillägg för detta, exempelvis Shortpixel.

Läs mer: Här kan du läsa en guide om bildoptimering från SEO-byrån Unikorn

Undvik dåliga annonser

Annonser är ett bra sätt att tjäna extra pengar, men de kan också sabba för dig om du inte är försiktig. Även annonser måste laddas in från någonstans och om detta inte fungerar som det ska kan de dra ned laddningstiderna rejält. Använder du annonser från Googles eget annonsnätverk, Google Ads är detta oftast inget problem, men det kan finnas god anledning att använda andra system och då gäller det att hålla koll.

Men det är inte bara annonsernas laddningstider som kan sabba din ranking. Har du för många annonser på en sida kan det göra att Google ser din sajt som dålig ur ett användarperspektiv. Undvik alltid pop-up-annonser eller andra format som lägger sig över och stör innehållet.

CLS
CLS kan påverka din sajt negativt. Kolla i Google Search Console hur bra/dålig din sajt är.

Sist, men absolut inte minst, är problemet med annonser som får sidan att hoppa till när de laddas in. Detta är en del av det som Google kallar CLS (Cumulative Layout Shift), visuell stabilitet, och är något som Google avskyr. Logga in på Google Search Console för att se hur bra eller dålig din sajt är, klicka på Page Experience -> Core web vitals.

Om du använder Wordpress, se till att det tema du väljer har en låg cls-poäng (under 0,1). Ett annat alternativ är att manuellt ställa in fasta höjder på dina annonsplatser. Detta kräver förstås att du kan pilla i koden. Knepigt, men klart värt tiden.

SEO content

SEO: Skapa innehåll

Med innehåll menar vi allt ”content” du skapar och hur du kan optimera det på bästa sätt för att ranka bättre på Google. Det är minst lika viktigt att ha en bra strategi för innehållet som det är att ha en bra teknik i bakgrunden. Det kan vara allt ifrån att inte skapa dubbletter av texter till att hålla bra sidor uppdaterade ofta. 

Innehåll med tydligt fokus

Det första du ska tänka på när du skriver, oavsett om skriver en blogg eller driver webbshop, är att ha ett tydligt fokus i den text du skriver. Välj en sökterm som du vill ranka på och försök vinkla artikeln specifikt till den sökningen. Ju mer nischat desto enklare att ranka bra. Men också mindre trafikpotential. Det gäller alltså att hitta den sökning som ger mest trafik, men som du också har en chans att ranka på.

Vi säger att du driver en reseblogg med tips för turister. Att skriva en allmän Guide till Sverige kan bli svårt att ranka på Google då det finns en mängd sådana från bloggar, stora resebyråer och andra turistinformationssajter. Men om du istället delar upp din guide i mer nischade delar kan det plötsligt bli enklare.

Säg att du istället gör en guide till Bästa museer i Sverige, nu har du snävat till ämnet, men det kan fortfarande vara svårt att slå igenom. Bästa museer i Malmö skulle kunna ranka lättare. Eller varför inte Bästa museer för barn i Malmö? För att spetsa till det: Barnvänliga museer med dinosaurier i Malmö. Nu är det här bara ett exempel, men förhoppningsvis förstår du principen.

Med nischade artiklar kan du pricka in sökningar som totalt sett har mindre trafik än ett mer allmänt innehåll, men du kan ändå få fler besök i och med att du inte rankade alls på den allmänna sökningen. Detta gäller ofta även din sajt i helhet. Har den ett tydligt område förstår Google lättare vad du är expert på, än om du spretar iväg åt alla möjliga håll.

Tydlig struktur

Se till att ha det viktigaste, eller länkar till det viktigaste, innehållet på startsidan till din sajt. En tydlig struktur med tydliga undersidor hjälper Google att förstå hur din sajt är uppbyggd och vilka ämnen som är viktiga.

Sökord i text

Att få med det sökord/fras som du vill ranka på är förstås viktigt, men tänk på att låta det uppträda naturligt i texten istället för att hälla in så många fraser du kan. Det kan dock vara bra att ha med i rubrik, ingress och någon mellanrubrik.

Rubriker

När du skriver en rubrik till ditt blogginlägg/produktbeskrivning, tänk på att beteendet för folk som besöker din sajt direkt eller via sociala medier ofta är annorlunda än de som hittar dig via Google. Sätt därför gärna olika rubriker. För Google, där människor söker och snabbt vill ha svar, är det en fördel att ha en så tydlig och informativ rubrik som möjligt. På sajten och i sociala medier där människor mer ”nöjessurfar” kan det vara en fördel att välja något lättsammare och mer livfullt.

Mellanrubriker är också en viktig komponent. Försök ha tydliga mellanrubriker som återspeglar vad följande stycken handlar om. Det gör det lättare för Google att förstå och även plocka ut specifika delar av ditt innehåll i sökresultaten.

Video och andra element

Exakt vad Google tittar på när företaget rankar din sajt är omöjligt att veta, men det är klart att förutom snabba och användarvänliga sajter gillar Google när användarna stannar länge och interagerar med din sajt.

