Testad spel: DC Super Hero Girls: Teen Power (Switch)
Pris: Kostar 541 kronor hos Computer Salg

Efter ett par års dvala har det åter igen börjat drälla in familjevänliga spel baserade på diverse barnprogram och filmer. Oftast med medelmåttiga resultat. Det är lätt att klämma in DC Super Hero Girls: Teen Power i samma grupp, men med Nintendo som utgivare växer förhoppningarna.

Betyg 3 av 5

Omdöme

Det första intrycket är riktigt bra med fin grafik och roliga strider, men ju mer vi spelar desto fler sprickor ser vi i fasaden. Storyn når inte upp till tv-seriens humor, striderna blir ofta överdrivet röriga, spelvärlden är full av begränsningar och tekniska problem sänker upplevelsen. Men trots alla problem har vi ändå kul när vi kutar runt i Metropolis – även om spelupplevelsen snarare påminner om ett licenserat barnprogramsspel än genrens giganter.

Positivt

  • Underhållande strider
  • Lättsamt och belönande upplägg
  • Enkel men passande och charmig grafik

Negativt

  • I stort sett allt har lågbudgetkänsla
  • Ingen svensk text eller tal ställer till det får målgruppen
  • En hel del tekniska problem

Direkt från tv-fabriken

Det ska sägas på en gång att vi inte hade någon vidare koll på DC Super Hero Girls, mer än att det är en tv-serie som följer unga dc-hjältar i high school. Två timmar senare på streamingtjänsten som samlar alla DC Comics-hjältar har vi dock stenkoll; det är en tv-serie som följer unga superhjältar i high school, där hjältedåd och tonårsproblem blandas med härligt korkad humor.

DC Super Hero Girls: Teen Power Batgirl

I denna speltolkning följer vi framför allt Supergirl, Batgirl och Wonder Woman, både i och utanför superhjältekläderna. Med läxor, sociala medier och superskurkar i samma klass är det inte helt lätt att navigera i livet, särskilt inte när mordiska leksaker härjar i Metropolis. Lyckligtvis får de tre hjältarna hjälp från oväntat håll.

Till en början känns det som att DC Super Hero Girls i spelform lyckas väl med att fånga seriens känsla. Vi får grafik som prickar seriens stil, fullt röstsatta mellansekvenser och välkända karaktärer. Tyvärr har utvecklaren inte lyckats lika bra med att få med den härliga humorn. Inte heller är storyn något att hänga i superhjältegranen. Eller berättelsen är helt okej egentligen, men själva berättandet känns föråldrat med ett årtionde eller två.

Lyckligtvis spelar varken story eller inramning så stor roll, istället är det striderna och en enkel stadsbyggardel som glänser.

DC Super Hero Girls: Teen Power

Banka loss…

Just striderna överraskar oss en hel del. Grunden är visserligen bara normala slag med en knapp, men stor rörlighet, attackkombinationer, flera upplåsbara specialattacker och en duck-funktion gör att slagsmålen snarare påminner om Devil May Cry Lite än valfritt Lego-spel.

En annan positiv skillnad mot de flesta barnspel är att de spelbara karaktärernas attackrepertoarer skiljer sig en hel del ifrån varandra. Dels i form av unika specialattacker, dels hur standardattacken fungerar. Batgirl trivs till exempel bäst på marken i närstrid, medan Star Sapphire föredrar avståndsattacker från luften.

Varje avklarad strid och uppdrag ger dessutom en summa pengar och erfarenhetspoäng. Pengarna används till nya fina kläder och hus, medan erfarenhetspoängen används för att förbättra karaktärerna med mer hälsa, nya och starkare attacker eller specialrörelser. Förbättringarna är av enklare sort, men eftersom potten med erfarenhetspoäng delas mellan alla karaktärer är det ändå knixigt att bestämma vart poängen ska läggas.

