I samband med E3 2021 visade Nintendo upp det första 2D-Metroid-spelet på 19 år, Metroid Dread, även känt som Metroid 5.

I en ny intervju med The Verge berättar spelets producent Yoshio Sakamoto nu att idén för spelet kom till redan för 15 år sedan, men att den dåvarande bärbara konsolen, Nintendo DS, inte var tillräckligt stark för att genomföra den. Tanken var att göra ett spel där huvudkaraktären Samus Aran ständigt var förföljd av ett hot som spelaren inte kunde besegra.

På grund av detta startade och stannade utvecklingen av Dread flera gångar innan den lades på hyllan. Projektet kunde sedan bli verklighet i samband med att Nintendo Switch släpptes och att Nintendo hittade en samarbetspartner i den spanska spelstudion Mercury Steam, som först var med under utvecklingen av Metroid: Samus Return som släpptes 2017 och som är en remake av Metroid II: Return of Samus till Gameboy.

Metroid Dread kommer nu till sist att släppas till Nintendo Switch den 8 oktober i år.