Därför kan det vara värt att ha andra element än bara text. Illustrera med bilder (här hittar du upphovsrättsfria bilder) och se om det finns relevanta videoklipp du kan stoppa in.

Länkar

Länkar är alltid viktigt, men det handlar inte om att kräma in så många länkar det går. Istället är det viktigare att de är så relevanta som möjligt. Hellre en eller två jätterelevanta länkar till annat innehåll du har, än 20 länkar till innehåll som inte har något med saken att göra.

Uppdatera bra innehåll regelbundet (undvik dubletter!)

Uppdateringar är ett väldigt effektivt sätt att bygga upp närvaron på Google. Säg att din guide till museer i Malmö går väldigt bra. Då har den antagligen fått många externa länkar till sig (delningar i sociala medier, från andra bloggar med mera).

Du vill förstås skriva mer om museer i Malmö när du ser att det blogginlägget drar mycket trafik, så vad gör du?

Svar: Du uppdaterar ditt befintliga inlägg som redan går bra, byter datum och kör ut på bloggen igen.

Varför?

Om du gör ett nytt inlägg som handlar om exakt samma sak betyder det dels att du börjar med noll externa länkar till inlägget, dels kommer dina två inlägg att börja konkurrera med varandra på Google. Därför är det bättre att fortsätta bygga vidare (regelbundet) på de inlägg som redan går bra.

Och ett varningens ord: Duplicera aldrig innehåll på din sajt. Det gillar inte Google alls…

SEO verktyg

Bra seo-verktyg

Det finns mängder av verktyg som hjälper dig med sökmotoroptimeringen. Här fokuserar vi på allmänna verktyg från Google samt plugins till Wordpress. 

Google Analytics

Ett av de mest använda analysverktygen för att följa trafik på sajter. Verktyget är gratis och väl värt att skaffa till din sajt. Förutom att se mest besökta sidor (och tusentals andra parametrar) kan du även följa hur trafiken från Google utvecklas över tid. Om du inte är överförtjust i Google finns även alternativet Matomo.

Google Search Console

Glöm inte att sätta upp din sajt i Googles verktyg Search Console. Här får du massor av värdefull information om allt från vilka av dina sidor som syns bäst och klickas mest på i Google, till vilka sidor som innehåller fel du behöver åtgärda.

Lighthouse

Lighthouse är en del av Inspektera-verktyget i Google Chrome. Här kan du testa sidor på din sajt och få en rapport över vad som är bra och vad som behöver förbättras.
  • Högerklicka på sidan du vill testa (i Google Chrome) och välj Inspektera. I verktyget som dyker upp finns en flik som heter Lighthouse. Klicka på den och välj Generate report.

Google Trends

Detta verktyg är väldigt användbart om du vill se hur populära sökord och ämnen är. Det är också bra för att se när på året olika ämnen trendar. Tänk på att du ser inga faktiska siffror, utan bara en ranking 0-100 som visar populariteten för just det ordet. Vill du få en uppfattning om trafikpotential kan du skriva in något annat ord och jämföra med.

  • Gå in på trends.google.com och välj Utforska. Sedan väljer du vilken tidsperiod du vill se. Glöm inte att välja Sverige om det är här du är mest aktiv.

Hitta sökord och fraser

För att hitta bra sökningar finns det dels proffsverktyg som Ahrefs (kostar en hel del), men du kan komma långt med gratisverktyg som Google Trends (ovan) och keywordtool.io och answerthepublic.com. De senare kostar pengar om du vill se sökvolymer, men du kan se vanliga sökningar relaterat till ditt ord utan att betala.
 

Wordpress-tillägg

 

Yoast

Yoast är ett av de mest populära tilläggen till Wordpress. Yoast gör seo-arbetet enklare genom att automatisera många saker och guida dig till annat du bör fixa. Ett annat populärt tillägg är Rankmath, som är mer avancerat.

Easy Table of Content

Innehållsförteckningar är bra att ha, framför allt på sidor med mycket innehåll. Detta hjälper både läsaren och Google att få en bättre översikt. Google brukar dessutom ofta belöna med extra länkar i sökresultatet om du har en innehållsförteckning.

Redirection

Om du vill ta bort en sida från din sajt ska du inte bara avpublicera den. Då skapas en 404-sida vilket Google inte gillar. Istället ska du göra en 301-redirect av sidan du vill ta bort så att användaren hamnar på en fungerande sida (gärna så relaterad som möjligt). Med Redirection gör du enkelt sådana opekningar.

Shortpixel

Bilder tar lätt upp mycket minne och kan sega ned din sajt. Med Shortpixel optimeras dina bilder automatiskt till att bli ett mer behändigt format.

WP Supercache

Att cacha din sajt kan minska laddtider avsevärt, då sidan inte behöver laddas om för varje besökare. Ett populärt tillägg är WP Supercache som har många bra inställningar per default, men som förstås går att tweaka bäst du vill.

Broken Link Checker

Trasiga länkar gillas inte av Google. Med Broken Link Checker kan du hålla koll på hela din webbplats och åtgärda länkar som slutat fungera.