DC Super Hero Girls: Teen Power Supergirl springer

…eller bli bankad på

Helt felfritt är dessvärre inte stridssystemet. Ganska långt ifrån, tyvärr. I grunden fungerar det toppen – problemen uppkommer snarare av tekniska bekymmer. Att ducka undan med rätt tajming är inte lätt när bilduppdateringen svajar. Att spöa fiender är svårt när kameran visar något annat. Att attackera fiender som flaxar runt i luften är inte roligt om den valda karaktären saknar vettiga avståndsattacker.

Något annat som ökar frustrationen är att fiender gärna anfaller från alla håll. Inget negativt i grunden, förutom att smärtsamma projektiler plötsligt kan dundra in i ditt bakhuvud helt utan förvarning. Ibland blir karaktären också paralyserad någon sekund efter att ha fått en smäll, vilket kan leda till ännu mer smisk.

Den största förövaren är däremot den artificiella intelligensen, det vill säga hur alla datorstyrda karaktärer beter sig. Fiendernas främsta taktik är att ta sig inom räckhåll och slunga iväg sina attacker. Om ett föremål står i deras väg nöter de mest pannan mot hindret i väntan på sin död. Värst är dock de uppdrag där någon vän ska eskorteras på tid genom ett farligt område. Vill du sätta ditt tålamod på svåra prov kommer du att gilla de delarna. Lyckligtvis, för alla som inte tålamodssadister, är dessa inslag få.

Bosstrid i DC Super Hero Girls: Teen Power

I en värld full av liv

Å andra sidan är bristen på intelligens ganska passande för hur livfulla de olika områdena i spelvärlden är. Metropolis är visserligen hyggligt befolkad, men fordon eller invånare rör knappt på sig; de har sin plats och står still där tills de har ett uppdrag att dela ut.

Men på något konstigt sätt fungerar det hyggligt ändå. Staden ger en illusion av att vara bebodd, och det känns bra att hjälpa en liten pojke hitta sin ballong eller hjälpa en beundrare (läs: stalker) att ta tvivelaktiga foton. Det är också kul att sakta men säkert bygga upp en raserad del av staden, med hjälp av diverse byggnader som låses upp under spelets gång. Vi önskar dock att den delen var betydligt mer… utbyggd.

Batgirl i DC Super Hero Girls: Teen Power

Inte toppen, inte botten

Men oavsett hur kul vi har med DC Super Hero Girls kan vi inte skaka av oss känslan av hur lågbudget flera delar känns. Även om grafiken kommer långt på sin passande och charmiga stil, ser många områden ut som något en Gamecube skulle kunna måla upp utan att svettas. Att stadens invånare rör sig som dåligt animerade klippdockor om de står en bit bort gör inte heller saken bättre. Likaså är utbudet av fiendevarianter riktigt snålt, och stadsbyggardelen är som sagt väldigt simpel.

Jämte andra barnprogramsspel, som Cars 3 och Paw Patrol, står sig DC Super Hero Girls:Teen Power ändå starkt. Problemet är att de är budgetspel med en passande prislapp, något som inte gäller DC Super Hero Girls: Teen Power. På så sätt ska det väl egentligen jämföras med Crash Bandicoot 4, Ratchet and Clank, eller Super Mario Odyssey för den delen – och bredvid jättarna bleknar DC:s hjältar på alla punkter.

Med det sagt så är DC Super Hero Girls:Teen Power ändå underhållande. Vi må svära och sucka djupt åt ogenomtänkta inslag och oslipade detaljer, men överlag har vi ändå kul när vi spelar. Oavsett om vi spöar fiender, köper kläder eller försöker bli kändisar på sociala medier gör vi det med ett leende på läpparna. Mellan alla svordomar i alla fall.

DC Super Hero Girls: Teen Power

DC Super Hero Girls: Teen Power

Testat: Juni 2021
Genre: Action
Utvecklare: Toybox Inc
Utgivare: Nintendo
Plattform: Nintendo Switch
Pris: Kostar 541 kronor hos Computer Salg

Betyg: 3 av 5