Förhandstestat spel: Tales of Arise (PS5, PS4, Xbox One, Xbox Series X/S, Windows 
Lansering: 10 september 2021
Pris: Från 568 kronor på Prisjakt.se (PS5)

Bandai Namcos Tales of-serie av rollspel är kanske inte lika känd (eller erkänd) som Final Fantasy eller Dragon Quest, men har alltid funnits där vid sidan av giganterna. I begynnelsen påminde de om en hybrid mellan just rollspel och fightingspel, för att sedan utvecklas vidare till de mer actionbaserade rollspelen vi har idag.

Läs också: Toppar och floppar på E3 2021

Tales of Arise är det första, helt nya spelet sedan Tales of Berseria från 2016. I en parallell värld där pandemin aldrig bröt ut hade vi säkert testat demot på plats, i Bandai Namcos monter på E3-mässan i Los Angeles. Som tur är fick vi ändå chansen att spela en tidig betaversion genom strömningstjänsten Shadow.

En mer avancerad värld

Temat i Tales of Arise är gammalt mot nytt, teknologi möter gammal vapenkonst. Vi kan dra paralleller till spelets utveckling här, då Arise är det allra första Tales of-spelet som använder sig av Unreal-motorn, istället för Bandai Namcos egen. Nu spelar vi förvisso en väldigt tidig version av spelet, men vi märker redan att världen är betydligt större och mer öppen än tidigare.

Tales of

Demot låter oss utforska ett stort, öppet fält. Grönska växlas med små bäckar här och var. Längre bort ser vi även ett par enstaka småhus och bondgårdar. Längst bort vid horisonten ser vi också ett gigantiskt komplex och tillika storstad. Problemet för våra hjältar är att hela det färgglada fältet omges av lika färgglada, elaka varelser som inte tänker låta oss passera förbi utan en fight.

De fem vännerna och Shinnoe

På tal om hjältar har vi tillgång till ett gäng om sex, alla kompletta med en alldeles egen stridsstil. Efter att ha lattjat lite med den typiske svärdsvingande huvudpersonen Alphen byter vi över till hans betydligt mer intressanta partner Shinnoe. Till skillnad mot resten av gänget attackerar hon allt och alla från distans, med hjälp ett snipergevär och olika typer av granater.

Gänget i Arise

En sådan vapenarsenal kan vi bara inte tacka nej till. Den känns dessutom väldigt främmande för ett japanskt rollspel, vilket bara gör det hela mer intressant. Klart är åtminstone att hennes stil sticker ut från resten av gänget. De är nämligen baserade på mer traditionsenliga stridsstilar, exempelvis kickande närstridsexperter, magiker och bepansrade riddare.

Snabba och flashiga strider

Precis som många andra spel i genren påbörjas striderna inte direkt vid kollision med fienden. Istället transporteras vi till en särskild stridsscen, där allt sker i realtid. Inledningsvis pepprar vi bara på attack-knappen, men ju fler strider vi deltar i desto mer upptäcker vi av det Devil May Cry-liknande upplägget.

Arise strid

Åtminstone får vi det intrycket, när vi skjuter av olika typer av salvor mot monstren, följer upp med luftanfall som får oss att ifrågasätta gravitationen, för att slutligen avsluta det hela med en av de många superattackerna som finns tillgängliga. Eller för all del, kalla in en av de många lagmedlemmarna för en speciell, spektakulär dubbelavslutning.

Arise strid

Givetvis är samtliga specialattacker beroende av en särskild mätare. Vi kan alltså inte länka dessa med varandra i all evighet utan att utföra de för actionspelen sedvanliga komboattackerna. I vårt fall kan det stundvis bli monotont, då vår karaktär mestadels attackerar från distans.

To be continued

Positivt är då att vi inte har tillgång till blockeringar, och måste därför alltid vara redo att väja undan varje gång antagonisterna rusar mot oss. Vi kan också, underhållande nog, skifta mellan den karaktären vi själva styr, vilket i sig bådar för mycket experimenterande. Men i samband med detta har Bandai Namco tagit bort möjligheten att spela co-op under striderna, vilket lär uppröra en del fans.

Shinnoe

Trist var också att vi aldrig fick uppleva staden som syntes vid horisonten, eller några av de väl omtalade dialogerna karaktärer emellan. Och om vi ska vara riktigt petiga märker vi inte heller av next gen-uppdateringarna, annat än att världen är något mer öppen. Men det kan mer ha att göra med att vi spelar en väldigt tidig demoversion som fokuserar på striderna.

Och där verkar åtminstone spelet leverera. Hur bra spelet blir får du däremot läsa i en kommande recension, när spelet släpps den 10 september 2021.